תושבים בשכונת דניה קובלים על שהחיבור הזמני של ניצנים לכביש יוליאנה ממשיך לשמש כחיבור המרכזי, בעוד שהכביש המקורי שנסלל במיוחד לשם כך, כביש שקמונה, עומד כאבן שאין לה הופכין. התושבים טוענים כי במצב הדברים הנוכחי קיימת פגיעה של ממש באיכות חייהם; התנועה המאסיבית מסכנת את חיי ילדיהם ויוצרת פקקים אימתניים והם מצויים במצור בשכונתם - עד כי בשל תנאים אלה, רבים מכרו את בתיהם ועברו לשכונות אחרות. עוד קראו התושבים לעיריית חדרה לסגור לאלתר את החיבור הזמני ניצנים ולהחזירו לתפקידו המקורי, כביש פנימי לשימוש השכונה.
1 צפייה בגלריה
מחאת התושבים. "מבקשים את מה שהובטח לנו מלכתחילה"
מחאת התושבים. "מבקשים את מה שהובטח לנו מלכתחילה"
מחאת התושבים. "מבקשים את מה שהובטח לנו מלכתחילה"
(צילום: פרטי)
ראשיתה של הבעיה כבר בשנת 2018, כשנפתח לתנועה כביש יוליאנה, שהיציאה ממנו אל העיר ולכיוונה היא באמצעות חיבור זמני - דרך ניצנים בשכונת דניה. לדברי התושבים, כבר ביום פתיחת הכביש היה ברור לקברניטי העיר, שלא הגיוני להעביר כביש מרכזי בטבורה של שכונה כפרית ושקטה, ולכן הדרך הוגדרה כזמנית וככזו שתשמש רק עד סיום סלילת כביש שקמונה התקני, שמותאם לנסיעה מאסיבית של רכבים ויהווה חיבור ליוליאנה.
את המצב שבו הפכה שכונתם לעורק תנועה מרכזי תיארו התושבים: "בשנה וחצי האחרונות מצאנו עצמנו כשער לכניסתם ויציאתם של מאות רכבים מכיוון כביש 9 ל־65 ובחזרה. הכניסה והיציאה מהשכונה הפכו בעבורנו למשימה קשה מנשוא, בייחוד בשעות איסוף הילדים ופיזורם בבתי הספר. אנו מפחדים לחצות כאן את הכביש. נהגים דוהרים כאן, לרבות משאיות ואוטובוסים, ואנו בעיקר חוששים לחיי ילדינו. פנינו לאגף פניות הציבור וביקשנו פתרון והופצה גם עצומה, 'החזרת השקט לשכונת דניה'. קיימנו מפגש תושבים שבו הוצף הנושא בהשתתפות נבחרי העיר, אולם המצב נותר על כנו".
לתושבים היה פרק זמן קצר של אופטימיות באוגוסט 2019, כשנפתח כביש שקמונה - אז היו בטוחים כי דרך ניצנים תיסגר. אך תוך זמן קצר נדהמו לגלות כי הזמני הפך לקבוע: "העירייה סללה כביש תקני, שקמונה, עם שני מסלולים, בטוח ומואר, שאמור להיות החיבור המקורי לכביש יוליאנה - ולא דרך ניצנים הצרה בלב השכונה שלנו, שמסכנת אותנו", סיפרה נציגת ועד השכונה בלה אבי נתן חפץ, "אבל לתדהמתנו, שקמונה עומד פשוט כאבן שאין לה הופכין. גילינו שאנשים לא נוסעים בו, כי דרך ניצנים חוסכת להם שתי דקות נסיעה. קיימנו הפגנת תושבים שבסמוך אליה הציבו לנו תמרורים שמונעים כניסה של רכב כבד עד ארבעה טון, אבל למרות זאת, הנהגים ממשיכים לנסוע שם ולסכן אותנו. לפני כחודשיים הוצבו גם תמרורים קטנים שאוסרים כניסה בין השעות 7:00-9:00 ובין 17:00 ל־19:00, אבל לצערנו הנהגים לא מתייחסים לתמרורים וזה לא נאכף".
בצר להם אף הציבו תושבי השכונה תמרורים מאולתרים שהכינו בעצמם ומבקשים מהנהגים לנסוע דרך כביש שקמונה, ואפילו יצרו קשר עם חברות משאיות, לבקשן שנהגיהן יחדלו מלעבור על החוק בדרך ניצנים. גם ברשתות החברתיות הפיצו קריאה לנהגים: "קהילת שכונת דניה, חדרה, קוראת לכל: שקמונה היא חלופה בטיחותית ועל תושבי העיר וכל מי שבא בשעריה אל וממזרח העיר לנסוע באמצעות כביש שקמונה הרחב והבטוח, ולא לקצר באמצעות דרך ניצנים הזמנית, החוצה את שכונת דניה ומסכנת את ילדיה ואת תושבי השכונה
מדי יום".
תושבי השכונה טוענים כי פרט לסיכון חייהם ולירידה באיכות החיים, יש גם אינטרס עירוני להפנות את התנועה לרחוב שקמונה: "כביש ניצנים חייב להיסגר לאלתר. יש חלופה בטיחותית שסללו במיוחד בשביל זה. תושבים יכולים להידרס בכל רגע נתון ובכל יום יש כמעט־תאונות. עשינו שימוש בהידברות, בפגישות, בפניות, בשיתוף ציבור, ניסינו הכל. מה עוד צריך לעשות?" תוהה אבי נתן חפץ, "אנחנו רק מבקשים את מה שהובטח לנו מלכתחילה: סגירת ניצנים והחזרתו לשימוש תושבי השכונה".
מעיריית חדרה נמסר בתגובה: "העירייה ביצעה הסדרים חדשים למניעת כניסה של רכבים לרחוב ניצנים, והנושא ממשיך להיות מטופל על ידי הצוות המקצועי שבוחן פתרונות נוספים לשיפור המצב הבטיחותי והתנועתי ברחוב".