תושבים מרחוב תרנ"א בחדרה מתקוממים נגד ההחלטה להקים תחנת אוטובוס ברחוב בו הם מתגוררים. בין היתר הם טוענים כי נפח הנסיעות נמוך בקווים הקיימים ממילא, אי נחיצות התחנה, כרסום במקומות החניה ברחוב, מיקום מסוכן של התחנה ואי שיתוף הציבור בנוגע לכוונה להקים תחנה במיקום שנבחר.
לפני כשבוע (ב-8/6/20), שיגר תושב הרחוב אשר הינדי, מכתב לראש העירייה צביקה גנדלמן, עם העתקים למהנדס העירייה נועם הדר, מנכ"ל העירייה יעקב זיגדון ומשרד מבקרת העירייה יוכי דהאן. במכתב שכותרתו 'תחנת אוטובוס תרנ"א 68-70' , ביקש להפסיק את פעילות הקמת תחנת האוטובוס בין רחוב הנשיא לרחוב שאר ישוב ולהחזיר את המצב לקדמותו.
2 צפייה בגלריה
הצומת ברחוב תרנ"א. לא מותאמת לתחנת אוטובוס
הצומת ברחוב תרנ"א. לא מותאמת לתחנת אוטובוס
הצומת ברחוב תרנ"א. לא מותאמת לתחנת אוטובוס
(צילום: פרטי)
על פי המתואר במכתב, בראשית החודש, בתאריך 8/6/2020 בשעות הבוקר, התעוררו דיירי הרחוב לקול מכונות וטרקטורים והבחינו כי כלי העבודה עוסקים בחיתוך המדרכה: "בניסיון להבין מה מהות העבודה, התברר לנו מהעובדים במקום כי העבודות הן לצורך הקמת תחנת האוטובוס. פנינו לסגן ראש העירייה, טל אליהו להבין במה מדובר וסוכם שנפגש בשטח. ואכן, כעבור יומיים, התקיימה פגישה בנוכחותו, בנוכחות סגן מהנדס העירייה הילאל פטימה ומספר משפחות המתגוררות ברחוב. הובהר לנו כי הקמת התחנה היא חלק מתוכנית משרד התחבורה לשיפור הנת"צים (נתיבי התחבורה הציבורים) בעיר והם הקובעים אם תוקם תחנה והיכן", הבהיר במכתבו.
לדברי התושב, מהיכרותו את השטח, אין כלל צורך בתחנה במקום החדש: "המדרכה הורחבה על חשבון שלושה מקומות חניה ובוצעה "נגיסה" משמעותית ברוחב הכביש. זאת בסמוך לצומת הרחובות תרנ"א- רח"ש. לא ברור כלל למה צריך תחנת אוטובוס ברחוב ובקטע הצפוני שלו בפרט?
"הרחוב אינו משמש כנתיב תחבורה ציבורית ולפיכך אינו צריך להיכלל 'בתוכנית הנת"צים'", אמר והוסיף: "הרחוב שוכן בין הרחובות הגיבורים ממערב ורחוב ירושלים ממזרח. ברחובות אלו קיים קו תחבורה ציבורית (קו מס' 6), המשמש את שכונת נחליאל ושיכון ותיקים והמרחק בין רחוב תרנ"א לקו התחבורה הקיים הינו 30-50 מטרים בקו אווירי, לשני הרחובות. מהיכרות אישית את נפח כמות הנוסעים בקו 6, אני תוהה מאין נובע הצורך בקו תחבורה נוסף בו בזמן שקיימות תחנות הסעה וקווי תחבורה ציבוריים רבים בצדו המזרחי של רחוב הנשיא הקרוב לרחוב תרנ"א, מרחק הליכה של עד 100 מטרים".
2 צפייה בגלריה
הצומת ברחוב תרנ"א. לא מותאמת לתחנת אוטובוס
הצומת ברחוב תרנ"א. לא מותאמת לתחנת אוטובוס
הצומת ברחוב תרנ"א. לא מותאמת לתחנת אוטובוס
(צילום: פרטי)
עוד טען התושב כי לא ייתכן שמשרד ממשלתי כמו משרד התחבורה מכין תוכנית תחבורה מפורטת, בתחום שיפוט של רשות מקומית בלי ידיעת הרשות: "מהיכן עלו 'הצרכים' לקווי תחבורה ציבוריים נוספים? מי ביצע ניתוח תחבורתי למצב הקיים? כמות נוסעים מתוכננת? האם קיימים ניירות עמדה של יועץ תנועה? של משטרת ישראל? יועץ בטיחות?", שאל הינדי במכתבו.
"האם לא קיימת מעורבות והשפעה לרשות המקומית על התוכנית? מדוע לא הייתה מעורבות של התושבים ובוודאי אלו המתגוררים בשכנות לתחנות האוטובוס והם בעלי עניין לתוכנית זו? האם נבחנו כל ההשלכות התחבורתיות ,הסכנות הבטיחותיות ממיקום תחנת אוטובוס במרחק קטן מאוד מצומת מאוד מסוכנת? האם ניתנה התייחסות למצוקת מקומות חנייה הקיימת ברחוב?".
הינדי אף בדק בתוכנית העבודה של אגף ההנדסה בעיריית חדרה לשנת 2020 ולדבריו מצא אזכור להסדרה בטיחותית ברחוב תרנ"א: "בפרק 16, סעיף 16.4.4.13, קיים אזכור מינורי על ביצוע הסדרה בטיחותית ברחובות תרנ"א ואחד העם. להבנתי זו לא תוכנית העבודה "הגדולה" של משרד התחבורה להסדרת הנת"צים ברחבי העיר", כתב, "הקמת תחנת אוטובוס במרחק של פחות מ-10 מטרים מצומת מסוכנת, אינה נחשבת להסדרה בטיחותית אלא להעצמת הבעיה הבטיחותית הקיימת בקטע הרחוב הצפוני של רחוב תרנ"א ומעצימה את מצוקת החנייה."
את מכתבו חתם בדרישה להפסיק את העבודות להקמת התחנה: "התנהלות העירייה אינה תקינה, אינה שקופה ואולי נגועה באינטרסים ולחצים לא ענייניים. בניית תחנת האוטובוס פוגעת באיכות חיינו".
ממשרד התחבורה נמסר בתגובה: "ברחוב תרנא יעבור קו 20, קו זה מיועד לשימוש כקו הזנה לרכבת ויספק שירות למרכז העיר. תדירות הקו מתוכננת ל 1- 2 נסיעות בשעה לכל כיוון וכולל שעות פעילות רחבות".
מעיריית חדרה נמסר: "התחנה המתוארת הוקמה במסגרת פרויקט של קווי הזנה לרכבת ותחנות קצה שהעירייה מבצעת באמצעות החברה הכלכלית, ולא בפרויקט של הנת"צים בעיר, שטרם תוכנן ונמצא בשלבים ראשונים של התנעה. הפרויקט כולל הקמה של כ- 60 תחנות חדשות ברחבי העיר, הקמת 6 תחנות קצה ותוספת 7 קווים חדשים שיתנו שירות תחבורה ציבורית משכונות העיר לכיוון הרכבת. הפרויקט תוכנן ע"י חברת יפה נוף והוא מסתמך על סקר שבוצע על ידם לבחינת הצרכים. קביעת המסלולים וקביעת מיקום התחנות נקבע בתיאום ואישור משרד התחבורה. שינויים כגון ביטול התחנה ו/או העתקתה למקום אחר לא אושר על ידי משרד התחברה מאחר שמיקום תחנה חייב צריך להיות אחרי הצומת עם כיוון הנסיעה.
"התחנה המתוכננת הינה תחנה על הנתיב והיא מאושרת על ידי משרד התחבורה, אין מדובר על נגיסה מרוחב הכביש הקיים אלא הרחבת מדרכה לטובת תחנה אוטובוס על הנתיב. הפרויקט "ביצוע הסדרה בטיחותית ברחובות תרנ"א ואחד העם" אליו מפנה התושב לא רלוונטי , מדובר על פרויקט של הסדרת מדרכות ברחובות תרנ"א, אחד העם ויצחק רבין מסביב לפרויקט ויווה שנבנה במקום. כפי שהוסבר לתושב בפגישה בשטח, הוא מוזמן אלינו למחלקה ואנחנו נציג לו את הפרויקט ונענה על כל השאלות התכנוניות בעניין".