תושבי חדרה והאיזור מתנגדים לחיבור של קניון 'וילג' – מול החוף' לרשת הגז הטבעי, ולכוונה להקים במקום מתקנים לייצור חשמל עצמי.
1 צפייה בגלריה
קניון וילג' השבוע
קניון וילג' השבוע
קניון וילג' השבוע
(צילום: מירי גולן)
לדברי התושבים הדבר מנוגד למדיניות המשרד להגנת הסביבה אודות הקמת מתקני אנרגיה קטנים בסמיכות לבתי תושבים. בנוסף הם טוענים, שהם חוששים מעוד מקרה של תחנת הכוח 'opc2'.
כזכור, תחנת הכוח opc1 שהוקמה במטרה לייצר חשמל למפעלי נייר חדרה, צפויה להתרחב לתחנה נוספת 'opc2', והתושבים כמו גם הרשות המקומית מצויים במאבק שימנע את הקמתה. בנוסף, טוענים תושבים כי חדרה והאיזור כבר שילמו מחיר בכל הקשור לתשתיות מזהמות.
"אנחנו לא שוכחים שחברת חשמל אמורה הייתה להשבית את עבודת היחידות הפחמיות המזהמות (1-4) ב'אורות רבין' ב־1 ביוני 2022 ולא עשתה זאת", אומרים תושבים.
קראו עוד>>>
"נזכיר גם שאיגוד ערים לאיכות סביבה שרון כרמל מתנגד להקמת שכונה חדשה בחדרה בגלל זיהום האוויר מ'אורות רבין', אז עכשיו מביאים לנו עוד ארובה? עד מתי? אנו דורשים מכל הגופים הרלוונטיים לעצור את זה ומחברת אמירי גן ש'הוילג' בבעלותה, לחשוב על פאנלים סולארים ולא על עוד תחנת כוח מזהמת".

מה צופה העתיד?

תרעומת התושבים ופעילי סביבה ניצתה בשבוע שעבר, לאחר שמשרד האנרגיה הודיע כי הקניון של חברת 'אמירי גן', יתחבר לרשת החלוקה של הגז הטבעי, 'סופר אנ.ג'י חדרה והעמקים, חברה לחלוקת גז טבעי', ויחל לצרוך גז טבעי. מהמשרד נמסר כי זהו הקניון המסחרי הגדול הראשון שמתחבר לרשת החלוקה.
"המהלך המורכב שהתבצע בשיתוף פעולה בין הגורמים השונים ובהם נציגי הקניון, חברת החלוקה ורשות הגז הטבעי במשרד האנרגיה, מאפשר לקניון לעבוד ולייצר חשמל בצורה יעילה ועצמאית, ובכך להביא לתועלת כלכלית סביבתית לרווחת הצרכן והסביבה", הבהירו במשרד האנרגיה.
"הקניון מתעתד להקים מתקנים לייצור חשמל (קו־גנרציה) שייצרו חשמל וחום בהיקף ייצור של 5 מגה וואט כל אחד. צריכתו השנתית הכוללת החזויה של הגז הטבעי הנה כ־6.5 מיליון קו"ב. קו הגז הטבעי שמתחבר לקניון מגיע מתחנת הפחתת הלחץ של נתג"ז בחדרה".
התושבים בתגובה לא ידעו את נפשם מזעם. "עוד זה מדבר וזה בא. כשנתיים שאנו בעיצומו של מאבק כנגד הקמה של תחנת כוח נוספת בחדרה, והנה, משרד האנרגיה יוצא בפרסום שהוא בכל זאת מקים כזאת", אומר השבוע ארז אריאב, מנהל פורום התושבים האיזורי להגנת הסביבה שרון־כרמל.
"בהתאם לנייר העמדה של המשרד להגנת הסביבה מאוגוסט 2019 קיימת התנגדות להקמת מרכזי אנרגיה קטנים (תחנות קו־גנרציה וטרי־גנרציה) בשכונות מגורים ובסמוך להם, לאספקה עצמית של חשמל, בעיקר משיקולי זיהום אוויר אך גם משיקולי רעש. על פי נייר אלפי אנשים יהיו חשופים לזיהום הנפלט מארובות המתקנים. כידוע, קניון 'מול החוף' נמצא במרחק עשרות מטרים משכונות ויצמן ואולגה".
כבר כיום, מוסיף אריאב, "משרד הבריאות טוען כי האיזור כולו נמצא בחריגות על פי 'חוק אוויר נקי' כך שכל תשתית פולטת נוספת מחמירה לטעמי את המצב בשטח. אז מה צופן לנו העתיד?".
אריאב קורא לראש העירייה בפועל ניר בן חיים ולאיגוד ערים לאיכות הסביבה שרון כרמל, כמו גם למשרד להגנת הסביבה להתנגד לתוכנית: "למשרד האנרגיה ולחברת 'אמירי גן' אני קורא לקדם התקנה של פאנלים סולאריים במתחם המדובר ולא תחנה פוסילית מזהמת. על מנת לייצר 5 מגה־וואט חשמל יש צורך ב־40 דונם לתשתית סולארית. במתחם המדובר יש מספיק שטח לתשתית כזאת, ומשמעותית הרבה מעבר ל־5 מגה־וואט".

לא התקבלה התנגדות

מאיגוד ערים לאיכות הסביבה שרון־כרמל נמסר: "האיגוד דורש הבהרות מהיזם, בנוגע למטרת המתקן והשפעתו הסביבתית. לדברי אנשי המקצוע באיגוד, לא קיים איזכור לכך שניתן להקים מתקן לייצור חשמל קבוע בשטח. כמו כן, לאישור אין תוקף סטטוטורי".
המשרד להגנת הסביבה: "בקשות להקמת תחנות עד 5 מגה וואט לא בהכרח מגיעות לפתחו של המשרד אלא יכולות להיות מטופלות ברמת הרשות המקומית. באופן עקרוני - קידום ייצור חשמל באנרגיה מתחדשת וצמצום השימוש בדלקים פוסיליים מזהמים הם יעדים לאומיים אסטרטגיים של ישראל, ומשקפים את מדיניות המשרד".
מחברת 'אמירי גן' נמסר: "התקבלו כל האישורים למתקן, ולא התקבלה כל התנגדות. עבודות הנחת הצנרת בוצעו על ידי 'סופר אנ.גי', וברוך ה' הגז זורם במערכת".
מעיריית חדרה נמסר: "הנושא נמצא בבחינה של גורמי המקצוע בעיריית חדרה ואיגוד ערים לאיכות סביבה שרון־כרמל".
לעדכונים: חדשות חדרה