מכתב התראה לפני תביעה שוגר לעיריית חדרה, בטענה כי חוף כפר הים אינו נגיש לאנשים עם מוגבלויות. במכתב, שהגיע מנציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות, הפועלת במשרד המשפטים, מצוין כי תושבת העיר, המתניידת בכיסא גלגלים, פנתה לנציבות בטענה כי החוף אינו נגיש לנכים.
התושבת הדגישה בפנייתה, כי למרות זאת, באתר לתיירות ובילוי בחדרה, המופעל על ידי העירייה, פורסם כי החוף נגיש לאנשים עם מוגבלות.
1 צפייה בגלריה
חוף כפר הים. שורה של ליקויים | צילום: אלעד גרשגורן
חוף כפר הים. שורה של ליקויים | צילום: אלעד גרשגורן
חוף כפר הים. שורה של ליקויים | צילום: אלעד גרשגורן
קראו גם >> נכים טוענים כי חוף כפר הים בחדרה לא מונגש לנכים: "שיפוע הכניסה מסוכן"
"לדברי התושבת, בתחילת אוגוסט 2019, היא הגיעה לחוף עם קבוצת חברים המתנייעים בכיסאות גלגלים", נכתב, "והם נתקלו בליקויי נגישות. היא וחבריה פנו לאתר 'מיינט חדרה' בנושא, ובפרסום מיום 4/8/19 נמסר בתגובה מהעירייה, כי החוף נגיש וכי טענות אלה של התושבת וחבריה הן שקריות. לפיכך מיהרה ופנתה אלינו", צוין במכתב ההתראה.
באחרונה, בעקבות התלונה ששיגרה התושבת לנציבות, הגיעו נציגים מטעם הנציבות לבדוק את טענותיה בשטח: "בעקבות הפנייה, בתאריך 18/11/2019 ביצענו פיקוח בחוף ומצאנו ליקויים בביצוע התאמות הנגישות, שאינם עומדים בדרישות החוק ובתקנות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלויות", ציינו הנציגים.
בפנייה לעירייה הובאו דוגמאות לליקויים שנמצאו בנגישות החוף, ובתוך כך מתלים שבורים במלתחות, היעדר מאחז יד בעמדת ההלבשה ובמדרגות בדרך אל שפת הים, הפרש גובה של 15 ס"מ במעבר מסככה מוצלת לשפת המים בלי רמפה, הפרש גובה של 12 ס"מ בלי רמפה במעבר למלתחות ופני קרקע שאינם ישרים, לפני הכניסה למלתחה".
בנוסף נטען, כי במקלחת חסר מושב מתקפל ומאחז יד, מותקן ברז המופעל בסיבוב בניגוד להוראות התקן, ובשירותים לצד האסלה חסר מאחז יד מתקפל.
באשר לליקויים ולצורך המיידי בתיקונם הוסבר במכתב לעירייה, כי "אי ביצוע התאמות הנגישות הוא עילה להוצאת צו נגישות כנגדכם, שהפרתו היא עבירה פלילית או עילה להגשת תביעה אזרחית נגדכם. ידוע לכם כי על פי חוק השוויון, מעשה או מחדל בניגוד להוראות החוק הוא עוולה אזרחית. נדגיש, כי נוסף על חובתכם לבצע לאלתר התאמות הנגישות הנדרשות בחוק ובתקנות, בית המשפט רשאי לפסוק כנגדכם גם פיצויים בלי הוכחת נזק".
העתקים מהמכתב נשלחו בין היתר לבכירי העירייה ובתוכם ראש העירייה צביקה גנדלמן, מנכ"ל העירייה יעקב זיגדון, ומהנדס העיר נדב הדר.
מעיריית חדרה נמסר: "על פי חוק מחויבת העירייה בחוף מונגש אחד, ובחדרה החוף המונגש הוא חוף אולגה. באופן זמני בלבד, בעת העבודות להקמת שלב א' של טיילת החוף, שימש חוף כפר הים כחוף מונגש, ובו סככה לאנשים עם צרכים מיוחדים, כיסא מיוחד המיועד לנכים הנזקקים לכיסא גלגלים, ושירותי נכים כנדרש בחוק. בביקורת שהתבצעה בחוף הזמני נמצאו כמה ליקויים, והם יתוקנו, אף שעבודות הטיילת הסתיימו והחוף המונגש על פי חוק שב להיות חוף אולגה".