תושבים המתגוררים בשכונת דניה זועמים על עיריית חדרה. ב-1 בספטמבר צפוי להיפתח בית הספר המכיל לב, בשכונה כמבנה קבע. פתיחתו של המוסד החינוכי תוסיף תנועה של מאות רכבים לשכונה הקטנה והעמוסה ממילא. לטענת התושבים, בעירייה לא נערכו עם הסדרים תעבורתיים להקלה על המצב בשטח.
בין היתר דורשים התושבים הצבת תמרורים, במפרים, מעברי חציה, מעקים, שבילים להליכה בטוחה של הילדים ואף שינוי באופן הכניסות והיציאות מבית הספר.
דורשים בטיחות
לטענת ועד השכונה בראשות בלה אבי נתן חפץ, למרות שיח ממושך וסבלני בנושא מול עיריית חדרה, כשבועיים טרם פתיחת שנת הלימודים לא נראות בשטח עבודות הכנה.
התושבים המתוסכלים מן המצב מתכננים היום הפגנת מחאה בכניסה למבנה בית הספר החדש. "כולנו תושבי שכונת דניה במפגן משותף, הורי וילדי בית הספר לב המכיל והורי וילדי הגנים במטרה אחת: הבטיחות שלנו אינה הפקר. לא פותחים את בית הספר מבלי שהנושאים הללו יקבלו פתרון מוכח בשטח", עדכנה אבי נתן חפץ את התושבים בנוגע למחאה. "אחרי שיח ארוך, פגישות בשטח ופניות אינספור מול כל הגורמים המקצועיים, אנחנו יוצאים למאמץ קהילתי. מה אנחנו רוצים? התקנת אמצעי בטיחות, תמרור, במפרים ומעברי חציה ברחובות נתיבות ועין זיוון. הכשרת כניסה ישירה לבית הספר מדרך יוליאנה דרך מוסד נווה חורש לרבות תמרורים והכוונה, שינוי תכנון הכניסה והיציאה מהחניון הזעיר בכניסה לבית הספר. ובנוסף, התנעת הליך תכנוני לשבילי הליכה רגליים בטוחים לבית הספר מהכניסה לשכונה".
אבי נתן חפץ מסבירה: "לפני כשנתיים הוחלט על מעבר בית ספר המכיל משכונת הפארק לדניה, לשטח ציבורי שבכלל לא תוכנן להיות בית הספר. הבעיה שאנחנו שכונה קטנה מאוד שלא ערוכה למסה של מבני ציבור מבחינת תשתיות. לאחרונה גדלנו מאשכול גנים של שישה לתשעה עם תושבים משכונות אחרות שמביאים את ילדיהם לגנים. כעת יתווסף לכך בית הספר המכיל עם חמש שכבות לימוד. כשבשטח אין דרכי כניסה, מעברי חציה, תמרורים, במפרים. אלה דברים שהובטחו לנו כבר לפני שנה, ונאמר לנו גם שיבוצעו על ידי קבלן. בשטח זה לא קורה. יש עומס היסטרי כבר כעת על השכונה ובהעדר אמצעי בטיחות אנחנו צופים כאוס תעבורתי ב-1 בספטמבר שיסכן את חיי ילדינו ויכביד מאוד על איכות החיים כאן".
עומסים כבדים
ליאור טל מתגוררת ברחוב נחל פרת בשכונת דניה. "אני גרה ברחוב קטן ללא מוצא שבתחילתו מתחם גנים", היא מסבירה. "כבר כיום, עוד לפני פתיחת בית הספר, הרחוב נחסם כל בוקר. אנחנו שבעה בניינים ועוד שניים יאוכלסו בקרוב, ומהרחוב אי אפשר לצאת בבוקר. הורים משכונות אחרות מביאים ברכבים את ילדיהם לגנים, ואין להם היכן לעמוד ככה שהם חוסמים את התנועה. עכשיו יתווספו עוד 300 רכבים של הורים משכונות אחרות. זה לא רק שלא נעים להיות דייר ברחוב הזה, אלא שזה גם מאוד מסוכן לילדים, כמות כזו של רכבים שחוצה רחוב כזה קטן. לא סידרו מספיק תמרורים, במפרים, מעברי חציה. נכון שזה לא יפתור את העומסים שלנו ברחוב ואת אי היכולת לצאת ממנו בשעות השיא, אבל לפחות זה יקל או יצמצם את כמות הרכבים. כי ברגע שיהיו שבילים מסודרים, למשל, סביר שהורים ישלחו את הילדים הגדולים ברגל, במקום להביא אותם ברכב. גם אני כאמא, כשאדע שיש שבילים בטוחים לילדים, אעדיף לשלוח אותם ברגל מאשר להכניס עוד רכב לקלחת הזו".
לדבריה, קיים באזור שביל עפר שיכול לשמש דרך גישה לבית הספר מבלי להיכנס לשכונה הקטנה: "העירייה יכולה להכשיר אותו כשביל לכל דבר ועניין ואז הורים יוכלו להביא משם את ילדיהם בלי להיכנס לשכונה. אנחנו רוצים שכמה שפחות רכבים ייכנסו לשכונה בשעות העומס".
ליאור טקץ' תושבת השכונה מוסיפה: "אני גרה ברחוב ניצנים שניצב לרחוב נחל פרת. מאז שסללו את דרך יוליאנה כולם עוברים אצלנו. למשל משאיות שנוסעות לכביש 4. וזה עוד לפני שפתחו את הגנים ואת בית הספר החדש. הבעיה היא שהכביש הקטן בשכונה שנבנתה לפני 30 שנה לא ערוך לכמויות רכבים כאלו. כשהשכונה נבנתה, זה הספיק, היה לנו קומפלקס גנים קטן שנתן שירות לתושבי השכונה ואז התשתיות הספיקו. זה מבורך שהשכונה גדלה, אבל לא יתכן שנוסיף בתים ולא נוסיף תשתיות. ברוב הפעמים כשאני מנסה לצאת לעבודה רכב מולי חוסם את הדרך בגלל אמא שהביאה ילד לגן. לוקח לי בכל יום 40 דקות להגיע לעבודה בקיסריה. זו נסיעה שאמורה לקחת 10 דקות".
התושבת ליאור טל: "כבר כיום, עוד לפני פתיחת בית הספר, הרחוב נחסם כל בוקר. אנחנו שבעה בניינים ועוד שניים יאוכלסו בקרוב, ומהרחוב אי אפשר לצאת בבוקר. עכשיו יתווספו עוד 300 רכבים של הורים משכונות אחרות"
בית הספר המכיל מושך אליו אוכלוסיות מרחבי העיר. אלא שהוא ממוקם בשכונה קטנה שאינה ערוכה לקלוט כמות כה גדולה של רכבים. "הילדים שלי חוזרים מבית הספר אחר בתום יום הלימודים וחוצים כביש קטן ומסוכן שלא מיועד לתנועה כזו אינטנסיבית", אומרת טקץ'. "השכונה צמחה והכבישים לא. בית הספר המכיל הוא העוגן של שכונת הפארק ובית אליעזר. אז שיסדרו גם תשתיות שיתאימו. העירייה הבטיחה שעד שנת הלימודים הכול יטופל. בשטח דבר לא קרה. בתי הבכורה עולה לכיתה ד'. היא הולכת לבד וחוצה את הכביש הזה. השנה היא אמורה להחזיר את בני שעולה לכיתה א'. במצב הדברים הזה אאלץ לקחת אותם ברכב, זו סכנת נפשות אמיתית כמות הרכבים פה".
קראו גם:
נאור אלרון הוא תושב דניה לקוי ראיה: "יש קשישים בשכונה הזו, יש אנשים עם לקויות, אני במקרה לקוי ראייה ולא פעם נלכדתי במלכודת הכבישים בשכונה. מי שמגיע לכאן מבחוץ נוסע במהירות מטורפת. אין במפרים, אין תמרורים מהבהבים, אין מעברי חציה, בחוויה שלי כלקוי ראייה כל האזור מסוכן לי. המדרכות לא מתוחזקות. בערב כשהראיה בלתי אפשרית, אפילו במקל נחיה אני לא יכול להשתמש כי המדרכות מאד משובשות. בכיכר ברחוב ניצנים, כמעט דרסה אותי נהגת, כי אין שום דבר שיגרום לה להאט. אני מרגיש בסכנה ואני אדם בן 53, אז מה קורה לילדים? ומה יקרה עם העמסת עוד כלי רכב על השכונה?".
יושבת ראש הוועד, בלה אבי נתן חפץ, היא מומחית בניהול משאבים וניהול מוניציפאלי. לדבריה, גם אם העירייה תתחיל בעבודות השבוע, הבעיה לא תיפתר. "גם אם עכשיו, כשאנחנו בזמן פציעות, העירייה תטפל בדרישותינו זה לא מספיק. עדיין נדרשת הערכות. למשל הסברה, דברור ושיווק של העירייה את ההסדרים החדשים, גם לתושבי השכונה וגם לאלו שמגיעים מבחוץ. הם יצטרכו לדעת איך נכנסים לבית הספר ובאיזה דרך בטוחה ומהירה. בנוסף, חייב להיכנס לתמונה גם שיטור עירוני, בקרה ואכיפה, אחרת יהיה כאוס תחבורתי".
מהעירייה נמסר: "עיריית חדרה נערכת לקראת פתיחת שנת הלימודים, ובכלל זה נבחנים הסדרי התנועה והבטיחות סביב מוסדות החינוך.
בחודשים האחרונים התקיימו מספר סיורים מקצועיים בשכונת דניה ובמבנה החדש של בית הספר המכיל, יחד עם תושבי השכונה, מנת לעמוד על הפערים התחבורתיים ובמטרה להבטיח את שלומם של תלמידי בית הספר ותושבי השכונה. כדי להביא לפתרון, אושרה תוכנית תנועה למתחם הכוללת מעברי חציה, מעקות בטיחות, פסי האטה ותמרורים שתבוצע עד פתיחת השנה. עוד אושר הפיכת חניון בית הספר לחד סטרי ופתיחת הדרך בין רחוב עין זיוון לדרך ארבע האגודות".