לפני שנה וחצי שבה הזמרת שלוה ברטי משהות בת 12 שנים בפלורידה. אחרי שנים שבהם התגוררה בנתניה, היא עברה לחדרה וקבעה את מקום מגוריה בגבעת אולגה, מול הים שהיא כל כך אוהבת.
3 צפייה בגלריה
שלווה ברטי
שלווה ברטי
שלווה ברטי
(צילום: אלעד גרשגורן)
ברטי הזכורה לרבים בעקבות הופעותיה בתחרויות קדם האירוויזיון בשנות ה-80 וה-90, לא זנחה את החלום. לאחרונה התמודדה בתוכנית "אקס פקטור" שהמנצח בה ייצג את ישראל בתחרות היוקרתית.
קראו גם:
"אני מתה על זה", היא אומרת. "אני לא מתחברת לטענות שהתחרות איבדה מכוחה וכבר לא רלוונטית, תראו מה נטע עשתה שם, בעיניי היא יצור מכוכב אחר, גאונה של ממש. גם אני בעיניה תופעה. היא צעירה ולא הכירה אותי. היא אמרה שיש לי קול יפה, אבל שאני קצת מיושנת".

חוויה אמריקאית

ברטי, 60, הייתה חברה במקהלת צה"ל לצד רמי קליינשטיין, ריטה ושרון ליפשיץ. "כשהייתי בת 6, אבי היה אומר לי 'תשירי, תעשי אותי מאושר'", היא נזכרת. "הבנתי שזה משמח אנשים וידעתי שזה מה שארצה לעשות".
היא החלה להוציא סינגלים, להופיע ולהשיק את הקריירה המוזיקלית שלה, עד שבראשית שנות ה-20 שלה התגלה אצלה גידול סרטני נדיר, שהשבית אותה מהופעות והרחיק אותה מהבמה לתקופה ארוכה.
"הופעתי אז במחזמר 'יוסף וכתונת הפסים' של הבימה", היא נזכרת. "בחזרה הגנרלית עליתי על גמל וברגע שהדליקו את התאורה הגמל נבהל והשתולל ואני נפלתי. פוניתי לקבלת טיפול רפואי. במהלך הטיפולים איתרו אצלי סרטן נדיר. עשו לי כמה וכמה ניתוחים ובעיקר הורו לי לטפל להתרחק מהבמה, זה היה קשה מנשוא. בנוסף, אמרו לי שלא יהיו לי ילדים".
3 צפייה בגלריה
שלווה ברטי. "היה לי חשוב להגיד שאני פה"
שלווה ברטי. "היה לי חשוב להגיד שאני פה"
שלווה ברטי. "היה לי חשוב להגיד שאני פה"
(צילום: אלעד גרשגורן)
בגיל 24 נישאה לאיש העסקים אלון אלרואי, היום חבר מועצת העיר נתניה. "כשהכרתי אותו, סיפרתי לו הכול על מצבי הבריאותי, והוא יצא גבר!", היא אומרת. "בעניין הילדים הוא אמר, 'אם צריכים להיות לנו ילדים, יהיו'.
"אלון עמד לצידי בכל הטיפולים הקשים. המומחה לפוריות, פרופסור שלמה משיח, אמר לי 'אני מוציא ממך ילדים, אם לא במוח אז בכוח, אבל את עושה הפסקה מהבמות ומתמסרת לחלוטין לטיפולים'. מובן שהסכמתי. הייתי מוכנה למות בשביל משפחה.
"ואז התחילו טיפולים מאוד קשים. בהפרייה החמישית, נכנסתי להריון ומרגע זה ועד הלידה הייתי מרותקת למיטה בשמירת הריון קשה. פעמיים כמעט הלכתי מהעולם. אחרי הלידה הייתי צריכה ללמוד ללכת מחדש. נולדה ביתי ליאן ואחרי שלוש שנים שוב הגעתי לפרופסור והוא שאל אם אני מוכנה לחזור על הסיוט הזה, השבתי שכן כיוון שרציתי בן. ואז נולדו לי תאומים".
אחרי הלידה שבה ברטי להופעות, הקלטות ותחרויות זמר ואף הגישה פינה בתוכנית "ריח מנטה". ואז נענתה להצעה להופיע אצל הקהילה היהודית בפלורידה. הצעה שהופכת לשהות של 12 שנים באמריקה.
"אמיל (יעקוב) לוי התקשר אליי באיזה ערב והזמין אותי להופיע בקהילה שלו בפלורידה. בתו יעל לוי שהייתה איתי בלהקה הצבאית המליצה עליי", היא מספרת. "נסעתי לכמה הופעות באחת מהן נכח מפיק ממשרד גדול שהחתים אותי לשלוש שנים. יצאתי לשם עם שלושה ילדים, אלון היה בא פעם בחודש.
" זו הייתה חוויה שידעתי איך התחילה, אבל לא ידעתי כיצד תסתיים והתארכה ל-12 שנים. כיום אני עדיין בין פה לשם. יש לי עבודה שם, חברים ובן זוג, סקוט, שצעיר ממני ב-12 שנה, זה הכי כיף ומתכון להצלחה".
3 צפייה בגלריה
שלווה ברטי. "העיפו אותי על הפעם הראשונה אבל זה לא משנה"
שלווה ברטי. "העיפו אותי על הפעם הראשונה אבל זה לא משנה"
שלווה ברטי. "העיפו אותי על הפעם הראשונה אבל זה לא משנה"
(צילום: אלעד גרשגורן)
למה נשארת שם 12 שנה?
"התפתחתי שם מאוד. הופעתי באמריקה לקהלים שונים. בין ההופעות שימשתי כמורה למוזיקה בבית ספר יהודי ולמדתי חזנות.
"כשילדיי הגיעו לחיות איתי נורא חששתי מהתבוללות או שישכחו את המסורת. אז לקחתי אותם לבית כנסת ושם לראשונה ראיתי חזנית, עם מתופף, גיטריסט ונגן כינור. אמרתי שככה אני רוצה, והלכתי ללמוד את זה. כיום יש לי בית כנסת קבוע בפלורידה. אני נוסעת פעמיים בשנה וכשאני שם זה תמיד משולב בהופעות".
מה החזיר אותך ארצה?
"ברגע שבתי ליאן הודיעה לי שהיא בהריון, מיד התחלתי לארוז. בארצות הברית התחלתי לעבוד על ארבעה שירים עם בחור בשם דודי נזרי שהיה איתי בלהקה הצבאית, וכשהגעתי הוצאתי כאן את האלבום: 'בין פה לשם'.
"אני עדיין חיה על הקו, לסקוט קצת קשה, הוא צריך להגיע בעוד שבועיים, אבל אנחנו מדברים כל יום ומתראים בווידאו והסיכום הוא שהוא מגיע פעמיים בשנה וכמובן מתראים כשאני שם".
למה הלכת לאקס פקטור?
"המציאות מאוד קשה לזמרים שרוצים להתקדם. בלי טלוויזיה אתה כאילו לא קיים, לכן היה לי חשוב להגיד שאני פה. שדרנים התחלפו וכך גם עורכים מוזיקליים. יש דור אחר שלא מכיר אותי ורציתי לחזור לתודעה. זמרות חברות שלי אמרו לי 'מה עשית? בגילך? למה הלכת?'. אבל אני לא מתחרטת. עוד לפני ששודר פריים מהתוכנית יש תוצאות מעולות. שידרו חצי שניה שלי כפרסומת לתוכנית וכבר זה עשה הרבה. הופעות חשובות לי, עבורי זה כמו סמים".
אילו תגובות קיבלת באולפן?
"מחממות לב. אנשי ההפקה קיבלו אותי כמו מלכת אסתר. דורון מדלי חיבק אותי ואמר לי 'אני אוהב אותך ואת הקול שלך, תודה שאת פה'. זה היה מרגש. אמרו לי, גדלנו עלייך'.
"היו פעמים שהייתי חוזרת מצילומים בוכה מהתרגשות ואומרת 'תודה, אלוהים. היה שווה המסע שעברתי במקצוע הזה, הקשיים וההתרגשויות".
ברטי סיפרה כי גם השופטים העריכו אותה על הרוח הספורטיבית: "מרגול אמרה שם 'כולנו צריכים להצדיע לך' ובאמת השופטים קמו ומחאו לי כפיים. אני בכיתי על הבמה מהתרגשות. אולי הזדהו איתי, אולי לא האמינו שזמר שהיה ידוע יגיע. העיפו אותי על הפעם הראשונה, אבל זה לא משנה. ידעתי שלא יעבירו, הלכתי כדי לחזור לתודעה. סיבה שנייה שהלכתי זה כי אמרו לי שסיימון קאוול יהיה ורציתי לפגוש אותו שוב, בסוף הוא ביטל אבל אני עדיין שמחה שהלכתי".
סיימון קאוול?
"כשהחלטתי ללכת לראשונה לאקס פקטור זה היה בארצות הברית. שרתי מולו ולא עברתי. הוא היחיד שהעביר אותי מהשופטים. הוא שיגע אותי עם שאלות כמו מה זה השיער הזה? זה תלתלים שלך? אני אוהב את ישראל ועוד. התרגשתי מהשאלות ובחרתי שיר לא נכון. אבל זה לא אומר שאני לא אפגוש אותו עוד, אני אוהבת תחרויות".
איפה את רואה את עצמך בעוד עשר שנים?
"עדיין על הקו. זורמת. מבחינה מוזיקלית פרסום לא מעניין אותי, חשוב לי להופיע, שיזמינו אותי להופעות, אני מופיעה כיום גם בבקרים בבתי אבות, כולל ביידיש וברוסית. הייתי רוצה לעשות כל מיני שיתופי פעולה עם זמרים שאני אוהבת".
בימים אלו מתגוררת ברטי מטרים ספורים מקו המים של חוף אולגה. "כשראיתי את גבעת אולגה והחוף התאהבתי. אני תמיד אגור ליד הים, זה החמצן שלי. אבי היה דייג. הוא זה שהוריש לי את האהבה הגדולה לים".
פורסם לראשונה: 07:09, 05.11.21