עיריית חדרה, באמצעות אגף הרווחה והשירותים החברתיים, מחלקת ההתנדבות העירונית ומחלקת האזרחים הוותיקים, מפעילה בעיר את תוכנית "מעו”ת" – מניעת עושק ותיקים בקהילה, יוזמה משותפת עם משרד הרווחה, קרן תובענות ייצוגיות והמועצה הישראלית להתנדבות.
3 צפייה בגלריה
הפעילות בחדרה
הפעילות בחדרה
הפעילות בחדרה
(צילום: דוברות עיריית חדרה)

מטרת התוכנית היא להגן על אזרחים ותיקים מפני הונאות כלכליות, ניצול ועושק באמצעות פעילות הסברתית רחבה, מתן כלים מעשיים להתמודדות עם ניסיונות הונאה, וליווי פרטני למי שנפגע ונדרש לסיוע.
תופעת ההונאות הכלכליות הפכה למגיפה שקטה הפוגעת בעיקר באוכלוסיית האזרחים הוותיקים, הנופלים קורבן לנוכלים המנצלים את תמימותם, חוסר היכרותם עם טכנולוגיה או מצוקתם הרגשית והכלכלית. הונאות אלו מתבצעות בדרכים מגוונות, בהן התחזות ונוכלות טלפונית, שיווק אגרסיבי והטעיה, גניבה תוך ניצול יחסי אמון, הונאות אינטרנטיות ועוד. במקרים רבים, הקורבנות אינם פונים לעזרה בשל בושה, פחד או חוסר מודעות לזכויותיהם, ולכן חשיבותה של תוכנית "מעו"ת" גדולה במיוחד.

3 צפייה בגלריה
הפעילות בחדרה
הפעילות בחדרה
הפעילות בחדרה
(צילום: דוברות עיריית חדרה)

באגף הרווחה של עיריית חדרה זיהו את הצורך הדחוף בהתמודדות עם התופעה, והובילו את יישום התוכנית בעיר. מחלקת ההתנדבות ומחלקת האזרחים הוותיקים גייסו 19 מתנדבים תושבי העיר, בהם אנשי מקצוע בעלי רקע בתחומי הבנקאות, הפיננסים, המשפטים, הצרכנות והאכיפה, אשר עברו הכשרה מקיפה ולמדו על שיטות ההונאה הנפוצות, דרכי המניעה והסיוע המשפטי האפשרי לנפגעים.
בחצי השנה האחרונה קיימו מתנדבי התוכנית סדרת הרצאות והדרכות במרכזי יום, מרכזי פנאי, כיתות ותיקים, עמותות וארגונים, בהם השתתפו למעלה מ-1,000 תושבים. מטרת הפעילות היא להקנות לאזרחים הוותיקים ידע וכלים שיאפשרו להם לזהות ולהימנע מהונאות, וכן להנגיש עבורם את הדרכים למיצוי זכויותיהם במקרה שנפלו קורבן לעבירה מסוג זה.
יעל סולומון, תושבת העיר וגמלאית מערכת הבנקאות, מובילה את התוכנית בעיר בהתנדבות: "אני גאה להיות חלק מהמאבק החשוב הזה ולהעניק לאזרחים הוותיקים ידע שיכול להציל אותם מהונאות. בכל מפגש אני רואה את ההשפעה החיובית – איך הביטחון העצמי שלהם עולה, איך הם מרגישים מוכנים יותר להתמודד עם מצבים של הונאה. זה ממלא אותי בגאווה לסייע להם ולהיות חלק משינוי משמעותי כל כך בקהילה שלנו." סולומון מספרת על מקרה שאירע לאחרונה ממחיש את חשיבות התוכנית: ״תושבת העיר בת 80 נפלה קורבן להונאה מתוחכמת, כאשר נוכלים שהתחזו לנציגי חברת תקשורת שכנעו אותה למסור את פרטיה האישיים בתואנה של חיסכון כספי. בעקבות ההדרכה שקיבלה בהרצאה, היא זיהתה סימנים מחשידים, שיתפה את בני משפחתה, ויחד הצליחו למנוע נזק כלכלי כבד ולבטל את העסקה מול הבנק. זהו רק אחד ממקרים רבים בהם התוכנית מסייעת בפועל ומונעת נזקים כלכליים ונפשיים״.

3 צפייה בגלריה
הפעילות בחדרה
הפעילות בחדרה
הפעילות בחדרה
(צילום: דוברות עיריית חדרה)

קראו גם:

התוכנית ממשיכה להתרחב וצפויה להנגיש את המידע גם לבני משפחותיהם של אזרחים ותיקים ולבני נוער, על מנת לייצר מעטפת הגנה רחבה יותר מפני ניצול כלכלי והונאות. בנוסף, מחלקת האזרחים הוותיקים מעניקה מענה פרטני לכל תושב החושש כי נפל קורבן להונאה, תוך סיוע בהתנהלות מול הבנקים, חברות האשראי והמשטרה. תושבים המעוניינים להזמין הרצאה או לקבל סיוע אישי יכולים לפנות למחלקת ההתנדבות העירונית בטלפון 04-6303866.