מוזיאון הטרקטור

עין ורד

11 צפייה בגלריה
"הדוד אהרון" במוזיאון הטרקטור
"הדוד אהרון" במוזיאון הטרקטור
"הדוד אהרון" במוזיאון הטרקטור
(צילום: אסף פרידמן)
שנת הקמה: המוזיאון התחיל כאוסף פרטי וב-2003 הוקמה העמותה שמתפעלת את המוזיאון. לאחרונה המוזיאון התבשר על קבלת 15 דונם מהמועצה האזורית להקמת מבנה קבע חדש.
שעות פתיחה: ימים ראשון־שלישי, חמישי ושישי - 13:00-08:00. סגור בימי רביעי. בימי שבת 13:30-08:00.
מחיר כניסה: 25 שקלים לכל מבקר מעל גיל שנה וחצי. תוספת של 20 שקלים לנסיעה בטרקטור.
האטרקציות המרכזיות: תצוגות מרהיבות של כלי רכב ועבודה משנות ההתיישבות הראשונות של ארץ ישראל. ביניהן ניתן למצוא חלקים משיירת כלי הרכב שעלתה לירושלים בשנת 1948, או את הכלים שפרצו את דרך בורמה ודרך הגבורה. אחת האטרקציות המרכזיות היא ה-"טרקטור בארגז החול", הטרקטור מספרו של מאיר שלו. גיבור הספר, אהרון יצהר (בצילום), עדיין מתנדב במוזיאון, וישמח לפגוש אתכם.
ארז מילשטיין, מקים המוזיאון: "המוזיאון הזה כולו נמסר מתנה לעם ישראל ואני מקווה שהדורות הבאים יוכלו לשמור עליו ומה שהכי חשוב, זה שכל מה שקורה במוזיאון זה בזכות המתנדבים, אין אצלנו שכר בכלל. יש כ-60 מתנדבים במוזיאון ששומרים עליו קיים".

בית חנה סנש,

שדות ים

11 צפייה בגלריה
בית חנה סנש
בית חנה סנש
בית חנה סנש
(צילום: אלבום פרטי)
שנת הקמה: 1950, אבל לפני כחמש שנים בשל סמיכותו לחוף הים והתבלותו, נסגר ופתיחה מחודשת שלו התקיימה לפני כחצי שנה בנובמבר 2020.
שעות פתיחה: א'־ה' מ־10:00 עד 16:00. מעבר לכך זה בתיאום מראש (אם מישהו רוצה להגיע מאוחר יותר). שישי שבת זה רק בתיאןם מראש.
מחיר כניסה: 20 שקל לילד, סטודנט, חייל וגמלאי. למבוגר: 30 שקל. כניסה גם למוזיאון אוצרות קיסריה בתוספת של 10 שקלים.
אטרקציות מרכזיות: מרכז הנצחה שהקימו חברי קיבוץ שדות ים לזכרה של הצנחנית והמשוררת חנה סנש. המקום כולל מכתבים רבים, מחזה ו-40 שירים שנמצאו בעיזבונה. במקום יש חזיון אור קולי המספר את סיפור חייה, שליחותה ומותה, בשש שפות, וגם תערוכה צנועה הכוללת את תמונותיהם וסיפור חייהם של ששת הצנחנים הנוספים מאותה שליחות וכן אנדרטה שהובאה מבית העלמין בבודפשט. משך הביקור כשעה והמקום פתוח לביקורי משפחות קבוצות ויחידים.
צביה סבריגו, מנהלת המקום: "המחשבה היא לחשוף את הילדים והנוער לחלק הזה בהיסטוריה בצורה נגישה ויצירתית, להנגיש את מורשת הגבורה היהודית במלחמת העולם השנייה לציבור הרחב".

מוזיאון המלח-פלפל,

חדרה

11 צפייה בגלריה
מוזיאון המלח והפלפל
מוזיאון המלח והפלפל
מוזיאון המלח והפלפל
(צילום: יח"ץ)
שנת הקמה: 2017.
שעות פתיחה: פתוח בשני ורביעי בין 9:00-12:00 ובשישי 12:00-9:00
מחיר כניסה: יש לפנות למוזיאון לתיאום מראש.
אטרקציות מרכזיות: במוזיאון שהוקם על ידי האספן איתן בר-און מוצגות מעל 35 אלף מלחיות ופלפליות מתקופות, מקומות ורקעים שונים ומגוונים כשלכל זוג הסיפור המייחד אותו. בשנת 2019 נכנס המוזיאון לספר השיאים של גינס. בסיור מסופר גם על ההחלטה להקים את המוזיאון הראשון מסוגו בעולם. במוזיאון מארחים לפעמים דמויות מוכרות למפגש אישי והרצאה. בר-און הקים מוזיאון דומה גם בלרנקה בקפריסין שבו אוסף מרשים של מעל 20 אלף מלחיות ופלפליות.

מוזיאון העלייה הראשונה,

זכרון יעקב


11 צפייה בגלריה
מוזיאון העלייה הראשונה
מוזיאון העלייה הראשונה
מוזיאון העלייה הראשונה
(צילום: אביטל אפרת)
שנת הקמה: 1999. המוזיאון ממוקם במבנה היסטורי שהיה משכנם של פקידי הברון רוטישלד ולכן נקרא בית הפקידות. המבנה שהיה המפואר ביותר במושבות העלייה הראשונה שוחזר ושוקם בשנת 1999 והיה למוזיאון המחיה את התקופה.
שעות פתיחה: ב'-ה' 16:00-09:00, יום ו' 14:00-09:00, שבת ויום א' סגור. מומלץ לתאם ביקור מראש.
מחיר כניסה: 20 שקל למבוגר, 15 שקל לילד, סטודנט וגמלאי, כרטיס משפחתי (זוג פלוס 3 ילדים) 60 שקל. הדרכה פרטית בתוספת 150 שקל.
אטרקציות מרכזיות: סיור עצמאי במוזיאון כולל צפייה בשישה סרטים מרגשים. אם אתם מתארגנים ביחד ניתן להזמין סיור בתשלום ובתיאום מראש. לילדים בגילאי 6-12 יש חוברת אתגרית "מגלי העבר" עם משימות מדליקות לאורך המסלול ומדליה למסיימים (העלות: 10 שקל) במרתף המוזיאון יש את "הבית של פעם", שכולל חידון חפצים, חידון מילים בתורכית, צילום בלבוש תקופתי, (10 שקלים לכל משתתף מגיל 3 ומעלה) עם מלתחה ענקית של שמלות, מלמלות, חליפות ועניבות.
אביטל אפרת, מנהלת המוזיאון: "אם המילה מוזיאון נשמעת לכם מיושנת כנראה שלא ביקרתם עדיין במוזיאון שלנו, כאן העבר קם לתחייה בדרך מרגשת ונוגעת ללב. הסיפור של פעם הוא דרך נהדרת להבין מה אנחנו עושים כאן היום ולקבל פרופורציות על הקשיים והמכשולים שהיו אז. גם ילדים מתרגשים ומזדהים".

מוזיאון החאן לתולדות חדרה

11 צפייה בגלריה
מוזיאון החאן בחדרה
מוזיאון החאן בחדרה
מוזיאון החאן בחדרה
(באדיבות המוזיאון)
שנת הקמה: נוסד בשנת 1979, נפתח לציבור ב-1982, ועבר מאז שינויים רבים.
שעות פתיחה: במהלך יולי אוגוסט ל"מסע אל הנודע" א'-ה' בכל יום שני סבבים בשעות 10:00, ו־12:00 (בהרשמה מראש). המוזיאון עצמו יהיה פתוח א'-ה' בין 8:00- 14:00 וביום ו' בין השעות 8:00-12:00
מחיר כניסה: כרטיס משפחתי: 65 שקלים (2 מבוגרים ושני ילדים), ילד פלוס מבוגר: 25. ילד/מבוגר נוסף 15
אטרקציות מרכזיות: המוזיאון שוכן באתר הלאומי החאן של חדרה, במרכז ההיסטורי של העיר. מוצגים בו מסמכים היסטוריים, אביזרים ותמונות ומרוכזים בו עדויות וסיפורים שתועדו בכתב ובעל פה על ידי מתנדבים וצוות המוזיאון. בחודשים יולי אוגוסט יתקיים "המסע אל הלא נודע", בעקבות מייסדי העיר. הפעילות מותאמת לכל המשפחה וכוללת סיור בין שרידי החאן ההיסטורי ששימש כמקום המגורים של ראשוני המתיישבים, חדרי בריחה וכתבי חידה וצופנים. המבקרים לומדים על עברה המפואר של העיר ועל ההתיישבות החלוצית בארץ ישראל לפני הקמת המדינה ואחריה.

מוזיאון הרפואה,

חדרה

11 צפייה בגלריה
מוזיאון הרפואה בטכנודע
מוזיאון הרפואה בטכנודע
מוזיאון הרפואה בטכנודע
(צילום: רמי זרנגר)

שנת הקמה: נפתח בתאריך 4.7.21 ונחשב לראשון מסוגו בעולם.
שעות פתיחה: יום א' מ־16:00 עד 19:30, ימים ב'-ה' 9:00-19:30, יום ו' משעה 9:00 עד 14:30.
מחיר כניסה: 70 שקלים, המחיר כולל סיור מודרך לאחד משני סיורים, כמו גם כניסה חופשית לפארק המדע ומוזיאון המדע הטכנודע. תושבי חדרה זכאים ל-20 אחוז הנחה.
אטרקציות מרכזיות: שני מסלולים בני שעה וחצי כל אחד. כל מסלול כולל שלוש תערוכות כשבמוזיאון מוצגות שש תערוכות בסך הכול. מסלול סיור ראשון הוא 'לגעת בלב' וכולל את התערוכות על הלב והריאות. הסיור השני כולל את התערוכות על הגנטיקה, וירוסים וחיידקים, ותערוכת המוח.
כל המיצגים אינטראקטיביים ומתייחסים להיבטים שונים ברפואה כמו אנטומיה, פיזיולוגיה ופתולוגיה. במקום סימולטורים של חדרי ניתוח וטכנולוגיות רפואיות חדשות, ניתן ללמוד על בובה כיצד מתבצע צינתור לב ופרוצדורות אחרות כגון סריקות מוח.
ד"ר גדי מדור, מנכ"ל הטכנודע שבשטחו פועל המוזיאון: "אנו נרגשים להשיק את מוזיאון הרפואה והמדע הראשון בעולם שמוקדש כולו לרפואה, מוזיאון בו עשרות מיצגים בנושאי גוף האדם ובריאותו".

פלנתניה

נתניה

11 צפייה בגלריה
פלנתניה
פלנתניה
פלנתניה
(צילום: באדיבות פלנתניה)
שנת הקמה: הוקם בשנת 2016, אחרי שהתקבלה תרומה מהנדבן היפני ריקיהירו מדראמה, שתרם את המקום יחד עם עיריית נתניה.
שעות פתיחה: המקום פעיל בכל ימות השנה, אך בעיקר בחגים ובחופש הגדול, במהלכם מתקיימת פעילות מיוחדות. המקום פעיל בין הימים ראשון עד שישי בסבבים משתנים, יש להתעדכן בשעות הפעילות באתר, שם גם תצטרכו להזמין כרטיסים מראש.
מחיר כניסה: 35 שקלים לתושב נתניה, 45 שקלים לתושב חוץ. המחיר הוא לאדם מגיל 4 ומעלה.
האטרקציות המרכזיות: המקום מחולק למספר מתחמים. יש אזור מדעי, עם שישה מתחמים שבכל מתחם מוצג תהליך פיזיקלי שונה. יש במקום גן יפני עם צמחיה ארץ ישראלית שמשתמשת בכל האלמנטים היפנים כמו עצי בונסאי. גולת הכותרת של המקום היא הפלנטריום הדיגיטלי שנחשב למשוכלל בישראל, כאשר מתקיימים בו מופעי כוכבים. בפלנתניה מספרים כי בכל פעילות ואירוע בונים מופע כוכבים שונה. לאחרונה נבנה במקום גם מצפה כוכבים שיכול לתת מענה בשעות הערב.
מנהלת הפלנתניה, שלי הרפז גרינברג: "מרכז הפלנתניה הוא מרכז ייחודי ויחיד במינו. ניתן להגיע אליו וללמוד על החלל בכל הגילאים".

מוזיאון האצ"ל

שוני, בנימינה

11 צפייה בגלריה
מוזיאון האצ"ל
מוזיאון האצ"ל
מוזיאון האצ"ל
(צילום: אלבום פרטי)
שנת הקמה: 1989 הוקם על ידי ברית חיילי האצ"ל, בכדי לספר את סיפור "שוני", בסיס האימונים של האצ"ל, ממנו יצאו מספר פעולות מרכזיות שהגדולה בניהן היא פריצת כלא עכו.
שעות פתיחה: ימים א'-ה', 9:00-15:00 בתיאום מראש
מחיר כניסה: 10 שקלים לאדם.
אטרקציות מרכזיות: הביקור מורכב מחזיון אור קולי בשלושה חלקים: חלק ראשון מוקדש להקמת האצ"ל, השני להגעה לשוני והשלישי הוא פעולות האצ"ל כגון "רכבת הכסף", "כלא עכו", ו"מחנה 80", לרבות עדויות של הלוחמים שהתאמנו במקום. הביקור במוזיאון מותאם לגילאי בית הספר היסודי ומעלה ומלווה בהדרכה. בנוסף, ניתן לבקר גם באנדרטת פורצי כלא עכו, והמקום גם מציע סיור בתיאטרון הרומי, מדשאה ופינת ישיבה מוצלת. במתחם המוזיאון ובסמוך אליו תוכלו לבקר גם במוזיאון הפסלים של הפסל אחיעם שושני (בחסות קק"ל)
איציק שמחון, מנכ"ל עמותת ברית חיילי האצ"ל שמפעילה את המוזיאון: "שוני מספרת פרק מאוד חשוב בשנים של טרום הקמת המדינה שלא כל כך סופר ותרומתו לה עצומה, לכן חשוב שנוער וגם מבוגרים יכירו את הפרק המשמעותי הזה".

מוזיאון יודאיקה,

גבעת עדה

11 צפייה בגלריה
מוזיאון היודאיקה
מוזיאון היודאיקה
מוזיאון היודאיקה
(צילום: אלבום פרטי)
שנת הקמה: 2008, התחיל כאוסף היודאיקה הפרטי של מפעיל המוזיאון והתורם המרכזי שלו עמרם גשייט, ורעייתו אווה. המוזיאון נפתח לזכרן של משפחות גשייט והופמן שנספו בשואה.
שעות פתיחה: פעמיים בשבוע בימי שני וחמישי בין השעות 10:00-12:00.
עלות: חינם.
אטרקציות מרכזיות: המוזיאון שוכן בכניסה לגבעת עדה בבניין שבנה הברון רוטשילד בשנת 1921 כבית הספר לילדים. הוא כולל אוסף יודאיקה מרשים ובו 1,100 פרטים ובתוכם ספרי תורה, ספרי קודש, ומלבושים שונים לטקסים דתיים של העדות השונות בארץ. בין הפריטים חפצי קודש ששרדו את השואה, חלק של בני משפחתו של עמרם שנספו בשואה ואוסף הגדות לפסח.
עמרם גשייט, מקים המוזיאון ומנהלו בפועל: "המוזיאון שוכן במבנה שהיה פעם בית הספר ולטעמי הוא צריך לחזור להיות מקום למידה של ילדים ולקחתי את זה על עצמי. אני עושה יופי של הדרכה, ובאמת באות כיתות ללמוד ולראות חפצים שלכל יהודי יש בהם עניין".

המזגגה,

קיבוץ נחשולים

11 צפייה בגלריה
המזגגה
המזגגה
המזגגה
(צילום: אלבום פרטי)
שנת הקמה: 1980. את בניית המזגגה יזם הברון רוטשילד בשנת 1891 כבית חרושת לבקבוקי זכוכית עבור היקבים בראשון לציון וזכרון יעקב. בית החרושת ננטש ונסגר בשל קשיים ובשנת 1980 החלו חברי הקיבוץ לשקם את המבנה. עם השנים הפכה המזגגה למוזיאון קסום בו מוצגים ממצאים מרהיבים לצד תערוכות מתחלפות של אמני זכוכית מהארץ ומהעולם.
שעות פתיחה: א'-ה' 9:00 עד 15:00, יום ו': 9:00 עד 13:00. קבוצות מתבקשות בתקופת הקורונה לתאם מראש כדי להימנע מצפיפות
מחיר כניסה: מבוגר 28 שקלים, ילד, אזרח ותיק, חייל וסטודנט 14 שקלים.
אטרקציות מרכזיות: יש תערוכת קבע שכוללות מיצגים שמבטאים את הרבגוניות התרבותית, הדתית והחומרית, יש גם אגף שמנציח את סיפור המזגגה כבית חרושת לבקבוקי זכוכית, תערוכת קבע של כלי זכוכית עתיקים ופסיפס נדיר. בנוסף, יש תערוכות מתחלפות.
ברכה זילברשטיין, אוצרת המוזיאון: "אנחנו קרובים לחוף המקסים של נחשולים, שתי דקות הליכה מהגן הלאומי החדש תל דור שמשלים את התמונה. זה בילוי שהוא גם טבע, נוף, עתיקות והיסטוריה".

מוזיאון נתניה

11 צפייה בגלריה
מוזיאון נתניה
מוזיאון נתניה
מוזיאון נתניה
(צילום: באדיבות המוזיאון)
שנת הקמה: ב-2011, תצוגת הקבע היא מ-2015, לפני כן היו תערוכות מתחלפות. המוזיאון הוקם במבנה שהיה בעברו בית מלאכה לעיוורות.
שעות פתיחה: המוזיאון פתוח בימים ראשון, שלישי־חמישי בין השעות 14:00-10:00. בימי שני בין השעות 18:00-10:00. בימי שישי בין השעות 12:00-09:00 ובימי שבת בין השעות 13:00-10:00 עם שעון שבת וללא חילול שבת.
מחיר כניסה: 15 שקלים למבקר. 10 שקלים לפנסיונרים. בימי שישי ושבת אין תשלום. דרושה הרשמה מראש באתר של המועצה לשימור אתרי מורשת בישראל.
אטרקציות מרכזיות: המוזיאון מאוד עדכני ואינטראקטיבי ומפוזרות חידות בכל רחבי המוזיאון. המוזיאון נפתח בסרט יפהפה, שכל מי שמגיע יכול לצפות בו. צוות המוזיאון מספר כי אפשר להתחפש לאיכרים וחלוצים ברוח התקופה, להצטלם - ולקבל במתנה את התמונה. האטרקציה הגדולה היא תצוגת הקבע של המוזיאון, שמספרת את סיפורה של עיר שצמחה מן החולות, עיר שתוכננה אמנם כמושבת פרדסים, אך המוזיאון מראה איך היא הפכה למרכז עירוני, ומשם לעיר קיט. במוזיאון אף קיים חדר העבודה של עובד בן עמי, מייסד העיר נתניה.
מנהלת המוזיאון חווה אפל: "המוזיאון כפי שהוא נותן תחושה מאוד נעימה לאנשים, כי למרות שהוא מלא במידע וסיפור, הוא גם נגיש לאנשים. הוא מתאים לכל הגילאים, הוא מתוכנן לכך שגם משפחות וגם מבוגרים יוכלו להגיע ולראות. הוא משדר נוסטלגיה במיוחד לדור שלי, אבל הוא גם דיגיטלי וטכנולוגי ומתאים למשפחות וילדים שמגיעות לפה בהמוניהם"