ביום שני התקיים במשרדי איגוד ערים לאיכות הסביבה שרון כרמל, שימוע לחברת חשמל בעניין טיוטת היתר הפליטה לתחנת הכוח "אורות רבין".
3 צפייה בגלריה
מחאה נגד הזיהום ב"אורות רבין"
מחאה נגד הזיהום ב"אורות רבין"
מחאה נגד הזיהום ב"אורות רבין"
(צילום: אלבום פרטי)
בשימוע נכחו ראשי רשויות רבים המאוגדים תחת איגוד ערים שרון כרמל ומייצגים כמיליון תושבים. בנוסף נכחו פעילי סביבה, נציגי חברת חשמל ואנשי המשרד להגנת הסביבה. חברי "נוער למען האקלים" אף הפגינו, קראו קריאות בנוסח "נחנקנו" ודרשו מחברת חשמל לקחת אחריות על בריאות הציבור.
"אורות רבין" נחשב למפעל המזהם ביותר בארץ, בגלל היחידות הפחמיות 1-4, שהיו אמורות להיסגר לפי החלטת ממשלה ביוני 2022, אולם לא רק שלא נסגרו, אלא שעל פי טיוטת היתר הפליטה הנוכחי, הן לא עתידות להיסגר עד 2026.

3 צפייה בגלריה
"אורות רבין". "לשים סוף לעידן הפחם"
"אורות רבין". "לשים סוף לעידן הפחם"
"אורות רבין". "לשים סוף לעידן הפחם"
(צילום: אלעד גרשגורן)

אנשי "מגמה ירוקה" שנכחו בשימוע הבהירו כי המשרד חייב לדרוש תאריך יעד סופי להפסקת יחידות 1-4 הפחמיות המזהמות ולפעול להסבת יחידות 5-6 לגז, תוך הגשת דוחות יישום פומביים. "אסור שניפול לתוך מלכודת המוות הזו שוב ושוב הממשלה חייבת לשים סוף לעידן הפחם בלי עיכובים ותירוצים" אמרו.
אלעד הוכמן מנכ"ל מגמה ירוקה שהציג את הערות הארגון, דרש להפריד בין היתר הפליטה של יחידות 1-4 שפועלות משנות השמונים לבין ההיתר של יחידות 5-6: "היינו באירוע הזה כבר ב-2016. היתר פליטה חייב להינתן לשנתיים בלבד ולא לשבע שנים. הפרת החלטת הממשלה לסגור את היחידות המזהמות ביוני 2022 פירושה המשך זיהום האוויר הכבד ותמותה בטרם על של עשרות רבות של ישראלים מדי שנה. משרד האנרגיה יחד עם בכירי חברת חשמל וחברת נגה נכשלים פעם אחר פעם בביצוע ההחלטות שהתחייבו עליהן לציבור. דרישתנו היא לחדש ליחידות המזהמות היתר לשנתיים בלבד ולהפסיק סופית את פעילותן, לא יאוחר מינואר 2026".
מטעם עיריית חדרה הגיעו מ"מ ראש העיר ניר בן חיים, מנכ"לית העירייה, מהנדס העיר וחדווה יחזקאלי מי שהחזיקה במשך למעלה מ-20 שנים את תיק איכות הסביבה בעיריית חדרה. בן חיים הבהיר בדבריו כי מעבר לפגיעה באיכות החיים של התושבים מזיהום האוויר העיר נפגעת גם בהתפתחותה. כך למשל שני פרויקטים "שכונת הפרפרים" ופרויקט "צפון מערב העיר" תקועים מאחר ולא ניתן לקבל היתר בניה עבורם עד לסגירת היחידות מזהמות.

3 צפייה בגלריה
ניר בן חיים במהלך הישיבה
ניר בן חיים במהלך הישיבה
ניר בן חיים במהלך הישיבה
(צילום: אלבום פרטי)

חדוה יחזקאלי אמרה: "כל נציגי הרשויות ממרחב האיגוד, הבהירו כי חברת חשמל כושלת בעמידה בזמנים ומזלזלת בהחלטות ממשלה בדבר סגירת יחידות 1-4 וכן לא עומדת בהקמת מחז"מים (תחנות כוח מופעלות בגז). חוסר היכולת של חברת החשמל לספק אוויר נקי ללמעלה ממיליון תושבים היא בעוכרינו, פוגעת בבריאותנו ולא נאפשר לכם להמשיך להתל בנו".
בין הדברים שאמרה יחזקאלי בשימוע: "רבע מהאנרגיה המיוצרת בארץ 35 מיליון מגה וואט מיוצרת במרחב שלנו כשהצריכה במרחב שלנו עומדת על שבעה אחוז. מדוע חדרה וסביבתה צריכות להיות החצר האחורית של המדינה? בדיוק במקום הזה בשנת 2016 ערך האיגוד שימוע לחברת החשמל בדבר אי קיום החלטת ממשלה מ-1996 לבניית ארובה רביעת שבתוכה מערכת סולקנים (יחידות 5-6) שיסלקו את הרעלים בזמן שריפת הפחם. החלטת ממשלה חשובה זו באה כי כמות הנפטרים בחדרה ובסביבה בין השנים 1990-2016 עמדה על 200 נפטרים בשנה כתוצאה מזיהום אוויר. וכן, מצב בריאותם של ילדי חדרה בין השנים הללו לפי סקר של הטכניון בראשותו של פרופ' חנא מצא כי גילאי 6 עד 12 סובלים מתחלואה בדרכי הנשימה ובאסטמה. לא להאמין, אבל חברת חשמל יישמה את החלטת הממשלה משנת 1996, 21 שנים אחרי ורק אחרי שבשנת 2016 ערך האיגוד שימוע בנושא".
יו"ר איגוד ערים לסביבה שרון כרמל וראש מועצה אזורית חוף הכרמל אסיף איזק אמר: "יחידות 1-4 המזהמות בתחנת הכוח אורות רבין הן המפעל המזהם ביותר בישראל, פועלות בפחם, כמו בשנות ה-80. והגרוע מכל גורמות על פי משרד הבריאות לכ-50 מתים מידי שנה. מוות שקט ואיטי. כל שנה. היחידות הללו היו אמורות להסגר כבר ביוני 2022, על פי החלטת ממשלה, אבל חברת החשמל לא עומדת בכך ובכל שנה ממציאה תירוצים חדשים. בינתיים כאן במרחב מתים וחולים. איגוד ערים לסביבה שרון כרמל נאבק וימשיך להאבק לסגירת היחידות. אנו עושים הכל כולל מאבק משפטי מתוכנן. למען בריאות ואיכות חיי התושבים ואיכות הסביבה".

קראו גם:

ארז אריאב העומד בראש פורום התושבים שרון כרמל להגנת הסביבה שנכח בשימוע ושלח את הסתייגותו להיתר הפליטה אמר: "לצערי, המגמה נמשכת. כל העת חברת חשמל דוחה את סגירת 1-4 בכל פעם בסיבות שונות ומשונות כשבפועל, אף גורם רגולטורי כזה או אחר: משרד הבריאות, משרד האנרגיה, משרד להגנת הסביבה לא אוכפים וקונסים אותה. כזכור היחידות אמורות היו להיסגר כבר ביוני 2022. בדיון שנערך אז הסבירה החברה שהיא מתעכבת בכלל הקורונה והצהירה כי יסגרו עד 2024 והנה, אנו רואים שהן עובדות ויעבדו לפחות עד 2026. מעניין איזה הסבר יתנו לנו ב2026. עד שהרגולטור לא ידאג למצות את הדין עם חברת חשמל, אנחנו עוד נראה אותן עובדות גם אחרי 2026".
פורסם לראשונה: 10:22, 17.01.24