הורים שילדיהם לומדים בתיכון בית אליעזר מתנגדים בתוקף לתוכנית של עיריית חדרה למנוע מעבר תלמידים בין בתי הספר התיכוניים בעיר, אלא באישור ועדת העברות. תוכנית העירייה החדשה קובעת, כי החל משנת הלימודים הבאה — תשפ"א, יתאפשר מעבר ממוסד חינוך אחד למשנהו במערכת החינוך בעיר, רק לאחר קבלת אישור של ועדת העברות באגף החינוך.
ההחלטה היא חלק מרפורמה בניהול מוסדות החינוך העל-יסודיים בעיר שעליה הודיעה עיריית חדרה בשבוע שעבר. העירייה הודיעה, כי על פי החלטת משרדי החינוך והפנים, מחויבות כל הרשויות המקומיות בארץ לערוך התקשרויות לניהול ולהפעלת מוסדות החינוך העל-יסודיים שאינם בניהול עירוני, בדרך של מכרז פומבי, וזאת לא יאוחר מתחילת שנת הלימודים תשפ"א. בעירייה ציינו, כי מדובר בהליך שנועד להביא להשבחת החינוך בבתי הספר העל-יסודיים, ואשר התקבל בהחלטה משותפת של הגופים משרד החינוך, משרד הפנים ומרכז השלטון המקומי.
1 צפייה בגלריה
תיכון בית אליעזר. "ניאבק בהחלטת העירייה כדי לאפשר את המשך המעבר בין התיכונים"
תיכון בית אליעזר. "ניאבק בהחלטת העירייה כדי לאפשר את המשך המעבר בין התיכונים"
תיכון בית אליעזר. "ניאבק בהחלטת העירייה כדי לאפשר את המשך המעבר בין התיכונים"
בתי הספר העל-יסודיים בחדרה מופעלים על ידי רשתות חינוך או על ידי עמותות. בהתאם לכך, מספרים בעירייה, נדרש הליך של מכרז הפעלה בארבעה בתי ספר: תיכון בית אליעזר, תיכון ממלכתי-דתי "מדעים ויהדות", ישיבה תיכונית "בני עקיבא" ואולפנית "מבשרת ברוך". יש לציין, כי העירייה הגישה בקשה לשחרר את תיכון חדרה מרכז, שמופעל ידי עמותת "תיכון חדרה" מהמכרז, מאחר שחלק מהנכסים והקרקע במקום שייכים לעמותה.
בעירייה הבהירו, כי בתי הספר העל-יסודיים בחדרה הם בתי ספר שש-שנתיים, שאחד העקרונות שעומד בבסיסם הוא עיקרון ההתמדה. משמעותו של עקרון ההתמדה הוא, שבית הספר נותן מענה איכותי ומגוון לכל התלמידים מכיתה ז' עד י"ב. כן צוין, כי תלמידי חטיבות הביניים בעיר ימשיכו את לימודיהם בחטיבות העליונות באותו המוסד, כך שהחל משנת הלימודים תשפ"א יתאפשר מעבר ממוסד חינוך אחד למשנהו בכל מערכת החינוך בעיר, רק באמצעות בחינה ואישור של ועדת העברות באגף החינוך.
רוצים הדרגתיות
מי שרואים עצמם נפגעים מהחלטת העירייה הם תלמידים החטיבה בתיכון בית אליעזר במזרח העיר. לטענת ההורים, מניעה או הגבלה של המעבר פוגע קשות בילדיהם. "לאורך כל השנים קיים סוג של מעבר חופשי בין תיכון בית אליעזר לתיכון חדרה. חלק מהילדים שלנו, שעולים בשנה הבאה לשכבת י', מתאימים למגמות שנמצאות רק בתיכון חדרה, ואינם יכולים להמשיך בבית אליעזר. ההגבלה של העירייה תפגע באותם התלמידים", מסבירים ההורים.
תיכון חדרה במרכז העיר נוסד לפני 82 שנה ומנוהל על ידי עמותת "תיכון חדרה". מדובר באחד מבתי הספר המובילים בארץ, שבו לומדים כ-1,000 תלמידים בתיכון וכ-750 בחטיבה. בבית הספר יש 17 מגמות, רובן יוקרתיות, כמו: מתמטיקה, סייבר, פיזיקה, כימיה ועוד. תיכון בית אליעזר נוסד בתחילת שנות ה-90 ומאז הוא מנוהל על ידי עמותת "תיכון חדרה". בחטיבה לומדים כ-750 תלמידים ובתיכון כ-300 תלמידים. התיכון כולל את המגמות: תקשורת וחברה, קולנוע, אומנות, עיצוב מוצר, ניהול עסק, גיאוגרפיה, ביולוגיה, ומגמה חדשה של הנדסת אוטו-טק.
מדי שנה עברו מתיכון בית אליעזר לתיכון חדרה כ-100 תלמידים שעולים לכיתה י'. המעבר התבצע באופן חופשי בלי הגבלות, ולפי התאמתו של התלמיד למגמות המובילות. אם שבנה לומד בבית אליעזר מספרת, כי הסיבה לכך שחלק מהתלמידים עוברים לתיכון חדרה היא המגמות המובילות שנמצאות שם. "כאשר אין לנו מגמות מובילות שמתאימות לילדים שלנו, אז ברור שעוברים לתיכון האחר. אני לא נגד ההגבלה כדי לבנות בית ספר ברמה טובה יותר בבית אליעזר, אבל הדבר צריך להיות בהדרגתיות. לא יכול להיות שהבן שלי שכבר התאים את עצמו לתיכון חדרה יחויב להישאר בבית אליעזר".
בהודעה של העירייה נאמר, כי על פי הנוהל החדש, יופעל תיכון בית אליעזר כבית ספר שש-שנתי, בדיוק כמו תיכון חדרה ותיכון רב-תחומי למדעים ולאומנויות, ומסיימי שכבה ט' בחטיבת הביניים שלו ימשיכו ללמוד במקום. בעירייה ציינו, כי כדי להיערך לקליטת מסיימי שכבה ט', ובהתאם לדגש המושם על מדדי איכות ומצוינות, ייפתחו בתיכון בית אליעזר מסלולי לימוד מורחבים בהיקף של חמש יחידות לימוד, במקצועות: פיזיקה, כימיה וביולוגיה, מתמטיקה ואנגלית, וכן מגמת סייבר, מדעי המחשב ורובוטיקה, כל אחת בהיקף של 10 יחידות לימוד. כל זאת נוסף על המגמות הקיימות בו היום.
אם, שבנה לומד בכיתה ט' בחטיבת בית אליעזר, ומתכוונת להעבירו בשנה הבאה לתיכון חדרה, אומרת, כי תתעקש על המעבר: "הבן שלי לומד מכיתה ז' בכיתת מופת של תלמידים מחוננים. הבטיחו לנו כבר מכיתה ז' שהוא ימשיך את המסלול בתיכון חדרה, ועכשיו מספרים על המשך באותו בית הספר. לנו היה ברור שהוא ימשיך בתיכון חדרה, כי המסלול לא קיים בבית אליעזר".
לדבריה, לא ייתכן שרגע לפני שבנה יעבור לתיכון חדרה שמתאים לו יודיעו להם שהוא צריך לעבור ועדה מיוחדת שתקבע אם יעבור או לא.
לדברי האם, בן נוסף שלה לומד בכיתה י"ב בתיכון חדרה והיא רוצה שגם בנה השני ילמד במקום. "בינתיים העירייה רק מדברת ולא עושה", היא אומרת. "אין לי שום התנגדות לתוכנית העירייה, אבל היא יכולה לעשות זאת בהדרגתיות ולא כהחלטה גורפת. אני גרה בבית אליעזר, ונוח לי יותר שהילדים שלי ילמדו כאן, אבל כדי לעשות תוכנית כזאת העירייה צריכה להתחיל מכיתה ז', ולא עם תלמידים שהם עם חצי רגל בחוץ. יש לי כבר ניסיון עם הבן שלי בתיכון חדרה, וכך אעשה עם הבן השני".
מעבר פתוח?
הורים שילדיהם לומדים בבית אליעזר, טוענים כי אף גורם במערכת העירונית לא עידכן אותם בנוגע לתוכנית החדשה ולעתיד ילדיהם, והם ידעו על כך רק מהודעת העירייה באתר האינטרנט שלה. "זה חוסר אחריות מצד העירייה", אומר אחד ההורים. "איך היא מודיעה להורים על עתיד ילדיהם בלי לשבת איתם ולשמוע מהם? אנחנו ניאבק בהחלטת העירייה, כדי לאפשר את המשך המעבר בין התיכונים".
עוד אם אומרת: "זה שהעירייה לא הייתה בעניינים כל השנים, ועכשיו התעוררה ופתאום רוצה בטובת כלל ילדינו, לא אומר שהתלמידים שעולים בשנה הבאה לכיתה י' צריכים לשלם את המחיר. הילדים שלנו עברו לתיכון חדרה בגלל המגמות המובילות. כאשר נראה שבאמת יש בבית אליעזר מגמות יוקרתיות ומובילות, אז יהיה על מה לדבר".
קרנית קעטבי, חברת ועד אגודת בית אליעזר, דורשת שאזור הרישום יישאר פתוח עד שהעירייה תיישם את תוכניתה ותוכיח את הצלחתה. "אנחנו רוצים שאזור הרישום יישאר פתוח, ושהעמותה תמשיך לנהל את בית הספר עם התוכנית של העירייה", היא אומרת.
מנכ"ל עמותת תיכון חדרה, ד"ר אריה לוקר, אומר, כי הוא מציע לוועדי ההורים להמתין בסבלנות לתוצאות המכרז ולחתימה הסופית. "עמותת תיכון חדרה תעשה את הכול על מנת לזכות במכרז. גם אם העמותה תזכה במכרז, נושא ההעברות של כל בתי הספר העירוניים יהיו באחריות אגף החינוך של עיריית חדרה".
צפריר אורנשטיין, יו"ר ועד הורים העירוני מסר: "הנהגת ההורים העירונית עודכנה על המהלך רק ביום שלישי שעבר בשעות הערב. יש לציין כי מדובר במהלך מחייב של משרד החינוך. בימים האחרונים אנו לומדים את הנושא מול הנהלת העיר ומול הפיקוח של המחוז בכדי שתהיה בידנו התמונה המלאה וניתן יהיה לדווח לציבור על המהלך. הנהגת ההורים העירונית הוא גוף אחראי שייצא עם הצהרה מסודרת רק כאשר תהיה בידיו התמונה המלאה. צר לנו שגורמים חסרי אחריות מפיצים פירורי מידע ויוצרים פאניקה מיותרת בציבור. אנו נלווה את התהליך ונעשה כל שביכולתנו שאף ילד לא ייפגע מתהליך זה".
מעיריית חדרה נמסר: "מדובר בהחלטה של משרדי החינוך והפנים, המחייבת את כל הרשויות המקומיות בארץ לערוך התקשרויות לניהול ולהפעלת מוסדות החינוך העל-יסודיים שאינם בניהול עירוני, בדרך של מכרז פומבי, וזאת לא יאוחר מתחילת שנת הלימודים תשפ"א. על פי ההנחיות, במכרזים יושם דגש על איכות ההוראה, צמצום פערים וקידום ההישגים, והפעלת בית הספר על בסיס מדדי איכות של משרד החינוך".
עוד נמסר מהעירייה כי "על פי הנוהל החדש יופעלו בתי ספר על-יסודיים כבתי ספר שש-שנתיים, כך שמסיימי שכבה ט' בחטיבת הביניים ימשיכו ללמוד בהם גם בתיכון. בשבוע שעבר התקיים מפגש עם כל מנהלי בתי הספר העל-יסודיים ובו עודכנו לגבי השינויים הצפויים, שכאמור הוחלטו במשרדי החינוך והפנים".