"אילו לא הייתי לומד כאן, הייתי ממשיך 'לחתוך' לים, ולא מגיע לשיעורים". כך אומר השבוע יגל לוי, בן ה-16 וחצי, תלמיד מגמת חשמל בבית הספר "אנרג'י טק", המשותף לחברת החשמל, למשרד העבודה והרווחה ולרשת עמל, וממוקם בחדרה.
"לא האמנתי שיש מוסד חינוכי כזה שאשמח ללכת אליו, שאלמד באמת, ושגם ארכוש מקצוע לחיים. לא האמנתי שאשאר מרצוני עד חמש אחר הצהריים, לשיעורים פרטניים. כשנבחנתי בראשית הדרך כדי להתקבל לכאן, המנהל אמר לי 'מי שנכנס ללמוד כאן זכה בפיס', ואני צחקתי בלבי. היום אני מרגיש לגמרי ככה".
2 צפייה בגלריה
התלמידים שיר כולני ויגל לוי. "מי שנכנס ללמוד כאן זכה בפיס" | צילום: אלעד גרשגורן
התלמידים שיר כולני ויגל לוי. "מי שנכנס ללמוד כאן זכה בפיס" | צילום: אלעד גרשגורן
התלמידים שיר כולני ויגל לוי. "מי שנכנס ללמוד כאן זכה בפיס" | צילום: אלעד גרשגורן
לוי, כמו תלמידים רבים אחרים, הלך לאיבוד בתוך מוסדות החינוך המוגדרים "עיוניים". בסיום כיתה ט' בתיכון חדרה, עמדו הוא ואמו מול שוקת שבורה: "סיימתי את כיתה ט' כשאני לא התלמיד המצטיין ביותר בכיתה, בלשון המעטה, והברירה הייתה להמשיך לכיתות של מתקשים בלימודים, כמו מב"ר או אתגר", אומר לוי.
"לא אהבתי את הלימודים, ואמי הייתה אובדת עצות. היא רשמה אותי לפנימייה, מתוך מחשבה שמסגרת כזאת תסייע לי. התקבלתי וזומנתי ליום גיבוש, אבל הרגשתי שאני לא צריך להיות שם, ואז חבר העלה רעיון — בית הספר של חברת החשמל. אני מרגיש מבורך שאני לומד שם".
התנסות בתעשייה
בית הספר אנרג'י טק הוקם לפני שנתיים כבית ספר צומח, וכולל כיתות י' עד י"ב. הוא פועל בשיתוף פעולה בין משרד העבודה והרווחה לבין רשת עמל, על פי שיטה דואלית-הוליסטית, שמשלבת לימודים פעילים עם התנסות בתעשייה.
"גולת הכותרת של בית הספר היא הכשרה ומתן כלים לתלמיד להשתלב בעתיד בעולם התעסוקתי בתחומי האנרגיה, החשמל והמכונות", אומר השבוע מנהל בית הספר, דרור לוי, מהנדס חשמל ועובד חברת החשמל ב-29 השנים האחרונות.
"כבר במהלך הלימודים עוברים התלמידים הסמכות של מדינת ישראל. לדוגמה, במסלול חשמל הם מסיימים את הלימודים עם תעודת חשמלאי מוסמך, ואחרי עבודה מעשית הם מקבלים רישיון באופן אוטומטי. במגמת מיכון תעשייתי יקבלו התלמידים הסמכה של רתכים. זאת, כשלצד הלימודים המעשיים, הם לומדים את כל מקצועות הליבה וניגשים לבגרות, כל תלמיד בהתאם ליכולותיו".
בית הספר מציע שלושה מסלולים: מסלול גמר — שמכשיר תלמידים לתעודת מקצוע בלי צורך בבגרות; מסלול טכנולוגי — שכולל הסמכה ובגרות בתחום המקצועי לפחות ב-14 יחידות במקצועות הליבה; ומסלול מקצועי — שבמסגרתו עושה התלמיד בגרות מלאה ותעודת הסמכה. בנוסף, בית הספר מפעיל מסלולי מצוינות אישית, כשהמטרה המרכזית, כך על פי המנהל לוי, היא להפוך את התלמידים לבעלי מקצוע מעולים, בד בבד עם מקסום יכולותיהם האישיות.
זאת הסיבה שתלמידים בכיתות י"א ו-י"ב יוצאים לעבוד ביחידות ייצור החשמל כחלק מהלמידה המעשית, ומקבלים על כך שכר.
"זה עניין של חינוך פיננסי", מסביר המנהל לוי. "כבר בגיל 16 הם לומדים איך מנהלים משכורת, איך קוראים תלוש, מה זה פרמיה, איך פותחים חשבון בנק, והכול בפיקוח שלנו. יש תלמידים שעובדים גם בימי החופשה בבתי המלאכה שלנו, ומרוויחים כסף, במקום להסתובב ברחובות".
שנה טובה
"את השנה סיימתי בהצטיינות בתחום החשמל המעשי", מספר התלמיד יגל לוי. "אני חושב שזאת השנה הכי טובה שהייתה לי מבחינה לימודית, מאז כיתה א'. התרגשתי מאוד לקבל את ההצטיינות, כי השקעתי, הייתי מתעורר בשתיים לפנות בוקר ללמוד, נשאר בבית הספר אחרי שעות הלימודים לשיעורים פרטניים.
"עד כדי כך שבסוף יצא לי אפילו לסייע לאחד התלמידים. אני, ששנאתי ללכת לבית הספר, מצטיין במשהו שמעניין אותי. זה החדיר בי גם מוטיבציה להשקיע ביתר המקצועות. כאן מחזקים אותי, מחמיאים לי, אימא שלי חזרה לחייך, ואני מרגיש שאבא שלי ז"ל היה גאה בי".
2 צפייה בגלריה
שיר כולני ויגל לוי. צילום: אלעד גרשגורן
שיר כולני ויגל לוי. צילום: אלעד גרשגורן
שיר כולני ויגל לוי. צילום: אלעד גרשגורן
בשנה הבאה צפוי לוי, שהוא חבר בקבוצת יזמות וחדשנות בבית הספר, לטוס עם הקבוצה לניו יורק לתחרות ביזמות עסקית, לאחר שקבוצתו זכתה בתחרות הארצית.
"באילת עוד לא הייתי, ופתאום אני טס לניו יורק. מאז שאני כאן קורים לי רק דברים טובים. מצאתי עוד דבר שאני אוהב מאוד לעשות: סטארט-אפ של רעיון למוצר, ולדבר עליו בפני קהל. אני עומד מול 2,500 איש בהיכל התרבות ומדבר על ה'קון אייר', המוצר שהמצאנו, שזאת מערכת שמבצעת אופטימיזציה במזגנים, חוסכת כסף ומסייעת לאיכות הסביבה. צוות המורים פה נדיר, משקיע, תומך ואפשר לדבר אתו בגובה העיניים. הכול בזכותם", אומר לוי.
בהתייחסו להישג של קבוצת היזמות, אומר לוי, מנהל בית הספר: "בבתי ספר פעמים רבות לוקחים תלמידים מצטיינים, וממקסמים אותם בכיתות מופת. כאן הרעיון הוא לגלות אצל התלמיד במה הוא מצטיין ולהרים אותו למעלה.
"היתרון שלנו הוא שתלמידינו לומדים את התחום המקצועי מאנשי מקצוע עם המון ניסיון בתחום, ומתנסים בשטח בעבודות ובסדנאות של חברת החשמל. בית הספר ממוקם בתוך מתחם חברת החשמל, ולכן התלמידים נהנים מכל המתקנים הטובים והמתקדמים ביותר שיש למשק להציע. זאת, לצד מורים למקצועות הליבה העיוניים מרשת עמל", אומר לוי.
ארבע בנות
עוד תלמידה שנהנית משילוב של לימודים ועבודה באנרג'י פארק היא שיר כולני בת ה-17, שעולה לכיתה י"ב, ולומדת במגמת החשמל. "אני לומדת כאן מכיתה י'. הייתי מהתלמידים של המחזור הראשון בבית הספר. לפני כן למדתי בחטיבת תיכון חדרה, והיה לי ברור שתיכון ארצה לעשות במקום אחר. אבא שלי עובד חברת החשמל. הוא סיפר לי שמקימים בית ספר ייחודי של חברת החשמל, והיה לי ברור שזה המקום הטבעי שלי.
"אני נהנית מאוד מהלימודים כאן, נהנית להרוויח כסף ממשהו שאני אוהבת. אני מקבלת הרבה מחמאות מאנשים שנלהבים מהעובדה שאני עוסקת במקצוע שנחשב גברי. מנגד, יש מי שמרימים גבה וזה נראה להם מוזר. בסך הכול אנחנו ארבע בנות פה, ואישית אני בטוחה שבחרתי נכון. ברור לי שאם לא הצוות הזה, לא הייתי מגיעה לכדי מיצוי יכולותיי בשום בית ספר אחר".
תומר מנג'ם בן ה-19, שעולה לכיתה י"ב, הגיע לאנרג'י טק השנה, מבית הספר החקלאי פרדס חנה. "הגעתי דרך חברים שלמדו כאן והיו מרוצים עד הגג. אז חודשיים לאחר תחילת שנת הלימודים הגעתי גם אני. לא רציתי כיתה גדולה, וכאן הכיתות קטנות, ויש גם המון יתרון בלימודים, שהם גם עיוניים וגם מעשיים. זה פותח בפניי אפשרויות נוספות, ולא רק את האופציה של הבגרויות".
מנג'ם מבלה את החופש הגדול בעבודה בבתי המלאכה של חברת החשמל בחיפה, ובכיתת החשמל בתל אביב. "אני מאמין שזה התחום שבו אעסוק גם בעתיד, אני אוהב את זה ונהנה מזה", הוא אומר.
בשנת הלימודים הבאה ילמדו בבית כ-120 תלמידים, כשבכל שכבה יש שתי כיתות בלבד, ולא יותר מ-24 תלמידים בכיתה. "זה כדי לתת יחס אישי לכל תלמיד", מסביר לוי את הרציונאל מאחורי המספרים. "בכוונה פתחנו את בית הספר כאן בחדרה, כי לא רצינו להיות במרכז. עוד מימיי כתלמיד באורט נתניה, לא היה מענה לימודי טכנולוגי באזור, ובנוסף, נמצאות כאן היחידות של חברת החשמל, כך שזה התבקש", הוא אומר.
לוי עצמו איננו איש חינוך קונוונציונאלי. הוא מגיע מתחום החשמל, ומגדיר את ראיית העולם החינוכית שלו, כנעה בין ערכיות ומושגים כמו אחריות אישית, מצוינות וכבוד, לבין התנהלות מעשית בעולם העסקי. "התלמידים שלנו לא רק רוכשים מקצוע והשכלה, אלא יש להם גם אחריות חברתית.
"למשל, אחת לשבוע הם הולכים למע"ש חדרה (לקידום ושילוב החריג בחברה), עובדים עם העובדים בפס הייצור, משוחחים אִתם ומשמשים להם חברה. כמו כן, מתקיימים נטיעות וימי כיף לאוכלוסיות מיוחדות אצלנו. התלמידים עסוקים גם בפעילויות חברתיות כמו גדנ"ע, טיולים, סיורים, משלחות לפולין, וכדומה.
"בית הספר מקפיד ששכר הלימוד לשנה לא יעלה על 950 שקל, כדי שזה לא יהיה מכשול בפני מי שרוצה ללמוד. גם מי שמתקשה לשלם את הסכום הזה, אנו מוצאים דרך לסייע לו", מדגיש לוי.