שני אחים מפרדס חנה-כרכור גיל ומיכל סהר, פתחו במחאת אוהלים ביישוב, זאת עקב הקושי לרכוש או לשכור דירה.
1 צפייה בגלריה
האוהלים בוואדי בפרדס חנה
האוהלים בוואדי בפרדס חנה
האוהלים בוואדי בפרדס חנה
(צילום: אלבום פרטי)
קראו עוד:
גיל סהר הוא סוכן מכירות יליד פרדס חנה שכיום מתגורר בחריש. לדבריו, הוא מבקש לחזור ליישוב בו נולד ובו הוא רואה את ביתו, אולם יוקר המחייה אינו מאפשר זאת. לדבריו, בקיץ 2022 מחירי הדיור ביישוב לא רק עלו, אלא הוכפלו. אחותו, מיכל סהר, עובדת בחנות קמעונאית. השניים הקימו בצוותא מחנה אוהלים בוואדי בפרדס חנה וקוראים משם לציבור להצטרף אליהם בכדי לשנות את המצב.
לדברי גיל, כבר לפני שנתיים בשיא תקופת הקורונה, השתנה מצב הדיור ביישוב. "בקיץ 2020 היו הרבה אנשים שביקשו לחזור הביתה מתל אביב ושמנו לב שבעלי הדירות הקפיצו מאוד את המחירים", הוא מספר. "הגענו למצב שהגבנו לכל מי שפרסם דירה להשכרה במחיר מופקע במילים: 'זה יקר, אל תשכרו', ממש הרסנו פוסטים ובאמת הצלחנו ככה להביא למצב שהמחירים עלו עליה מינורית, קטנה, של אחוז וחצי. ואז הגענו לקיץ 2022 וחשכו עינינו, בעלי הדירות פשוט הכפילו שכירויות. דירה שהושכרה בקיץ שעבר ב- 4,500 שקלים, היום תעלה 8,500 שקלים או אפילו 9,000 שקלים, דירות שעלו 3,700 שקלים בקיץ שעבר, כיום עולות 7500. דירות שני חדרים שאשתקד עלו 2700 שקלים מתקרבות כיום לקו העליון של 4000 שקלים".
לדבריו, עדיין ניתן למצוא פה ושם דירות במחיר הגיוני, אבל רוב הדירות להשכרה ביישוב ניתנות להשכרה כיום רק בתמורה לדמי שכירות כפולים ביחס לקיץ 2021.
איך עלה הרעיון למחאת אוהלים כמו בשנת 2011?
"זה התחיל בזה שהעליתי פוסט לקבוצת 'פרדס חנה כרכור שלי', בו ביקשתי שכל שוכר יכתוב כמה חדרים יש לו והיכן וכמה הוא משלם שכירות. הכוונה הייתה שאנשים שמחפשים עכשיו דירה יוכלו להשוות מחירים. ככה גילינו, מה בעלי בתים התחילו לדרוש, ואיזה פער יש השנה לעומת שנה שעברה. מכאן זה התגלגל ותפס תאוצה וקיבלנו הרבה תגובות שהמחישו לנו שאנשים ממש קורסים ורוצים לצאת לרחוב בנושא הזה. אז החלטנו לעשות מעשה והקמנו אוהל ראשון בוואדי בפרדס חנה ובהדרגה הצטרפו עוד אנשים".
מטרת המחאה, לדבריו, היא לאפשר לתושבים לחיות בכבוד במדינה: "אנחנו היינו הגפרור של המחאה הנוכחית ואנחנו מקווים שנעורר השראה במוקדים אחרים ויחד נצליח לשנות. זה משהו שאנחנו מאמינים שגם יקרה".
אתם חושבים שתצליחו לשנות משהו?
"תמיד יש את הסקפטים שמקטרים מהמזגן, זה מאוד נוח. אני יותר מאופטימי שיהיו לכך השלכות, רק תצאו מהבית ותאמינו. אנחנו קוראים לכולם להצטרף כי זה נוגע לכולנו. אתמול בערב בפיק, היו איתנו 200 תושבים, זה אומר משהו. יש היענות ויש הרבה אנשים שרוצים לחזור ליישובים שלהם ולא יכולים".
חבר מועצת פרדס חנה כרכור עו"ד אייל כגן פרגן למוחים: "בקיץ 2011 הקימה דפני ליף את האוהל הראשון בשדרות רוטשילד, שהוביל למחאת האוהלים ולמהפכה בהרבה מאוד תחומים. בקיץ 2022 החליטה מיכל שחר שזהו, אי אפשר להמשיך ככה עם מחירי השכירות ויוקר המחייה והקימה את האוהל הראשון. הצטרף אליה גיל שחר אחיה. הצעירים האלו, נלחמים על הבית תרתי משמע. זה מאבק של כולנו וכמו תמיד יש את הנחשונים שעושים את קפיצת הראש, שקמים ועושים מעשה, עכשיו נותר רק להצטרף".
לעדכונים: חדשות חדרה