נתן לבייב, המשנה לראש עיריית חדרה, הוא אחד מיוזמי הטיסות הישירות לרפובליקת דאגסטן בדרום רוסיה. לחדרה יש ברית ערים תאומות עם דרבנט, העיר השלישית בגודלה במדינה.
2 צפייה בגלריה
שדה התעופה במחצ'קאלה. לבייב טוען כי את המהומות ביצע מיעוט קולני
שדה התעופה במחצ'קאלה. לבייב טוען כי את המהומות ביצע מיעוט קולני
שדה התעופה במחצ'קאלה. לבייב טוען כי את המהומות ביצע מיעוט קולני
(צילום: shutterstock)
בעקבות המלחמה בדרום פרצו מחאות קשות נגד ישראל בדאגסטן, ששיאן אתמול בהסתערות אלימה של מוסלמים על מטוס מישראל שנחת בשדה התעופה בבירה מחצ'קאלה.
למרות האירועים האלימים טוען לבייב כי מדובר במיעוט קולני שלא מאפיין את כלל הציבור המוסלמי במדינה.
במקביל, קורא לבייב לחברי כנסת ולשרים בארץ, לגלות אחריות ולא לקרוא להעלות את היהודים מדאגסטן ארצה, בפומבי ובאופן פופוליסטי: "אם רוצים להעלות אותם צריך לעשות את זה בסתר, בחוכמה ובשכל. המדינה יודעת לעשות את הדברים האלה. הפרסומים האלה על להעלות אותם לכאן רק מזיקים להם".
לבייב, במקור מדרבנט, עלה ארצה בגיל 16 עם תוכנית נעלה של הסוכנות היהודית. מלבד פעילותו הענפה לקידום נושא הטיסות הישירות מהארץ לרפובליקת דאגסטן, הוא קידם אירוח של ספורטאים מדאגסטן בחדרה.

2 צפייה בגלריה
נתן לבייב. "היהודים שם המומים"
נתן לבייב. "היהודים שם המומים"
נתן לבייב. "היהודים שם המומים"
(צילום: אלבום פרטי)

"בדאגסטן יש 1,500 משפחות יהודיות, מתוכן 500 בעיר דרבנט", הוא מסביר. "הם התערבבו בקהילה וחיים ביחד. שוחחתי אתמול עם ראשי הקהילה וגם עם אנשי ממשל שהוציאו את האנשים מהמטוס. היו שם 51 נוסעים, מרביתם מוסלמים שבאו לארץ לבתי חולים. כולם יצאו מכלל סכנה. אין לנו דרך לדעת אם הנוסעים הישראלים נסעו לטייל שם, או שמדובר במקומיים שגרים שם, כי כל מי שיש לו שתי אזרחויות, נכנס עם הדרכון הרוסי".
איך התחושות של היהודים שם אחרי האירוע בשדה התעופה?
"דיברנו איתם עד 2:00 בלילה. הם המומים. להבדיל, זה דומה למה שקרה לנו. חיים ביחד שנים ופתאום ביום אחד קורה מה שקורה. כבר לפני יומיים התחילה קריאה אנטישמית בטלגרם וזה תפס תאוצה. כמו שאנחנו לא נחזור לאותם חיים אחרי השבעה באוקטובר, אני מאמין שגם הם לא. יחד עם זאת, האירוע נגמר אתמול בלילה, הממשל די שולט במצב וצריך לזכור שזה היה אירוע מקומי בשדה תעופה. הממשל נכנס לפעולה, הגיעו כוחות משטרה וההמון פוזר. כלומר, זה לא מצב חירום או שמסוכן לחיות שם. שלחו לי גם סרטון של הנציג הרוחני של הקהילה המוסלמית שם שקרא לציבור שלו להימנע מפרובוקציות".

קראו גם:

לבייב מספר כי 85 אחוז מתושבי דאגסטן הם מוסלמים וכי שיתופי פעולה עימם בתחומי החיים השונים, היו בעבר ויימשכו גם בעתיד: "ברור שאנחנו עדיין צריכים לעכל את האירוע החמור בשדה התעופה, אבל זה לא אומר ששיתופי הפעולה ייגמרו. צריך להוריד את הלהבות לטובת היהודים ששם. לא להתלהם בכל מיני פוסטים שלא עושים טוב למי שעדיין שם".
תטוס לשם בקרוב?
"בקרוב לא, כי כרגע אין לי מה לעשות שם. אבל יש לנו חברים שם, ואנחנו לא נפחד ולא צריכים לפחד. עם ישראל חי ומה שקרה בשדה התעופה לדעתי זה פעילות של מיעוט שם. הממשלה גם לא פעלה בזמן הנכון ולכן זה הסלים עד לתמונות שכולנו ראינו".