פרסום ראשון: "אירוע מטלטל", כך מכנים גורמים בשב"ס את חדירתו של רחפן אל מעבר לחומות כלא איילון ברמלה. האירוע הזה, שאנחנו חושפים כעת לראשונה, הוסתר במשך חצי שנה, ורק לאחרונה התגלה מי בעצם עומד מאחוריו.
4 צפייה בגלריה
רחפן
רחפן
רחפן
(צילום: Shutterstock)
תופעת השימוש ברחפנים בעולם העברייני רק הולכת ומתגברת. התעוזה והדיוק, כמו במקרה של ניסיון חיסול באמצעות רחפן בבניין רב קומות של עבריין בנתניה, רק מעודדת פעילות נוספת בתחום. ניסוי הכלים המוצלח של החדרת הרחפן למתחם הכלא, עלולה רק להגביר את המוטיבציה כעת לעוד נסיונות של הברחת כל הפריטים הקטנים שניתנים לנשיאה על רחפן - החל מסמים, דרך טלפונים, ועד אמצעי לחימה.
בעבר בוצעו כבר מספר נסיונות להחדיר רחפנים לכלא, אך הם נכשלו ולא חדרו אל המתחם. האירוע החמור שבו מדובר הוסתר מאז סוף ספטמבר 2022 מידיעת הציבור ואף מן האסירים עצמם. אך כעת קובעים בשב"ס כי מדובר במזימה שנוגעת לאחד האסירים, ולאחיו שפעל מחוץ לכלא.

4 צפייה בגלריה
כלא איילון
כלא איילון
כלא איילון
(צילום: שאול גולן)

מזימת האחים


בחודש האחרון התקבל מידע מודיעיני שאושש לכאורה, לפיו את הרחפן הטיס אחיו של אחד האסירים בכלא. אותו אסיר הוא תושב הקריות, בן 24, שלפני 6 שנים כשהיה בן 17.5 הרג בדקירות סכין את איש השוק האפור גיל שביון.
מדובר באחד מהאסירים האלימים ביותר שכלואים במתקני הכליאה בישראל. הוא נולד לאבא עבריין, והמעצר הראשון שלו בחיים, בגיל 13, היה על עבירות אלימות. הוא הודה אז בשתי תיקים, של שני ארועים שונים שבית המשפט לנוער בחיפה איחד לו, על עבירות תקיפה ואיומים.
אז, ב-2011, הוא התחייב לבית המשפט בצו להימנע מלבצע כל עבירה. אך כבר באותה התקופה ועד גיל 15 בלבד, הוא הספיק לייצר עוד 18 תיקים פליליים חדשים על עבירות אלימות, סחיטה בכוח ובאיומים ובעוד שלל עבירות.
האסיר מהקריות לא מוגדר עבריין בכיר, אבל הוא עד כדי כך מסוכן, ששב"ס מחזיקים אותו בתא של הפרדת יחיד ללא שותף לחדר, בשל מה שהם מכנים "שמירה על בטחון בית הסוהר, ומניעת פגיעה ממשית במשמעת ובאורח החיים התקין של בית הסוהר". שכן, ידוע על מקרה אחד לפחות בו הוא שלח אסיר לדקור אסיר אחר, והדבר בוצע.

4 צפייה בגלריה
אסיר כלא
אסיר כלא
(צילום המחשה: shutterstock)

"מדובר באסיר מרובה מודיעין שלילי לאורך מאסרו, בנושאי אלימות ומעורבות בסמים ואמל"ח, כוונות פגיעה, תקיפת אחרים וקשרים עם עבריינים", אומרים בשב"ס. בשש השנים שהוא כלוא כחלק מריצוי 10 שנות המאסר שנגזרו עליו על חלקו במותו של גיל שביון, הוא צבר 26 דוחות משמעתיים, שהאחרון בהם היה רק ביום שני השבוע, כשקילל את מנהל אגף ההפרדות באיילון ועוד סוהר.
ואם זה לא מספיק - ארבעה כתבי אישום נוספים הוגשו נגדו בזמן שהיה בכלא, על עבירות של תקיפת סוהרים ואיומים עליהם. בשל כל אלה נוספו לו עוד מספר חודשים לעשר השנים אותן הוא מרצה.

אקדמיית הפשע


גיל שביון, הקורבן של האסיר מהקריות, היה גובה חובות בשוק האפור. ברצח המזעזע שלו ב-2016 היו מעורבים 6 צעירים, בהם שני קטינים. כולם נשפטו לתקופות מאסר שנעות בין 3-15 שנים, וכן נקבע כי עליהם לפצות במאות אלפי שקלים את משפחת המנוח.
לפני שנה, במסגרת תיק תקיפת סוהרים עליו נשפט האסיר מהקריות, הוא התחייב להימנע מביצוע כל עבירת אלימות. בית המשפט קבע לו קנס סמלי של 2,000 שקלים במידה ויפר את התחייבותו, וגם זה, רק לשלוש השנים הקרובות, בהן הוא כלוא בלאו הכי.

קראו גם:

בעוד כשלוש שנים צפוי האסיר מהקריות להשתחרר מאקדמיית הפשע של בתי הסוהר. בתקופה הזאת הוא מבסס את מעמדו ואת המוניטין שלו, ואין שום דבר שמצביע על כך שהוא יעמוד בהתחייבותו בפני בית המשפט. מדובר במי שכבר היום שמו הולך לפניו, וכך יהיה גם במועד שחרורו. פרשת הרחפן שהושתקה רק תוסיף להילה שסביבו.
משב"ס נמסר: "האירוע דווח למשטרת ישראל. המפעילים וכן הרחפן נתפסו. שירות בתי הסוהר לא מאפשר הפרת ריבונותו במתקניו ופועל בנחישות ובכל האמצעים החוקיים לסיכול נסיונות שכאלו".