שבועות ארוכים של אי ודאות באו השבוע לקיצם, עם פרסום החלטתה של הוועדה לבחינת השעיית ראשי רשויות, להשעות את ראש עיריית חדרה, צביקה גנדלמן מתפקידו למשך חצי שנה, עד לתאריך 20 ביולי 2022.
1 צפייה בגלריה
צביקה גנדלמן. הוא עוד ישוב?
צביקה גנדלמן. הוא עוד ישוב?
צביקה גנדלמן. הוא עוד ישוב?
(צילום: אלעד גרשגורן)
קראו עוד:
נגד גנדלמן הוגש לבית השלום בחיפה בחודש אוקטובר כתב אישום שייחס לו עבירות של מרמה, הפרת אמונים קבלת דבר במרמה, שיבוש מהלכי משפט ועבירה לפי חוק המחשבים. בעקבות כתב האישום ביקש היועץ המשפטי לממשלה, ד"ר אביחי מנדלבליט, מהוועדה להשעות את גנדלמן מתפקידו.
החלטת הוועדה גרמה לטלטלה בעירייה חדרה. מלבד העובדה שלגנדלמן יהיה מחליף שיכהן בתפקידו לפחות בחצי השנה הקרובה, עלתה התהייה, האם ההשעיה מסמנת את סוף דרכו הפוליטית של גנדלמן?

חליפות לחצי שנה

מתנגדיו של ראש העירייה סבורים, כי ההשעיה היא רק ראשיתו של תהליך שבצוותא עם פתיחת משפטו של גנדלמן בחודש הבא יסמנו את קץ דרכו הפוליטית. תומכיו של גנדלמן רואים בהחלטת הוועדה להשעות לחצי שנה ולא לשנה, סימן מעודד. לדבריהם - גנדלמן כאן כדי להישאר.
חדווה יחזקאלי שעבדה שנים רבות עם גנדלמן והייתה עד לאחרונה סגניתו מנתחת: "בפוליטיקה אתה נופל וקם. אני לא רוצה להתיימר לומר שאני מכירה את כל מאפייניו של גנדלמן, אבל לדעתי הוא נגוע בחיידק הציבורי ולכן אני מניחה שהוא עוד לא אמר את המילה האחרונה. יחד עם זאת, יש מחליף לכל אחד, כך שאני בטוחה שיהיה מי שיוכל להחליפו ולעשות זאת בדרך הטובה ביותר. אפילו עם רגישות יותר גבוהה לצרכי הציבור".
גורם בכיר בעירייה מגדיר את החלטת הוועדה "פרווה" ומעריך כי בתום תקופת ההשעיה ישוב גנדלמן לכהן כראש עירייה. "החלטת הוועדה הותירה אותו כיו"ר הדירקטוריונים ובראשות ועדות בעירייה", אמר הגורם. "זה כאילו אמרו לו: 'צא לחצי שנה חופש רק מתפקיד ראש העירייה ותחזור. הכול בסדר'".
סגן ראש העירייה, בועז ביטון, מפרגן לראש העירייה: "ללא ספק יש לצביקה זכויות בפיתוחה של העיר חדרה, אנחנו מאחלים לו הצלחה מכל הלב ושיצליח לצאת מהסיטואציה המשפטית המורכבת, מאמינים בצדקתו ומקווים שהעיר תלך לידיים טובות, ושהעיר תדע רק טוב והצלחה.".
איציק מלכה, פעיל חברתי תושב חדרה שמקורב לגנדלמן אומר: "אני מכבד את חברי המועצה וחברי הנהלת העיר אבל הם יכולים לתפור חליפות לחצי שנה או לזמן קצר יותר. זה זמני. בסוף, הציבור בוחר והדמוקרטיה ניצחה. היא ניצחה גם כשהתקיימו בחירות כשצביקה היה תחת חקירה. תושבי העיר בחרו גנדלמן, כי ידעו מה טוב לחדרה. גנדלמן טוב לחדרה. ההשעיה זמנית והיא תחלוף".

תלוי בחברי המועצה

מי שחושב אחרת הוא שרון פרי, פעיל פוליטי מוכר בחדרה. לדבריו, במצב הדברים הנוכחי, לגנדלמן יהיה קשה להמשיך בתפקידו. "בסביבת גנדלמן אומרים שהחלטת הוועדה היא 'פרווה' ומוכיחה את צדקתו. לדעתי ההפך הוא הנכון. בנוסף, ההשעיה היא לא סוף פסוק, היא רק ההתחלה. מי שחושב שעתידו הפוליטי של גנדלמן תלוי בוועדת ההשעיה או ביועץ המשפטי שיבקש את הארכתה, לא מבין את המצב. גנדלמן היום תלוי בחברי מועצה, והם יכולים למנוע ממנו לחזור".
פרי מוסיף: "אם מישהו חושב שחברי מועצה יישבו רגל על רגל ויחכו שגנדלמן יחזור מההשעיה הוא נאיבי. משמעות ההשעיה בעצם היא פירוק המחנה שלו. כל מי שהסתובבו סביבו כבר אין לו אינטרס להיות סביבו. המחנה שלו התפרק כמו באבני דומינו, כל אלו שנהנו מתפקידים, יהיו זקוקים לחסדי יריביו שיאחזו בקרוב בשלטון. כל מי שהיו דחויים בקואליציה שלו, שלא קיבלו כלום, יקומו כעת נגד מחנה גנדלמן".
מי שמסכים עם דברי פרי הוא טל אליהו, שכיהן בעבר כסגנו של גנדלמן ופוטר על ידו. "הזלזול הזה בחברי מועצה מכעיס אותי", הוא אומר. "האם מישהו סבור שאנו, חברי המועצה, נאפשר כהונתו של מי שעננה כבדה של פלילים מעל ראשו? לא במשמרת שלי. אני חותר לחברי מועצה ערכיים שלא יסכימו לכהונת ראש עירייה כל עוד מתנהל נגדו הליך פלילי. ראש העירייה חייב להתפטר. אני מבטיח כי אעשה ככל אשר אוכל על מנת שצביקה גנדלמן לא יהיה עוד ראש עירייה".
לעדכונים: חדשות חדרה