האם 11 שנים לאחר שחברת "אסיה ישראל" זכתה במכרז לפיתוח אזור חוף הים באולגה, יתחיל שלב הביצוע במקום? האם סוף סוף הטיילת המדובר של גבעת אולגה תיבנה?
1 צפייה בגלריה
האזור בו אמורה לקום טיילת אולגה
האזור בו אמורה לקום טיילת אולגה
האזור בו אמורה לקום טיילת אולגה
(צילום: אלעד גרשגורן)
קראו עוד:
אם לשפוט על פי פסק הדין שהתקבל בשבוע שעבר בבית המשפט המחוזי בחיפה על ידי השופט חננאל שרעבי, התשובה חיובית.

הקשר הטוב

בסוף השבוע שעבר דחה השופט שרעבי את תביעת עיריית חדרה כנגד "אסיה ישראל" ואת דרישתה לביטול ההסכם מולה, בגין טענות לאי עמידת החברה בזמנים שנקבעו לביצוע הפרויקט.
במקביל דחה השופט גם את התביעה שהגישה אסיה ישראל נגד העירייה, ובה טענה כי העירייה מבקשת לבטל את הסכם המכר משנת 2011 שלא בתום לב, ובכדי להתעשר על חשבון החברה.
בסיכומו של פסק דין שהתפרס על פני מאה עמודים, הביע השופט תקווה אישית וכתב: "ברצוני להוסיף מספר מילים, לנוכח חשיבות שמירת הקשר הטוב בין הצדדים כפי שהיה בעבר, שהינו ערובה, לטעמי, להצלחת הפרויקט: נעשו מאמצים רבים במהלך התובענה ואף לאחר הגשת סיכומי הצדדים למצוא פתרון מוסכם שיביא להמשך עשיית הצדדים להצלחת הפרויקט. לצערי מאמצים אלו לא צלחו, למרות שהתרשמתי מכנות הצדדים להצלחתם. תקוותי שפסק דין זה יהיה קרש קפיצה לגישור על כול המחלוקות והתחלה חדשה תוך שיתוף פעולה פורה להצלחת הפרויקט, לרווחת תושבי חדרה והסביבה וכלל אזרחי ישראל".
ראשיתה של המחלוקת בשנת 2011, כשחברת אסיה ישראל זכתה במכרז שפרסמה עיריית חדרה בחודש מרץ 2011, לרכישת זכויות בחמישה מגרשים במתחם חוף אולגה. אסיה ישראל, שילמה לעירייה בגין העסקה 21 מיליון שקלים ונחתם הסכם למכירת הזכויות במגרשים. בהמשך נקבעו מועדים ליישום המטרות והעסקה אושרה על ידי משרד הפנים. עד לשנת 2016 היה אמור הפרויקט להסתיים. עד כאן העובדות ומכאן מתגלעת מחלוקת בין הצדדים, שבגינה עד היום, חוף אולגה אינו מפותח.
עיריית חדרה טענה, כי למרות ישיבות שקיימה עם נציגי אסיה ומצגים שהציגה החברה לאורך השנים, היא לא עמדה במועדי ההסכם. בכל הנוגע לפרויקט עצמו, לא רק שהוא לא הסתיים עד לשנת 2016 אלא אף לא החל ואין לו היתרי בנייה עד היום. במצב הדברים הזה עתרה העירייה לבית המשפט וביקשה להורות על ביטול ההסכם עקב הפרתו וביקשה שהמגרשים יושבו לחזקתה.
בכתב ההגנה שלה טענה חברת אסיה ישראל כי על בית המשפט לדחות את התביעה, מאחר והעירייה היא זו שהפרה את ההסכם ונהגה כלפי החברה בחוסר תום לב, תוך ניסיון להתעשר על חשבונה שלא כדין. עוד נטען כי מועדי ההסכם שונו בהסכמת הצדדים, על רקע התנגדות העירייה לבנייני נופש והסכמה לשטחי מסחר בלבד, כך שלא ניתן לטעון שאסיה היא שהפרה התחייבותה. במקביל נטען כי העירייה גם לא ביצעה את התשתיות לפיתוח הפרויקט: "במצב דברים זה ביטול ההסכם שנתנה העיריה לאסיה באמצעות הגשת התביעה, מהווה הפרה יסודית של ההסכם", נכתב בכתב ההגנה של החברה.
החברה לא הסתפקה בכתב ההגנה ותבעה בעצמה את העירייה בשנת 2020, בטענה שהעירייה הפרה את ההסכם הפרות יסודיות במעשים ובמחדלים. אסיה ישראל טענה כי העירייה סירבה לאפשר לחברה לנצל את מלוא הזכויות במגרשים בחוסר תום לב, הגישה את התביעה נגדה, ולא נתנה הסכמה לרישום זכויותיה על השטח בדרך של חכירה.
בכתב ההגנה שלה דחתה העירייה את הטענות מכול וכול וטענה שאסיה היא מפרת ההסכם. בעירייה טענו כי דווקא גילו כלפיה אורך רוח. עוד נטען כי תוכנית החברה להקמת בנייני נופש לא נעשתה בתיאום עם העירייה וכי שלב א' של עבודות הפיתוח של העירייה הסתיים כבר בינואר 2017.

לא לבטל

השופט שרעבי החליט לדחות את שתי העתירות. באשר לתביעה העיקרית של עיריית חדרה קבע: "לנוכח תקופת הזמן שחלף מאישור שר הפנים את העסקה בשנת 2012 כשלשני הצדדים 'תרומה' לעיכוב הזמנים הנדון, תקופת זמן של ארבע שנים וחצי היא סבירה גם בהתחשב באינטרס הציבורי של בניית וקיום חוף מסודר בחוף אולגה. אין מקום להורות על ביטול ההסכם עקב הפרתו על ידי אסיה כבקשת העירייה ואני מורה על דחיית התביעה".
במקביל דחה גם את העתירה של חברת אסיה ישראל כנגד עיריית חדרה.
עם פרסום פסק הדין, פרסמו בחברת אסיה ישראל הודעה שאינה עולה בקנה אחד עם משאלת הלב של השופט שרעבי ומסרו:
"לא פחות מ-11 שנים מחכים תושבי חדרה להסדרת חוף הים הסמוך לגבעת אולגה. חמשת המגרשים ממוקמים בחלקה המערבי של שכונת אולגה ואמורים להכיל 8000 מ"ר של שטחי מסחר ומלונאות ובהם מסעדות, בתי קפה ומבני נופש. מכירתם על ידי העירייה בסכום של 21 מיליון במחיר הגבוה ב-10 מיליון מהערכת שמאי העירייה נועדה להניע פרויקט מרהיב לרווחת הציבור שאמור היה להסתיים בפרק זמן של חמש שנים. אולם הייתה גרירת הרגליים מצד העירייה בראשות ראש העירייה דאז צביקה גנדלמן בנוגע לתכנון. באופן מפתיע וללא התראה מוקדמת חילטה העיריה את הערבות הבנקאית שקיבלה מהחברה ולאחר מכן אף הגדילה לעשות והגישה תביעה נגד החברה בדרישה להשיב לה את המגרשים מבלי להשיב את כספי התמורה ששולמו לה במלואם ב-2011".
עוד הבהירו בחברה כי המועד החדש שנקבע על ידי בית המשפט ליציאת הפרויקט לדרך הוא שישה חודשים ממועד מתן פסק הדין: "בחברה, מצפים לשיתוף פעולה מלא מצד עיריית חדרה במהרה. על פי תכנון משרד האדריכלים פייגין, החברה תיבנה שטחי מסחר וטיילת מסחרית לאורך החוף. הללו יכללו בתי קפה, ומסעדות ושתי קומות של מלונאות. ביצוע הפרויקט עתיד להפוך את האזור למקום הבילוי המועדף על התושבים".
מעיריית חדרה נמסר: "לאחר 11 שנים של חוסר מעש מצדה של אסיה חדרה, בית המשפט חייב את אסיה לעמוד בהוראות ההסכם עליו חתמה עם העירייה בשנת 2011, ובתוך חצי שנה להגיש בקשה להיתר בניה בהתאם להסכם שבין הצדדים. בשנת 2011 פרסמה עיריית חדרה מכרז לרכישת זכויות, לבניית שטחי מסחר ולפיתוח חוף גבעת אולגה, בהתאם לשימושים המותרים בתוכנית החלה על המקרקעין. חברת אסיה ישראל זכתה במכרז. במשך 11 השנים שחלפו מאז הזכייה במכרז, חברת אסיה לא פיתחה את המקרקעין ולא פעלה בהתאם להסכם. לבסוף לאחר המתנה ארוכה, בשנת 2019 עיריית חדרה הודיעה לאסיה כי הפרה את ההסכם בהפרה יסודית וחילטה את הערבות הבנקאית שניתנה להבטחתו. לאחר מכן הגישה עיריית חדרה תביעה לביטולו של ההסכם לבית המשפט המחוזי בחיפה. אסיה מצדה הגישה תביעה שכנגד בסוכם של כ-32 מיליון שקל.
בית המשפט מצא לנכון לאכוף את ההסכם, תוך שהוא קוצב לאסיה חדרה פרק זמן של חצי שנה להגיש בקשה להיתר בניה בהתאם לתב"ע החלה על המקרקעין. העירייה שוקלת הגשת ערעור על פסק הדין, בכל הקשור לאכיפת ההסכם חלף ביטולו".
מ"מ ראש העיר בפועל, ניר בן חיים: "החלטת בית המשפט היא ניצחון לתושבי חדרה. לאחר 11 שנים נוכל להבטיח את פיתוח חוף גבעת אולגה, החוף היפה במדינת ישראל. אני מצפה לשיתוף פעולה מחברת אסיה כדי שתושבי חדרה יוכלו ליהנות במהרה ממתחם בילוי בחוף הים"
לעדכונים: חדשות חדרה