5 צפייה בגלריה
ד"ר יניב יונאי. "לקבוצות הכדורגל הצוות הרפואי אינו פחות מהצוות המקצועי"
ד"ר יניב יונאי. "לקבוצות הכדורגל הצוות הרפואי אינו פחות מהצוות המקצועי"
ד"ר יניב יונאי. "לקבוצות הכדורגל הצוות הרפואי אינו פחות מהצוות המקצועי"
לא בכל יום מוצא עצמו רופא בחדר אחד עם כוכב כדורגל ברזילאי, שזכה בעבר בגביע העולם ובנו אף הוא כדורגלן בנבחרת ברזיל. זה קרה לפני חודשים מספר לד"ר יניב יונאי, מבית החולים הלל יפה, כשטיפל בפציעתו של שחקן קבוצת ברצלונה ונבחרת ברזיל, ראפיניה. "בזמן שטיפלתי בו הבחנתי בעוד אדם ששהה אִתוֹ בחדר", נזכר יונאי. "שיפשפתי את עיניי, ולא האמנתי שהאדם שאני רואה מולי הוא מאזיניו, שזכה בגביע העולם ב-1994. החלפתי אִתוֹ כמה מילים ואמרתי לו שאני זוכר אותו בהיותי נער. זה היה רגע שלא אשכח לעולם".
מענה לספורטאים
המפגש של ד"ר יונאי עם מאזיניו ובנו ראפיניה הוא אחד ממאות מפגשים שחווה במסגרת עבודתו כרופא ספורט במרכז "קוגאט" בברצלונה, שם עבר השתלמות. "פגשתי שחקני כדורגל רבים וכל מפגש מהסוג הזה הוא חוויה בפני עצמה", הוא מספר. "אבל המפגש עם אגדת הכדורגל הברזילאי מאזיניו היה מרגש במיוחד". למרכז קוגאט בברצלונה הגיע ד"ר יונאי בשנה שעברה. הוא עבר שם השתלמות בתחום של פציעות ספורט והיה הרופא הישראלי היחיד במרכז. מרכז קוגאט נחשב לאחד המובילים בעולם בטיפול בפציעות של ספורטאי עילית מכל רחבי העולם.
"במסגרת ההשתלמות והעבודה במרכז פגשתי את גדולי השחקנים. עם חלק מהם נשארתי בקשר עד היום. אני מתכתב ומשוחח אִתָם והם מתייעצים אִתִי", אומר ד"ר יניב יונאי, היום רופא בכיר ביחידת הספורט, ברך ואַרְתְרוֹסְקוֹפְּיָה במערך האורתופדי במרכז הרפואי הלל יפה בחדרה. ליחידה הצטרף בחודש מרץ השנה, לאחר שסיים את ההתמחות בברצלונה. ד"ר יונאי צורף ליחידה, במטרה לפתח ולהגדיל אותה, כדי לתת מענה לספורטאים ישראליים. "היחידה הייתה קיימת, אבל היום אנחנו מפתחים ומגדילים אותה, עם כל המערך האורתופדי יחד, כאשר השאיפה שלנו היא לקלוט אצלנו את רוב השחקנים והספורטאים בישראל. אנחנו עובדים באותה השיטה של המרכז בברצלונה", הוא אומר.
"בשונה מהקבוצות הישראליות, לכל קבוצה באירופה יש צוות מקצועי שכולל רופא צמוד, פיזיותרפיסט, מעסה, פיזיולוג, דיאטן, פסיכולוג ספורט, יועץ כירורגי ויועץ אורתופדי. מדובר במערך רציני שמטפל בשחקנים בצורה מקצועית"
5 צפייה בגלריה
ד"ר יניב יונאי | צילום: יאיר שגיא
ד"ר יניב יונאי | צילום: יאיר שגיא
ד"ר יניב יונאי | צילום: יאיר שגיא
ד"ר יונאי, בן 39, מתגורר במושב בית חנניה. הוא נשוי לנטע, רופאה גינקולוגית בבית החולים כרמל בחיפה. לבני הזוג שלושה ילדים בני 8.5, 6.5 וחצי שנה. הוא סיים את לימודי הרפואה בהצטיינות יתרה באוניברסיטת דברצן, הונגריה, השלים התמחות בכירורגיה אורתופדית במרכז הרפואי הלל יפה, והשתלם ביחידת ברך וארתרוסקופיה בבית החולים רמב"ם.
השלב המשמעותי בקריירה הרפואית שלו התרחש בברצלונה, שם היה חלק מהצוות המטפל בספורטאי עילית מרחבי העולם. מרכז קוגאט נותן שירות קבוע לקבוצות כדורגל דוגמת ברצלונה, מנצ'סטר סיטי האנגלית ויובנטוס האיטלקית. לדברי ד"ר יונאי, מדובר במרכז שמטפל בכ-25 אלף כדורגלנים וכדורגלניות בשנה. "המרכז נותן שירותים נוספים, בשיתוף פעולה עם התאחדות הכדורגל הקטאלונית, שמונה כ-140 אלף חברים, ומתוכם הוא מטפל בכ-25 אלף פציעות בשנה", הוא מסביר.
במשך חצי שנה שהה ד"ר יונאי במרכז קוגאט והיה שותף פעיל לצוותים הבכירים שטיפלו בגדולי הכדורגלנים. הוא ביצע בדיקות גופניות, חווה עבודה יום-יומית עם הטכנולוגיה המתקדמת בעולם, ביצע ניתוחים מורכבים ועוד. "הייתי שותף פעיל לכל המטלות הקיימות בבדיקת השחקנים ובהענקת הטיפול המקצועי והמיטבי, כדי לחזור לפעילות במהירות", הוא מספר.
במהלך ההשתלמות בברצלונה, למד יונאי עד כמה קבוצות הכדורגל האירופיות מתייחסות ברצינות לצוות הרפואי של הקבוצה. "בקבוצות הכדורגל, הצוות הרפואי אינו פחות מהצוות המקצועי", הוא אומר. "בשונה מהקבוצות הישראליות, לכל קבוצה באירופה יש צוות מקצועי שכולל רופא צמוד, פיזיותרפיסט, מעסה, פיזיולוג, דיאטן, פסיכולוג ספורט, יועץ כירורגי ויועץ אורתופדי. מדובר במערך רציני שמטפל בשחקנים בצורה מקצועית". הוא מוסיף ומסביר, כי חשוב מאוד שלכל אגודה יהיה צוות רפואי מקצועי תומך. "בארץ הרבה קבוצות מנסות לחסוך בצוות הרפואי", הוא אומר. "אני לא יודע למה. יכול להיות שהסיבה כלכלית".
אורח כבוד
במהלך ימי ההשתלמות במרכז קוגאט פגש ד"ר יונאי את טובי הכדורגלנים והכדורסלנים בעולם. "בשל סודיות המטופל, שהיא נר לרגליי, לא אוכל לפרט שמות ספציפיים, אבל פגשתי וטיפלתי בכדורגלנים מוכרים בכל העולם, ביניהם שחקני נבחרת ספרד ושחקני כדורסל מקבוצות ידועות. הרבה שחקנים מהליגות הבכירות בענפי הספורט למיניהם ברחבי אירופה".
"השחקן צריך להיות קשוב לגוף שלו. בדיוק כמו שאתה נוהג באוטו שלך ואתה קשוב לכל חלק באוטו. כאשר אתה שומע רעש, אתה ניגש מיד למוסך. כך גם השחקן, כאשר הוא מרגיש כאב או כשמשהו מציק לו, הוא חייב ללכת לרופא מקצועי"
5 צפייה בגלריה
בפגישה עם פפ גווארדיולה
בפגישה עם פפ גווארדיולה
בפגישה עם פפ גווארדיולה
במהלך עבודתו במרכז יצר אישי עם קלאודיו בראבו, שוער מנצ'סטר סיטי ונבחרת צ'ילה, שנהג להיפגש אִתוֹ לשיחות אישיות. "היו לי הרבה שיחות לתוך הלילה עם בראבו", מספר יונאי. "היה בינינו קשר אישי. התחברתי אליו אולי בגלל הגיל שלו הקרוב אליי. מצאתי בו אדם מרשים, פיקח, בעל ניסיון בין-לאומי, איש שיחה ומעניין".
חוויה נוספת שעברה על ד"ר יונאי הייתה כאשר הוזמן כאורח כבוד על ידי משפחתו של אגדת הכדורגל ההולנדי, יוהאן קרויף, לארגון שהקים לילדים עם מוגבלויות. "זה היה אירוע מרגש במיוחד, לראות איך מורשתו של קרויף מושרשת לאלפי ילדים מכל רחבי העולם. לאירוע הזה הגיעו שחקנים גדולים שפגשו את הילדים", הוא מספר.
ד"ר יונאי מספר על כדורגלנים נוספים שנמצאים אִתוֹ בקשר עד היום. "אני מדבר ומתכתב עם השחקנים האלה ברמה חברית ולאו דווקא בנושאים מקצועיים", הוא אומר. "הם מתייעצים אִתִי, שואלים שאלות בכל מיני תחומים".
5 צפייה בגלריה
עם ליאו מסי | צילום: עצמי
עם ליאו מסי | צילום: עצמי
עם ליאו מסי | צילום: עצמי
לדברי ד"ר יונאי, בין הרופא המטפל לשחקן המטופל צריך להיות אמון ויחסים מיוחדים. "צריך להבין שאנחנו מדברים על שחקנים שלכל אחד מהם יש חשיבות רבה לקבוצה שלו, לכן העבודה שלנו עם השחקנים האלה צריכה להיות חמה, ומבוססת על אמון רב".
הוא מסביר כי פציעתו של שחקן כדורגל במהלך העונה שונה מפציעה בשאר ימי השנה. "במקרה ששחקן מקצועי נפצע וניתן לטפל בו שמרנית, בלי ניתוח, הטיפול השמרני יועדף במקרה הזה, כדי שהשחקן יחזור לפעילות כמה שיותר מהר".
בחודשים האחרונים הצטרף ד"ר יונאי כרופא בכיר ליחידת הספורט, ברך וארתרוסקופיה במערך האורתופדי בהלל יפה, שבודקת אלפי מטופלים בשנה במסגרת המרפאות. בנוסף, קיימת במקום מרפאה הנותנת שירות לספורטאים וללוחמים, שהמשותף ביניהם הוא הצורך הדחוף בחזרה לפעילות. "לכן, מדובר במרפאה משותפת של אורתופדים, במכון דימות ובמכון פיזיותרפיה. היחידה מאפשרת לבצע אבחנה וטיפול בביקור אחד, דבר שחוסך המון זמן ומשאבים לקבוצות הספורט". ד"ר יונאי מציין, כי ליחידה מגיעים שחקנים ספורים מליגת העל ומנבחרת ישראל. "כרגע אנחנו מטפלים בשחקנים יחידים, ולא כמערכות או כקבוצות. נשמח שקבוצת הכדורגל הפועל חדרה תהיה קבוצת הכדורגל הראשונה שתקבל אצלנו את הטיפול הטוב ביותר".
"שיפשפתי את עיניי ולא האמנתי שהאדם שאני רואה מולי הוא מאזיניו, שזכה בגביע העולם ב-1994. החלפתי אִתוֹ כמה מילים ואמרתי לו שאני זוכר אותו בהיותי נער. זה היה רגע שלא אשכח לעולם"
ד"ר יונאי מסביר, כי העבודה ביחידה דומה מאוד לזאת שבמרכז בברצלונה. "הכנסתי את השיטה, שעל-פיה, המטופל מקבל את כל הטיפולים באותו היום ובאותו המקום", הוא אומר. "השירות הזה ניתן אך ורק לספורטאים וללוחמים שזקוקים לחזרה מהירה מאוד לפעילות. חשוב מאוד שהשחקן מקבל את כל הבדיקות, האבחון והטיפול באותו המקום. היום מגיעים אלינו שחקנים מוכרים מהארץ. הם עוברים בדיקות וטיפולים, והתגובות שלהם חיוביות מאוד".
5 צפייה בגלריה
עם קלאודיו בראבו. "שיחות אל תוך הלילה"
עם קלאודיו בראבו. "שיחות אל תוך הלילה"
עם קלאודיו בראבו. "שיחות אל תוך הלילה"
לדברי ד"ר יונאי, הוא נמצא בקשר מצוין עם ד"ר רמון קוגאט, מנהל המרכז בברצלונה, ועם צוותו, ולפעמים מצטרף למטופלים מהארץ שטסים לטיפול בברצלונה. "כאשר יש מקרים מורכבים מאוד אני מפנה אותם לטיפול בברצלונה, ולפעמים נוסע אִתָם ומשתתף בעצמי בניתוח, ובהמשך מעקב אחרי הניתוח".
שמו של ד"ר יונאי הפך להיות מוכר מאוד בקרב כדורגלנים בכירים, שמבקשים להתייעץ אִתוֹ. "לא מעט שחקנים מבקשים להתייעץ אִתִי וחשוב להם לשמוע את הדעה שלי", אומר ד"ר יונאי, שנחשב היום לאחד הרופאים המובילים בתחום בישראל. לדבריו, בשונה מישראל, בחלק ממקומות בעולם רפואת ספורט נחשבת להתמחות לכל דבר. "בארץ הנושא טרם הוסדר באופן מלא, ויש ניסיון להסדיר את זה. חשוב שתהיה התמחות בפציעות ספורט בישראל".
ד"ר יונאי ביקש להעביר המלצות וטיפים חשובים לשחקנים החובבים, כדי שישמרו על הגוף שלהם. "השחקן צריך להיות קשוב לגוף שלו. בדיוק כמו שאתה נוהג באוטו שלך ואתה קשוב לכל חלק באוטו. כאשר אתה שומע רעש, אתה ניגש מיד למוסך. כך גם השחקן, כאשר הוא מרגיש כאב או כשמשהו מציק לו, הוא חייב ללכת לרופא מקצועי כדי להיבדק". לדבריו, כל פציעה ולו הקלה ביותר עלולה להחמיר. "יש פציעות שאם יטופלו מההתחלה, הבעיה תיפתר בלי כל סיבוכים", הוא מסביר.