חמשת בניו של שמעון משולם, חרדי שמתגורר בחדרה, טרם ביקרו בחוף הים בעיר. הסיבה: עיריית חדרה לא הסדירה את חוף הרחצה המיועד לדתיים. מצבו של החוף הקיים, לדברי מבקרים רבים בו – רע, והוא אינו מותאם למתרחצים דתיים. בעקבות המצב הוגשה לבית המשפט לעניינים מנהליים בחיפה בקשה לאישור תביעה ייצוגית נגד העירייה.
קראו גם:
בשל מצבו של החוף, ילדים רבים למשפחות דתיות וחרדיות מחדרה אינם יכולים ליהנות מבילוי בים. "הילדים שלי ראו את הים רק מרחוק", אומר אחד התושבים. "בכל עונת רחצה היינו מגיעים לחוף הנפרד באולגה. השנה, בגלל שהעירייה לא הכינה לנו את החוף, כל מה שנשאר לנו הוא לעמוד מרחוק ולהסתכל על הים".
1 צפייה בגלריה
עורכי הדין יוסף־חי אביעזיז ושלומי לוי בחוף המיועד לדתיים
עורכי הדין יוסף־חי אביעזיז ושלומי לוי בחוף המיועד לדתיים
עורכי הדין יוסף־חי אביעזיז ושלומי לוי בחוף המיועד לדתיים
(צילום: אלעד גרשגורן)
את הבקשה לתביעה ייצוגית הגישו תשעה תושבי חדרה. לטענתם, העירייה מפלה לרעה את הציבור הדתי בכך שאינה מסדירה כיאות את החוף. לטענת התובעים, העירייה לא סיפקה בעונת הרחצה הנוכחית אפשרות לאנשים דתיים לרחוץ בחוף הים, ולא עשתה את הנדרש להפיכתו של החוף ל"חוף נפרד". עוד נטען בתביעה כי בניגוד לחוף הכללי, המיועד לשימוש כלל הציבור, החוף הנפרד מוזנח ובלתי נגיש לכלל האוכלוסייה.
בתביעה שהוגשה על ידי עורך הדין יוסף־חי אביעזיז, המכהן כסגן יו"ר ועדת תובענות ייצוגיות בלשכת עורכי הדין,
ועורך הדין שלומי לוי, נטען כי החוף הנפרד אינו נגיש לאנשים עם מוגבלות, בניגוד לחוף הרגיל שהונגש בעת האחרונה ושבו יש גישה עד לחוף הים.
סימה רביד, 48, אחת התובעות, המרותקת לכיסא גלגלים, אומרת כי כואב לה לראות את החוף הרגיל מונגש בעוד שהחוף הנפרד אינו מונגש. "אני רוצה לראות את הים וקשה לי להגיע לחוף", היא אומרת, "לצערי הרב העירייה לא לוקחת אותנו בחשבון".
בתה עדי אומרת כי מגיע לכל תושבי חדרה ליהנות מחוף הים. "אנחנו משלמים ארנונה כמו כל תושב, אז מגיע לנו חוף נפרד", היא אומרת. "למה בכל הערים יש חופים נפרדים ובחדרה לא?"
בתביעה נטען כי העירייה מפעילה חופי רחצה בים התיכון וכי "מטבע הדברים, חופים אלה משרתים לרוב את הציבור הכללי בעיר - משום שאנשים דתיים ומסורתיים יעדיפו לרוב, בשל מגבלות הלכתיות, לרחוץ בחוף רחצה נפרד. ההיגיון הפשוט מחייב שבשל המגבלות ההלכתיות החלות על חלק מתושבי העיר, אשר משלמים ארנונה ותשלומי חובה אחרים ככלל תושבי העיר, העירייה תקצה חוף נפרד לשימושם של אותם תושבים".
לטענת העותרים, בעקבות התנהלות העירייה בנושא אין הם יכולים לבלות בחוף הנפרד משום שהוא אינו מופרד כנדרש. לטענתם, העירייה לא סיפקה בעונת הרחצה הנוכחית אפשרות לתושבים דתיים לרחוץ בחוף הים. העותרים טוענים לאפליה מצד העירייה. בצלאל הורדמן, אחד העותרים, הוא אב לשישה ילדים. לדבריו, מאז תחילת עונת הרחצה לא הגיע לחוף הים. "למה לקחת את הילדים לחופים בנתניה ותל באביב בזמן שיש לנו חוף ליד הבית? עוברת עלינו תקופה קשה עם הילדים, שעד הרגע הזה ראו את החוף רק מהמכונית".
לטענת העותרים, "התביעה הייצוגית הוגשה לאחר שזמן רב אנו שומעים את רחשי הלב של הציבור. הציבור הדתי והמסורתי בחדרה משווע זה זמן רב לחוף שיהלום את הצרכים שלו ויהיה נגיש בצורה מינימלית עבורו. לא ייתכן שחלק נכבד מתושבי העיר יופלה רק בשל אמונתו הדתית - חמור מכך, חלק נכבד מהציבור הזה אף מופלה בשל מוגבלותו. מדובר בהתנהלות בלתי סבירה שאנו סבורים שיש לבררה בבית המשפט".
מעיריית חדרה נמסר: "העירייה אינה מנהלת את ענייניה המשפטיים בכלי התקשורת, בניגוד לאלה שמחפשים כותרות ויחסי ציבור. אנו נשיב לעתירה בבית המשפט וגם ננצח בעתירה הזאת".
לכל העדכונים - חדשות חדרה