השלכתם גזם באופן לא חוקי? לא אספתם את צואת כלבכם? הבערתם מנגל במקום אסור? פגעתם ברכוש העיר בגנים ציבוריים? מעכשיו עיריית חדרה רואה אתכם בזמן אמת.
1 צפייה בגלריה
גיל שלמה והרחפנים
גיל שלמה והרחפנים
גיל שלמה והרחפנים
(צילום: אלעד גרשגורן)

קראו עוד:
העירייה יצאה בפיילוט בנושא אכיפה באמצעות רחפנים. לעת עתה יתמקדו הרחפנים בעבירות עירוניות אך בעתיד תפקידם יתרחב כאמצעי סיוע לכוחות הביטחון וההצלה.

תחושת ביטחון

גיל שלמה, מנהל אגף אכיפה ובטחון בעיריית חדרה, מסביר כי הרחפנים יסייעו במשימות חירום ושגרה של השיטור העירוני: "אין גבול לאפשרויות העתידיות של אמצעי טכנולוגי כזה לשיפור תחושת הביטחון והתושבים בעיר, בהיבטים רבים".
הרעיון לקיים אכיפה באמצעות רחפנים נולד אצל ראש העירייה, צביקה גנדלמן, לאחר שחדרה נבחרה להיות העיר הראשונה בה התקיים פיילוט לאומי לשינוע משלוחים באמצעות טכנולוגיה של טיסת רחפנים נמוכה. היה זה פיילוט משותף ופורץ דרך של שלל גופים ובתוכם משרד התחבורה, רשות התעופה האזרחית, רשות החדשנות, מנהלת תחבורה חכמה ונתיבי ישראל, והוא הפך את חדרה לעיר הראשונה בה יתאפשרו משלוחים מהאוויר.
לדברי שלמה, במהלך ביקור של גנדלמן במתחם הרחפנים הוא ביקש להרחיב את השימושים של הטכנולוגיה המתקדמת וליישמם בהיבטים שונים בניהול העיר. "ראש העירייה הנחה אותי לקיים פיילוט שיבחן את היעילות בביצוע אכיפה באמצעות רחפן. הפיילוט מתבצע בכל השכונות ביניהן עין הים, גבעת אולגה, בית אליעזר, ובמרכז העיר ומטרתו המרכזית היא לשפר את תחושת הביטחון של תושבי העיר ביצירת הרתעה אפקטיבית וגם בהפיכת עבודת האכיפה העירונית לאקטיבית ויזומה. זאת באמצעות זיהוי מוקדם של מפגעים דרך הרחפן, ואז שליחת כוח אדם לטיפול מיידי בהם".
אז בעצם מדובר באמצעי שיסייע לאגף אכיפה וביטחון?
"מדובר בפעילות משלימה לאכיפה והיא לא באה במקום האנשים שלנו, אלא מסייעת לנו לבצע את האכיפה בצורה אפקטיבית יותר. כחלק מזה אנחנו מציבים כעת עוד מצלמות בעיר בכל מיני נקודות חמות, שאנחנו יודעים מראש שמתבצעות בהן עבירות תדירות כמו השלכת פסולת. זו עבירה שקשה לאכוף בזמן אמת, כיוון שאינך יודע מי זרק, אם אתה לא שם בדיוק בנקודת הזמן הזו. בעיה נוספת היא כלבים משוטטים. יש בעיר מכה קשה של צואת כלבים וזה משהו שקשה לתפוס בזמן אמת, רחפן שאנחנו מעלים מראש לאזורים שידוע לנו שיש בהם מפגעים תדירים כאלו, משדר למוקד בזמן אמת את הצילומים, המוקד שולח פקח לאכוף במקום, ואם זה כלבים משוטטים נגיע עם לוכד ובמידת הצורך ניקח את הכלב. זה בהחלט אמור להרתיע בעלי כלבים מלשחררם ללא השגחה, ומצד שני, ליצור סביבה נוחה ונעימה לתושבים ללא צואת כלבים על כל צעד.

"אנחנו מציבים כעת עוד מצלמות בעיר בכל מיני נקודות חמות, שאנחנו יודעים מראש שמתבצעות בהן עבירות תדירות כמו השלכת פסולת. זו עבירה שקשה לאכוף בזמן אמת, כיוון שאינך יודע מי זרק, אם אתה לא שם בדיוק בנקודת הזמן הזו"
"אני כעת שוקד על תוכנית עבודה לקיץ הבא. למשל בחוף של 'כושי' שסובל ממכת אוהלים. אם נעלה רחפן לסרוק, ואחרי שעתיים שוב, כבר יגיע שיטור עירוני. בהמשך כשהרחפנים יהיו בפעילות אוטונומית (ללא מטיס) ייבנו להם יחד עם החברה המפעילה נתיבי אוויר במקומות פתוחים בעיקר. בכל אזור נגיד אולגה עין הים, מרכז העיר, בית אליעזר, יהיה רחפן קבוע, שתהיה לו תחנת עגינה עם טעינה. אנחנו עובדים עם רחפן אחד, בעתיד יהיו חמישה. לכולם יהיו מעין כבישים באוויר, כרגע זה מאד חדשני, עוד שנתיים שלוש, אני מעריך שנראה את זה בכל מקום".

שיפורים ותיקונים

כבר היו הצלחות בפיילוט?
"בהחלט למרות שאנחנו בהתחלה, ויש לנו עוד זמן עד שנסיים אותו. מצאנו מישהו זורק גזם בבית אליעזר לא ביום האיסוף, שלחנו פיקוח ואכפו מיד. מצאנו מנגל בחוף הים בשעות הלילה, איתרנו כלבים משוטטים והגענו לבעלים שנקנסו. בהמשך נוכל לסייע עם רחפן בפעולות אחרות בעיר, שאפילו נוגעות בהצלת חיי אדם, למשל אדם נעדר. אנחנו בפיילוט ותוך כדי תנועה משנים כל הזמן ועושים סיעורי מוחות אבל אפילו תוך כדי אכיפת עבירות, אם ראינו שבאזור המצולם יש בעיית תמרור נפל, או צביעה דהויה של סימני דרך, זה עוד רווח שלנו, כי אנחנו יודעים ששם צריך לשפר, לתקן".
יש תושבים שחוששים כי מדובר ב"אח גדול" שצופה בהם.
"כוונתנו היא רק להחזיר תחושת ביטחון לתושבים. יש לנו היתר להטיס אותו עד 500 מטר בלבד בשטח בנוי. זה עדיין בחיתולים וגם כשזה יהיה בשטח בנוי בטווח רחב יותר, תהיה רגולציה ופיקוח וזה ייבנה בצורה מסודרת. אני מדגיש, אנחנו מצלמים רק עבירות, לא נכנסים לחלון של אף אחד. יהיו נתיבים קבועים, אנחנו לא מחפשים נתיבים בתוך הבתים, אין לנו שום כוונה כזו, רק מחפשים עיר נקייה ובטוחה".
לדברי שלמה, בשלב זה הרחפן מופעל על ידי החברה שזכתה במכרז, אולם בעתיד הקרוב, העירייה תתחזק את הרחפן בגפה, תהיה לו תחנת עגינה ומוקדן עירייה ישלח אותו ליעדים.
אילו תגובות אתם מקבלים?
"תגובות תושבים נעות בין 'הגיע הזמן שנרגיש ביטחון והעיר לא הפקר' לבין כאלה שמרגישים שזו חדירה לפרטיות וכאילו עוקבים אחריהם. אנחנו חיים בעולם שכולו מצלמות והכול חשוף. אבל חשוב להדגיש אנחנו לא נכנסים לפרטיות של אדם, אלא אוכפים עבירות, זה הכול".

"אני מדגיש, אנחנו מצלמים רק עבירות, לא נכנסים לחלון של אף אחד. יהיו נתיבים קבועים, אנחנו לא מחפשים נתיבים בתוך הבתים, אין לנו שום כוונה כזו, רק מחפשים עיר נקייה ובטוחה"
וזה בטיחותי? אין חשש שיפלו? יתנגשו?
"אין כל חשש, מאחר והנתיבים קבועים, זה נבדק ברמה כזו של בטיחות בפיילוט הארצי, שגם בתרחיש חירומי, אם רחפן מזהה עצם מסוים הוא עוצר. אבל בפיילוט בשטח, בכלל לא הגיעו למצב כזה של עצירה, עד כדי כך העניין בטוח ובדוק".
עם סיום הפיילוט, צפויה עיריית חדרה לצאת למכרז להצבת רחפנים, עד אז כבר יוחלט היכן ימוקמו ברחבי העיר.
"אני במהות איש טכנולוגי, באתי מסלקום ופרטנר, וכל נושא החידושים הטכנולוגים מאד מדבר אליי", אומר שלמה. "צריך לא לפחד מהטכנולוגיה ולהתקדם איתה. הצבת מצלמות תעשה רק טוב לעיר, ברמה של הצלת חיי אדם למשל, יש ראיית לילה תרמית לרחפן וניתן כל סיוע שנדרש לו כעת כשיש לנו אמצעים מתקדמים. אפילו באירועי יום העצמאות לדוגמה, רחפן יכול להגיד לנו מיד מה קורה בעיר, איפה אפשר לפתוח, איפה לא, רעידות אדמה, מקרי חירום, זה נותן לנו הרבה אופציות לסיוע ופתרון בעיות".

לעדכונים: חדשות חדרה