חדרה ניצבת במקום הראשון ברשימת הערים הלא בטוחות לילדים בחופשת הקיץ, כך עולה מנתוני עמותת "אור ירוק".
1 צפייה בגלריה
תאונה בחדרה
תאונה בחדרה
תאונה בחדרה
(צילום: באדיבות המשטרה)
קראו עוד:
על פי נתוני העמותה, בחודשים יוני-אוגוסט סכנת ההיפגעות של הילדים מתאונות דרכים עולה משמעותית, ביחס לחודשים אחרים בשנה.
בעמותה בדקו את היפגעות הילדים בגילאי 0-14 בתאונות דרכים בחודשי החופש הגדול בין השנים 2017-2021. מהנתונים עולה כי בחדרה נפגעו 42 ילדים והעיר היא המסוכנת ביותר לילדים בחודשי הקיץ. בחדרה נפגעים 0.36 ילדים מתוך אלף בתאונת דרכים בכל שנה.

לרסן מהירות

מנכ"ל עמותת אור ירוק, יניב יעקב, מסביר כי הנתונים ברי תיקון: "המדד שיצרנו נועד להדליק נורה אדומה, בקרב ראשי העיריות שבהן יש היפגעות גבוהה ביחס למספר הילדים בעיר. חייבים להיערך לחופש הגדול בהיבט של בטיחות בדרכים: לרסן את מהירות נסיעת כלי הרכב ליד ריכוזי הסעות, קייטנות וגני שעשועים, להגביר את האכיפה העירונית ביחד עם הנוכחות המשטרתית ולחזק את ההסברה והחינוך בקרב הילדים בכל דרך אפשרית".
אז מה יש ביישובים אחרים שאין בחדרה? לדברי חבר המועצה רון שגן, שעד לפני חצי שנה החזיק את תיק ההנדסה בעיר, הבעיות המרכזיות הן היעדר תשתיות והיעדר חינוך: "לאורך השנים כבישים נבנו ללא תשתיות מתאימות ואנשים התחילו למצוא לעצמם פתרונות כמו לחנות על הכביש. בעקבות זאת ילדים, אופניים, כיסאות גלגלים, כולם יורדים לכביש. ביום שישי האחרון נסעתי ברחוב ההגנה, רחוב חד סטרי, צר, ללא מדרכות שבסופו כיכר. משני צדי הכיכר, בדרך כורכר, חנו רכבים ורכב לא יכול היה לעבור בכיכר מבלי לשרוט אחד מהם. לו הייתה תשתית ראויה, מדרכות ותמרורים הם לא היו מעזים לחנות שם ולסכן את כולם. כשאין מדרכה ויש כורכר, מה מונע מהרכבים לחנות שם? מבחינתם הם חנו על כורכר וזה בסדר. עלינו לקדם תוכנית לביצוע כל התשתיות הנדרשות בלי לפחד. קודם בצירים מרכזיים של בתי ספר וגנים ומשם החוצה לשכונות".
רון שגן, לשעבר מחזיק תיק ההנדסה: "כשאין מדרכה ויש כורכר, מה מונע מהרכבים לחנות שם? מבחינתם הם חנו על כורכר וזה בסדר. עלינו לקדם תוכנית לביצוע כל התשתיות הנדרשות בלי לפחד"
שגן מוסיף: "אנחנו לא יכולים יותר לבנות כבישים כמו הרברט סמואל, דרך יוליאנה או חטיבת הנחל בלי נתיב עם הפרדה מפלסית לכל משתמש דרך. היום, גם כשהמדרכה רחבה וחלק ממנה מסומן לאופניים, אם אין הפרדה מפלסית אין משהו שמונע מרוכב אופניים או קורקינט לנסוע על המדרכה. יש צורך גם בקמפיין עירוני שכולל שילוט מאסיבי נגד חנייה מסוכנת של רכבים. רק אחרי שיש תשתיות סבירות וקמפיין הסברה אפשר להתחיל לאכוף".
שגן מסביר כי בכוונתו לקדם תיקון בנוגע להיטלי סלילת כבישים שמושתים על התושבים, ומעכבים סלילת מדרכות בשכונות ותיקות בעיר: "עד כה לתושבים הקשישים היה כאילו נוח בלי מדרכות בשביל לא להתמודד עם תשלום של סכומים גבוהים ולעירייה היה נוח כדי לחסוך עימות. אבל בינתיים ילדים נפגעים. שנה לקח לי לרדת לשורש הבעיה ולמצוא פתרון: מי שיצטרכו לשלם יותר זה קבלנים שבונים בבנייה רוויה כשהתשלום ייגזר מכמות משתמשי הדרך שהבניה מייצרת. זה תיקון שיעשה צדק מוסרי. זומנה ישיבה שלא מן המניין בנושא והתקווה היא שהמועצה תאשר ואחר כך גם משרד הפנים. כך נוכל לבנות מדרכות בכל העיר ולמזער סכנות בטיחותיות".

סכנות בדרך

אחד מנהגי האוטובוס בעיר, עם ותק של 30 שנה בכבישי חדרה, הסביר שלטעמו הבעיה נעוצה בהיעדר חינוך ומודעות. "בילדותנו לקחו אותנו למעין מתחם בטיחות במשטרת חדרה, כדי שנחווה באופן מוחשי את הסכנות בדרך, היום לדעתי זה לא קיים", הוא אומר. "הילדים כאילו לא מודעים לסכנות, לא מבינים שלאוטובוס למשל יש לפעמים אפס שדה ראייה. למשל ילד שיורד מהאוטובוס וחוצה את הכביש בחזית האוטובוס, לאוטובוס אין שום סיכוי לראות אותו. כבר קרו תאונות כאלו בעבר ואף הסתיימו במוות. אם הייתה מודעות, ילדים לא היו חוצים ככה. בנוסף, יש נהיגה פרועה של ילדים על אופניים חשמליים וקורקינטים. גם הנהג הזהיר בעולם לא יכול למנוע את התאונות האלה. זה קורה בכל העיר ובעיקר בשכונות".
לדבריו גם לתשתיות הישנות יש חלק: "אוטובוס נוסע באולגה או בבית אליעזר. יש שם רחובות צרים ומשני הצדדים חונים רכבים, ילדים קופצים לכביש מבין מכוניות חונות, אין שדה ראיה, וגם אין אכיפה. חדרה עיר ותיקה עם תשתיות שלא מתאימות לשינויים שעברה התחבורה ולעומס התחבורתי בעיר. בחריש, למשל, המצב שונה, התשתיות נוחות, יש שדה ראייה, אף אחד לא חונה על המדרכה, וזה מקל על ההתנהלות בכביש ומגביר את הביטחון של משתמשי הדרך".
פקד עאדל חלבי, ראש משרד התנועה בתחנת משטרת חדרה סבור שהחינוך הוא הבעיה המרכזית: "אנו פועלים עם הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים ועם עיריית חדרה בשיתוף פעולה מלא נגד התופעות של נוער שנוסע על דו גלגלי ומסכן את עצמו ואחרים. בכל שבוע אנו עושים מבצע אכיפה עם מיקוד אחר. ביום שישי האחרון, למשל, המיקוד היה דו גלגלי ואכפנו 12 דו גלגלי במרחב אולגה. הבעיה מתחילה בהורים שקונים אופניים חשמליים לילדים בני 11-12, כשזה מותר מגיל 16 ומצריך תאוריה. ככה קורות תאונות, ילד בן 11 לא מכיר את התמרורים, לא יודע שמסוכן לו לחתוך ולא לעצור בתמרור".
חלבי מוסיף: "מתחילת השנה ניתנו כ-500 דו"חות לדו גלגלי, על היעדר קסדה, על זה שמרכיבים אחד את השני בלי קסדות ועל עבירות נוספות. ביום שישי אכפנו אבא שמרכיב בן חמש על אופניים חשמליים ושניהם היו בלי קסדות. זה מטורף. ככה מתחיל חינוך. אנחנו מבצעים אכיפה גם נגד רכבים שלא נותנים זכות קדימה או לא מכבדים תמרורים. קיימנו גם מבצע הסברה ברחוב הרברט סמואל יחד עם הרלב"ד והעירייה. במהלך השנה אנחנו גם נכנסים לכיתות י'-י"ב עם נציגי עירייה ומסבירים על דו גלגלי, כמה חשובה קסדה ותאוריה".
מהעירייה נמסר: "עיריית חדרה באמצעות המטה העירוני לבטיחות בדרכים משקיעה מאמצים רבים ומשאבים על מנת להפחית את מספר תאונות הדרכים בעיר ופועלת בשיתוף פורה עם הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, משרד החינוך, משטרת חדרה וגורמי האכיפה העירוניים. העירייה מפעילה תכניות בטיחות בדרכים לכל שכבות הגיל והאוכלוסייה, החל בפעילות בגני הילדים, דרך בתי הספר היסודיים והעל יסודיים, נהגים צעירים וכן לאזרחים ותיקים וכן מבצעת מעת לעת מבצעי אכיפה והסברה, בדגש על כלי תחבורה דו גלגליים. לקראת היציאה לחופשת הקיץ, קיימו בבתי הספר פעילות הסברה באשר לכללי התנהגות בטוחה בחופשה במרחבים השונים: בים ובבריכה, בכבישים ובגני השעשועים".
לעדכונים: חדשות חדרה