מתח רב במערכת הפוליטית בחדרה. השעייתו של צביקה גנדלמן תסתיים בתאריך 20/7/22.
1 צפייה בגלריה
צביקה גנדלמן. הוא עוד ישוב?
צביקה גנדלמן. הוא עוד ישוב?
צביקה גנדלמן. הוא ישוב?
(צילום: אלעד גרשגורן)
קראו עוד:
כזכור, גנדלמן הושעה מתפקידו לאחר שהוגש נגדו כתב אישום בעבירות של מרמה והפרת אמונים והוועדה להשעיית ראשי רשויות, קבעה כי יורחק מהעירייה לתקופה של שישה חודשים. בעוד חודש ההשעיה תסתיים והשאלה הגדולה המרחפת כעת היא האם גנדלמן יחזור, ואם כן מה יהיה המצב הפוליטי בעת חזרתו. האם ישיג גנדלמן עסקת טיעון ללא קלון? האם יחזור ללא כל עסקה, יבנה מחדש את הקואליציה שלו, וילך לקרב משפטי? או אולי צפויות בעיר בקרוב בחירות חדשות?

קואליציה חדשה?

מקורבי גנדלמן סבורים כי הסיכויים לעסקת טיעון גבוהים מאחר ולא רק גנדלמן חפץ בה, אלא גם הפרקליטות, השאלה היא, כמובן, הקלון.
בועז ביטון יו"ר ש"ס המקורב לגנדלמן אומר: "יש שלושה תרחישים ריאליים: האחד שצביקה מקבל עסקת טיעון שהוא חפץ בה ללא קלון, והפרקליטות תדרוש שבמקרה הזה יתפטר ואז יהיו בחירות לראשות העירייה תוך 60 יום וצביקה יתמודד. זה הרצון הכי חזק שלו. אני בקשר רציף איתו ויודע זאת. תרחיש נוסף הוא שאין עסקת טיעון כלל, והוא חוזר ב-20 ליולי, להוט לנקות את שמו מול הפרקליטות".
לדברי ביטון, עסקת טיעון ללא קלון היא האופציה הריאלית ביותר ואם תקרה, זה יהיה בשבועיים הקרובים: לדברי ביטון, במידה וגנדלמן ישוב ללשכת ראש העירייה הוא יחזיר הכול לקדמותו. "הוא אמר זאת בצורה ברורה. הבסיס שלו יישען על מחוברים, ש"ס, חדרה בתנופה, וגדי אריאלי מהליכוד", אומר ביטון. "יש להניח שגם רומן גישר ומירי נחשונוב יצטרפו והסבירות היא שגם טספאי אדרג'או. אני לא רואה גם את זהות יהודית, צ'יקו ווקנין ובנצי נורדמן נשארים בחוץ. לטעמי, אחרי שמונה שנים בראשות העירייה, חודשי המנוחה בבית מול הים עשו לצביקה טוב, נתנו לו פרספקטיבה אחרת ואפשרו חישוב מסלול מחדש. אין לי ספק שעד היום הוא ראה הרבה דרך העיניים של המנכ"ל יעקב זיגדון. היום, כשהוא כבר לא צמוד אליו, הוא יותר פתוח לשמוע ביקורת ולשמוע על טעויות שנעשו בדרך. אני בטוח שיגיע בלי זיגדון. למרות שבפוליטיקה אי אפשר להתחייב. אני לא רואה מצב שזיגדון חוזר. ידוע לי גם שיש מנכ"ל אחר בקנה".
גורם פוליטי הבהיר כי למרות שיש הטוענים בלהט כי אין סיכוי לעסקה ללא קלון, בסביבת גנדלמן ההערכה היא שהפרקליטות תתגמש: "לטעמי ככל שה-20 ליולי יתקרב הפרקליטות תהיה גמישה יותר. מדובר בתיק מורכב ולא בטוח שהפרקליטות בכלל רוצה להגיע למשפט בתיק הזה".
גורם אחר מעריך כי הוועדה להשעיית ראשי רשויות לא תתכנס עקב בעיה טכנית: "אחת מחברות הוועדה, נציגת משרד המשפטים, מונתה לשופטת, ככה שחסרה דמות בהרכב הוועדה", הסביר. "כדי למנות מישהו תחתיה הפרקליטות בעזרת היועץ המשפטי לממשלה צריכה לבקש את כינוס הוועדה על מנת להאריך את ההשעיה. משרד המשפטים יצטרך להשלים את הרכב הוועדה, הוועדה תצטרך להתכנס לדון בנושא ולהחליט אם להשעות או לא בפרק זמן הקצר שנותר עד 20 ביולי. זה, כשכבר ההחלטה המקורית על השעיה לחצי שנה היא מעין כרטיס צהוב לפרקליטות, כי בדרך כלל משעים לשנה. מה גם שהוועדה החליטה להשאיר את גנדלמן בכל תפקידיו".
אלא שיש לציין כי כבר ב-27 לאפריל, שוגר מכתב לשרת הפנים איילת שקד מעו"ד עומר מקייס מנכ"ל התנועה לטוהר המידות, בבקשה למנות חבר לוועדה לבחינת השעיית ראשי רשויות במקומה של עו"ד רחל תורן שנבחרה לשופטת בבית משפט מחוזי בבאר שבע.
לאחרונה שיגר גם חבר הכנסת, ד"ר שלמה קרעי, פנייה דחופה למשרד המשפטים בנושא ונענה כי פנייתו הועברה לטיפול עו"ד ד"ר גיל לימון המשנה ליועצת המשפטית לממשלה. כך שאפשר להניח שאם ימשך המסלול הרגיל של משפטו של גנדלמן (ללא עסקות טיעון) אחד הנושאים הראשונים שיבואו לפתחה הוא דיון בצורך להאריך את השעייתו או לא.
גורם פוליטי נוסף מתאר את הקואליציה הבאה של גנדלמן: "הוא יחזור ותהיה לו קואליציה שלא דומה למה שיש היום, להערכתי מלכיאל אלבז לא יישאר סגן ובוודאי ניר בן חיים לא יישאר מ"מ".
ישנו גם תסריט לפיו תהיה עסקת טיעון עם קלון, ואז גנדלמן יתפטר ויתקיימו תוך 60 יום בחירות לראשות העירייה.

הציבור יכריע?

באופוזיציה מנגד סבורים כי גנדלמן היה צריך להתפטר ולעזוב את המערכת הפוליטית עד לניקוי שמו. "הוא חייב להניח את האינטרס האישי והאגו שלו בצד, להתפטר בזמן שהציבור יכריע מי יהיה ראש העירייה", אומר גורם באופוזיציה. "קודם כל שינקה את שמו ואחר כך יחשוב בכלל על חזרה למערכת הפוליטית. אם הציבור יביע בו אמון למרות זאת, זה עניין אחר".
"ראש עיריית חדרה המושעה לא העז ליישם את מה שדרש מראש עיריית חדרה לפניו וזה להתפטר", אומר טל אליהו, מחזיק תיק החינוך בעירייה, ואחד מיריביו של גנדלמן. "גנדלמן קרא לחיים אביטן לנקות את שמו ועד שלא יעשה כן לא לכהן כראש עירייה. מתגלה פה צביעות גדולה. כשגנדלמן נעצר הוא לא התפטר כפי שקרא לקודמו ואף לא כשהוגש נגדו כתב אישום. גם כשהחל משפטו הוא לא התפטר וגילה חוסר ערכיות. עד כמה ניתן לפגוע באמון הציבור? לדעתי לגנדלמן אינטרס להגיע לעסקת טיעון בקרוב מאוד, גם בשל העלויות הכספיות האדירות. לדעתי הוא חייב להתפטר. אם יעשה זאת טרם אוקטובר, העיר תלך לבחירות. אם יעשה זאת אחרי אוקטובר העיר לא תלך לבחירות וימונה מ"מ. הגיעה העת שהנאשם יחשוב על העיר ועל אמון הציבור ויתפטר. אני משוכנע כי הוא יגלה שכל ישר ויפסיק לחשוב על עתידו האישי. מצופה מנבחר ציבור להיות מגדלור מוסרי ולא מגדלור אנוכי. עליו להתפטר ועל העיר ללכת לבחירות ולמציאות זו אחתור".
ומה באשר לניר בן חיים, ראש העירייה בפועל כיום? במידה וגנדלמן יחזור לתפקידו ב-20 ליולי תוך ניהול משפטו, ההערכות הן כי בן חיים יעבור להסתדרות העובדים בתל אביב.
עו"ד ליאור אפשטיין פרקליטו של גנדלמן מסר: "דינו של התיק להתרסק בבית המשפט. כל מי שעיניו בראשו רואה שמדובר בתיק תקדימי, פנטזיה משפטית. במשך תקופה ארוכה נערך מערך השמצות פרוע נגד גנדלמן וצוות ההגנה. כאילו יש בכוחנו להשפיע על ההתנהלות במדינת ישראל. אנו מצייתים לחוק כמו כל אזרח, מרכינים ראש בפני בית המשפט ומצויים בקשר טוב עם חברינו בפרקליטות, כמו בכל תיק. המיוחד לתיק זה, הוא חבורה גדולה של בוחשים ורוחשים שמבקשים לייצר כל מיני סיפורי עלילה מדומיינים".
מהפרקליטות נמסר: "טרם חלפה תקופת ההשעיה. שאלת ההיערכות בנוגע להמשך הטיפול, נמצאת בבחינת הגורמים הרלוונטיים בפרקליטות".
לעדכונים: חדשות חדרה