עולם הפשע ממשיך בשלו: על אף התקופה הביטחונית המתוחה, תושבי השטחים לא מפחדים להגיע לשטחי ישראל ולנסות להרוויח את לחמם – אם באופן חוקי או לא חוקי. מדי שבוע נתפסים מספר גדול של שב"חים בערים המרכזיות בארץ, כשלכולם מטרה אחת משותפת - לגנוב כלי רכב מתושבי העיר.
2 צפייה בגלריה
גניבת רכב
גניבת רכב
גניבת רכב
(צילום המחשה: Shutterstock)

אם מנתחים את מרבית המקרים שבהם נתפסים השב"חים על ידי כוחות המשטרה, אפשר להסיק כמה נתונים בסיסיים: החשודים קטינים – לרוב סביב גילאי 16-17 (כאשר חלקם אף לא הוציאו רישיון נהיגה מעולם), הם עוברים הכשרה בסיסית בשטחים כיצד לבצע את הגניבה, אין להם שום כוונה לבצע אירוע פח"ע, והם רק רוצים להרוויח אלף שקל לכל מכונית גנובה.
משטרת ישראל משמשת בשפה מקצועית עבור גנבי הרכב, ומכנה אותם שבל"רים ("שימוש ברכב ללא רשות"), ורב פקד מורן חדד, המשמשת כקצינת אגף החקירות והמודיעין בתחנת משטרת חולון, מספרת כי משטרת ישראל "מפעילה במבצעים כלים טכנולוגיים גלויים וסמויים, על מנת לאתר את הכנופיות המאורגנות שמבצעות את הפשעים".
חדד אף מוסיפה, כי "בימים הראשונים של מלחמת 'חרבות ברזל' אכן הייתה ירידה בכמות גניבות הרכב, אבל אחרי זה הם חזרו בהדרגה", ומדגישה כי "הם מגיעים במטרה לגנוב רכב – זה יכול להיות כדי למכור או להחליף לוחית לרכב נפוץ בשוק, אבל זה בהחלט יכול להיות רק כדי למכור חלקי חילוף".

2 צפייה בגלריה
רב פקד מורן חדד
רב פקד מורן חדד
רב פקד מורן חדד
(צילום: דוברות המשטרה)

חדד מסבירה, כי "כנופיות גנבי הרכב לא יושבות בגזרתנו. אלה כנופיות מהגדה, כאשר ראש הכנופיה שולח את החבר'ה הצעירים, והם באים לעשות את זה בשביל 1,000 שקל לכל כלי רכב. לנו אולי זה לא נראה הרבה, ובטח שלא שווה את הסיכון, אבל בשביל נער בן 16 שגר בשטחים, זה יכול להיות עולם ומלואו. אם אותם חבר'ה מצליחים להשיג בערב אחד שבע‑שמונה מכוניות, זה יכולה להיות כבר משכורת מאוד מכובדת עבור צעיר שגר בגדה".

המצעד הארצי: כמה נגנבים?


כמה כלי רכב נגנבים למעשה? קשה לפלח זאת באופן ארצי, אבל ניתן לדעת לפי ערים. כך למשל, בכל שנת 2023 נגנבו:
  • בתל אביב כ-2,223 כלי רכב
  • 1,364 נגנבו מירושלים
  • 1,143 מבאר שבע
  • 983 מחיפה
  • 900 מנתניה
  • 850 מראשון לציון
  • ו-850 מכפר סבא.
חשוב לציין, כי על אף המלחמה, ישנה עלייה של 120% בכל הנתונים ביחס לשנת 2022. מעבר לתושבים שסובלים מאובדן ונזק לרכוש, מנתונים שחושפת רשות שוק ההון, גם חברות הביטוח השונות שילמו בשנה שעברה כ-700 מיליון שקלים בגין גניבות הרכבים בארץ - כפול מהסכום ששולם ב-2022.
איך למעשה מגיע השבל"רים לשטח ישראל? משטרת ישראל נמנעת מלענות על כך באופן ישיר, אך משיבה כי "כל נושא הגבולות וקו התפר הוא באחריות הצבא. מבחינה היסטורית, יש כל מיני פתחים שקיימים לאורך התוואי, כמו פתח רמאדין שכבר קיים שנים. אנחנו לא יכולים, וזה גם לא תפקידנו, לאתר את אלה שנכנסים, אבל אנחנו בהחלט עושים את כל המאמצים לעצור אותם בדרך החוצה, ורובם נעצרים במחסומים שהקמנו".

איזה רכב מעדיפים הגנבים?


ובוודאי תשאלו איזה רכב סביר כי יגנבו לכם מתחת לבית? לפי נתונים של חברת האזעקות Pointer, זו הרשימה:
  • ג'יפונים ורכבי פנאי‑שטח SUV מהווים 42% מכלל המכוניות שנגנבות
  • רכבים חשמליים והיברידיים מהווים 23%
  • רכבים דו‑גלגליים (אופנועים) מהווים 12% מסך הגניבות.
  • רכבים מסחריים מהווים 9% מסך גניבות הרכב
  • רכבים פרטיים אשר עדיין משתמשים בדלק מהווים 8%
  • משאיות מהוות 5% מסך הגניבות
  • כלים מכניים הנדסיים (טרקטורים למיניהם) מהווים אחוז אחד מסך גניבות הרכב

קראו גם:

ומי שמתעניין בשיטות של שנת 2024 לגבי גניבת הרכב שלו - שיטת הגניבה המובילה כיום היא שכפול מפתח "גולם" בתהליך הגניבה, תוך כדי התחברות לשקע OBD שבאמצעותו מתחברים למחשב הרכב או באמצעות מכשיר אלקטרוני חכם. הגנבים מקודדים מפתח חדש ומוחקים את המפתחות הקיימים.
46% מסך ניסיונות הגניבה שנרשמו, התבססו על שיטת התחברות לשקע; ב-5% מסך הגניבות בוצע שימוש ברכיב אלקטרוני אלחוטי המשכפל את תדר השלט; 26% מכלל הגניבות כללו החלפת מחשב ברכב; 13% מסך הגניבות בוצעו על ידי גניבת מפתחות מביתו של בעל הרכב, כאשר קיים קשר ישיר בין הפריצה לרכב בחניה הצמודה; 9% מהגניבות מוגדרות כגניבה בידי מורשה, המתבצעת בדרך כלל על ידי שכפול מפתח בידי משתמש מורשה שקיבל מפתחות וקוד חוקי של כלי הרכב; ואחוז מסך הגניבות בוצע באמצעות שוד וגניבת רכב מונע.
ואם כל זה לא מדאיג מספיק, הנתונים מראים כי ב-85% מתוך סך הגניבות נעשה שימוש במשבש סלולרי היוצר מיסוך על הקליטה הסלולרית ותשדורת GPS, דבר המעיד על כנופיות מאורגנות ומתוחכמות עם ציוד אלקטרוני יקר, הממומן ומסופק להם על ידי משפחות פשע, שהן בעלות מגרשים לפירוק המכוניות.