יושב ראש ועד שכונת בית"ר, יצחק מניוואב, ויו"ר שכונת גני אלון אברו טדסה ביחד עם תושבים רבים טוענים לקיפוח מצד העירייה.
4 צפייה בגלריה
מימין: יצחק מניוואב, אדיסו איילו ואברו טדסה. "שבענו מהבטחות וסיורים"
מימין: יצחק מניוואב, אדיסו איילו ואברו טדסה. "שבענו מהבטחות וסיורים"
מימין: יצחק מניוואב, אדיסו איילו ואברו טדסה. "שבענו מהבטחות וסיורים"
(צילום: נחום סגל)
לטענתם, בשכונות מגוריהם יש מפגעי בטיחות רבים, מגרשי ספורט מוזנחים וגני שעשועים מיושנים. לדבריהם, למרות פניות רבות לעירייה - המצב לא השתנה.

גדר שבורה

בסוף השבוע שעבר ניסו אנשי המתנ"ס הקטן בשכונת גזית לקיים הפנינג פורימי במגרש הספורט. אלא שגם שמחת החג לא הצליחה לטשטש את מראה המגרש המוזנח, גדרות התיל השבורים, שער הכניסה המסוכן והצמחייה הפרועה במקום. אם לא די בכך, בגבו של מגרש הספורט, הקים מישהו "זולה" עם מזרונים מלוכלכים.

4 צפייה בגלריה
מגרש הספורט. שבור ומוזנח
מגרש הספורט. שבור ומוזנח
מגרש הספורט. שבור ומוזנח
(צילום: נחום סגל)

מגרש הספורט בשכונת גזית משרת את ארבע השכונות המרכיבות את שכונת בית"ר: סלע, רסקו, יד שמואל וגזית. "זה מקום ממש עצוב, מוזנח בצורה קשה, מוקף צמחיה עבותה, הילדים חסרי תעסוקה והם כאן היום רק כי יש הפנינג פורים, אחרת רוב ההורים בכלל לא היו מאפשרים לילדים לרדת לשם לבדם", מספר התושב אדיסו איילו. "גדר התיל המקיפה את המגרש שבורה בחלקה. ילד שמשחק כדורגל והכדור עף לו מחוץ לגדר מטפס מעליה ויכול בדרך לקרוע את כל הגוף שלו. מה גם שהוא נוחת ללב צמחייה עבותה שמי יודע מה מסתתר בה. המצב הזה גם מביא יתושים. הילדים חוזרים עקוצים ונפוחים. בסמוך למגרש הספורט העלוב יש גן משחקים קטן עם שתי נדנדות לכל השכונה. הייתה גם נדנדת ערסל שנלקחה לתיקון לפני כחצי שנה ומעולם לא שבה".
אדיסו הוא אב לילדים בגילאי ארבע וחצי עד 14 וחצי. לדבריו הוא נמנע מלהגיע עימם למגרש הספורט השכונתי או לגן השעשועים: "למרות העליבות של המקום כיוון שזה המקום היחיד בשכונה שאפשר להתכנס בו, בשבת הוא מלא באנשים. לכן יש גם ריבים על שתי הנדנדות האלו. כדי להימנע מעקיצות היתושים, אני לרוב לוקח את ילדיי לגן השעשועים בווילג'. התחושה היא שאנחנו תושבים סוג ג' בעיר הזו. לא סופרים אותנו, מדי ארבע שנים באים המתמודדים לקושש פה קולות ולהצטלם. זאת, בזמן שילדינו שבים מבית הספר ובמרכז השכונה, בקרטוניה הסמוכה לגן השעשועים יש אלכוהוליסטים שעושים את צרכיהם לעיני הילדים. אנחנו מדווחים למוקד העירוני ולמשטרה ללא הועיל".

4 צפייה בגלריה
מפגעים בשכונה. הפניות לעירייה לא עזרו
מפגעים בשכונה. הפניות לעירייה לא עזרו
מפגעים בשכונה. הפניות לעירייה לא עזרו
(צילום: נחום סגל)

ישראל שטה הוא תושב שכונת גזית ואב לשניים. "הילדים שלי לא יורדים לכאן לבדם", הוא מסביר. "אני לוקח אותם לפארק או לווילג'. היה פה סיור של נציגי העירייה עם נציג הקהילה, חבר המועצה טספאי אדרג'או וראש העירייה ניר בן חיים, שאלתי אותו, תגיד, היית מביא לכאן את ילדיך? הוא השיב לי 'לא', אז למה שאני אשלח את ילדיי לכאן? שער הכניסה שבור ואנחנו מעקמים את הברזלים כלפי פנים כדי שמישהו לא ייפצע. יש פה גדר שבורה, מחכים שהיא תיפול על ילד ויקרה אסון? אני מתקשר למוקד 106 כל הזמן ושומע 'יטופל'. אחרי אחד מסיורי העירייה שמו לנו ברחוב עמודי תאורה שלא היו לנו, כדי להשתיק אותנו. עד אז היינו בחושך. מה שקורה פה לא היה קורה בשום שכונה בעיר. התושבים וילדיהם נופלים, נחתכים, נשרטים, סובלים מעקיצות, מחוסר יחס ברמה העירונית. אם זה היה המצב במקום אחר, התושבים היו ממוטטים את קו הטלפון מרוב תלונות".
הפעיל החברתי יצחק מניוואב, יו"ר ועד השכונה: "כבר הבאנו לכאן אלף סיורי עירייה עם כל נציגי העירייה לדורותיהם כולל פיקוח, הנדסה, תאורה, מנהל רובע, ראשי עירייה. מצער להגיד, אבל זו האמת: אנחנו חיים כמו חיות. יש לנו נציג קהילה שקיבל רק בשכונה הזו 540 קולות וכלום לא נעשה פה למעננו. הבטחות ללא כיסוי זה מה שקיבלנו. גם על תאורה למגרש נלחמנו שלושה חודשים ועשו משהו רק לאחרונה, עם איזה כבל ארעי מעל המכולת. לפני שבועיים היה כאן עוד סיור, שבענו מהבטחות וסיורים, לא יפקירו אותנו".

קירות שבורים

מעברו השני של כביש דוד שמעוני, מצויה שכונת גני אלון. הבנויה בצורה מעגלית ובמרכזה אזור משחקים, כרי דשא, מגרש ספורט ומבנה בני עקיבא. מצבם של השטחים הציבוריים טוב ממצבם בשכונת בית"ר, אולם יו"ר הועד אברו טדסה טוענת לקיפוח והזנחה. "יש הרבה פוטנציאל לשכונה שלנו לו היו מטפחים אותה", היא אומרת. "הבעיה שעושים בעירייה רק מה שיש בו נראות והוא מחוץ לשכונה. בתוך השכונה, אפס השקעה. כך למשל, יש לנו שבילים ומדרכות בין הבניינים, שמצבם קטסטרופה, גבשושיות, שברים, ממש סכנת נפילה מיידית. אנחנו נלחמים כדי שיתקנו ואומרים לנו 'זה שטח פרטי אחריות שלכם'. חודשים היינו בלי תאורה. על כל דבר הכי קטן צריך להילחם פה".
לדבריה, הצללה שהוצבה לאחרונה בגן השעשועים, לאחר מאבק הוועד והתושבים נעשתה בצורה לא בטיחותית: "ההצללה עומדת עם כעשרה עמודי ברזל וביקשנו שירפדו בספוג כמו במקומות אחרים כי ילדים רצים ומתנגשים בזה וזה מסוכן. מבנה בני עקיבא כאן מושבת כבר חודשים כי מבפנים כולו מרוסק, הקירות שבורים, הברזל בקירות הגבס חשוף, אין ריהוט והשירותים מטונפים. בעירייה הקימו את המבנה לפני כעשור, עם הקרן לפיתוח חדרה ועכשיו, כשאנחנו פונים הם טוענים שזה מבנה לא חוקי. אין לנו כתובת בעירייה. איש לא שומע אותנו".
למה לדעתך השכונות האלה כל כך מוזנחות?
"כי אנחנו לא אנשים שהופכים שולחנות, אלא באים בכבוד והערכה אז קל לנפנף אותנו. אנחנו לא קהילה כזו שעושה רעש. לפעמים אני רואה שעושים ספסלי מתכת בעיר, כאן אצלנו עושים מעץ, כאילו יש הבדל. ראיתי שהחליפו חולות בגנים בברנדייס, כאן לא נכנסו. אנחנו פגועים. עצוב להגיד, אבל התרגלנו להתעלמות העירייה".

4 צפייה בגלריה
האם יהיה שינוי?
האם יהיה שינוי?
האם יהיה שינוי?
(צילום: נחום סגל)

לדברי התושבים בשכונות בית"ר וגני אלון, מאחר והעירייה אינה מסייעת להם, בכוונתם לפנות לגורמים במחוז ולמשרדי הממשלה ולהתלונן על היחס המפלה. עוד הבטיחו התושבים כי בבחירות המוניציפאליות הקרובות יבואו חשבון עם המועמדים שלא עזרו להם. "מקומם אותנו שאומרים לנו 'יש לכם נציג קהילה, טספאי אדרג'או תפנו אליו'. הוא לא רלוונטי בכלל. אנחנו שכונה כמו כל שכונה אחרת בעיר, שצריכה לקבל שירות מהעירייה כמו כל שכונה ולא מנבחר ציבור כזה או אחר. לעניין הנציג שלנו, שלוש שנים עבדו אנשים מהקהילה, חכמיה וזקניה ואנשים טובים אחרים, כדי להביא לאיחוד כלל הרשימות של הקהילה לבחירות. אם זה מה שהשגנו עם נציג, לא רוצים לחשוב מה היה כאן בלי".
טספאי אדרג'או מסר: "בעניין מגרש הספורט בגזית, יש תוכנית והיא מתוקצבת ותצא לפועל בימים הקרובים. לאחרונה הייתי בעוד בסיור במקום יחד עם מנהל אגף ביטחון, מנהל אגף שפ"ע, עוזר ראש העירייה וקציני משטרה. הראיתי להם את המפגעים והם מטפלים. יש בירוקרטיה והדברים לא קורים ביום אחד אבל בלי נדר הם יקרו בקרוב מאוד. יפתחו את מגרש הספורט, יגביהו את גדר המגרש ויתקנו, יחליפו ויחדשו מתקנים וידאגו לסביבה בכללה. כעת יש ראש עירייה שיותר אכפת לו מהשכונות ככה שזה יקרה בקרוב. לפני כשבועיים הגשתי הצעה לסדר שעברה ואושרה ומדברת בדיוק על הנושא של שטחים שבין הבניינים כמו בגני אלון, פאר, יד שמואל וגזית. לפי ההצעה העירייה תקים קרן יחד עם האגודה לתרבות הדיור כדי לטפל במפגעים הללו. זאת מתוך הבנה שהאוכלוסיה שם מוחלשת, קשישים ומעוטי יכולת שאינם יכולים להתמודד עם הבעיה בעצמם. כעת מכינים אנשי המקצוע את התבחין בעניין מי זכאי ומי לא".
מהעירייה נמסר: "עיריית חדרה פועלת רבות לחידוש המרחב הציבורי ואיכות החיים בעיר ובשכונות באמצעות שיפוץ עשרות מגרשי ספורט, הקמת ושדרוג גני שעשועים ומתחמי כושר, ביצוע עבודות שדרוג ושיקום תשתיות בשכונות הוותיקות והרחבת מערך הניקיון, כל זאת בהשקעה של עשרות מיליוני שקלים. לפני כחודשיים השלימה העירייה עבודות פיתוח בשכונת גני אלון שסבלה מהזנחה שנים רבות. העבודות כללו ריבוד כבישי השכונה והתקנת מדרכות חדשות, התקנת תאורה חדשה, החלפת תחנות האוטובוס הישנות, הצללה בגן השעשועים והצבת ריהוט רחוב.
קראו גם:
בשכונת גזית החלו להתבצע עבודות לחידוש מגרש הספורט לרווחת תושבי השכונה. הוחלפו גדרות, הותקנו סלים ושערים חדשים, הותקנה תאורה שתחל לפעול תוך מספר ימים לאחר השלמת חיבור חשמל ויתבצע חידוש משטח המגרש. לצד זה, בגן השעשועים ישודרגו מתקני המשחק והכושר ויוחלף משטח הגומי. יש לציין כי העירייה החליפה מספר פעמים את הנדנדות בגן השעשועים כתוצאה מונדליזם. העירייה תמשיך לפעול על מנת לספק לתושבים את מלוא השירותים באיכות הטובה ביותר".
לעדכונים: חדשות חדרה