שש שנים לאחר שיצאה לאוויר העולם, עוררה בהלה בחדרה, מחאות ולאחר מכן הוקפאה, תוכנית הוותמ"ל (הוועדה הארצית לתכנון ולבניה של מתחמים מועדפים לדיור) להקמת אלפי יחידות דיור במזרח בית אליעזר שוב על הפרק.
3 צפייה בגלריה
מזרח בית אליעזר. למה דווקא באזור הזה?
מזרח בית אליעזר. למה דווקא באזור הזה?
מזרח בית אליעזר. למה דווקא באזור הזה?
(צילום: רון שגן)
לאחרונה החלה הוועדה בהרכב מחודש לקיים שיחות עבודה על תוכנית "כתמ"ל 3002". למרות שהתוכנית המקורית צומצמה מעט בשטחה, היא עדיין מעוררת תרעומת והתנגדויות בקרב הגורמים המקצועיים בעיריית חדרה, והם נערכים לבלום אותה.
חבר מועצת העיר, רון שגן, שהוביל את המאבק בראשית הדרך לפני שש שנים מזהיר: "אם הוותמ"ל תקדם תוכנית רעה לעיר בכל היבט, שנוגדת תוכנית מתאר עירונית ומחוזית, עם התנגדויות של גופי תכנון וגופים ירוקים, רק כי מדובר בשטח של רשות מקרקעי ישראל, העיר לא תוכל לקדם את התוכניות העירוניות שמיטיבות עמה. זאת מאחר ואי אפשר להגדיל את העיר בהיקף של 50 אחוז בשנה".

התנגדויות רבות

בשנת 2006 נודע לתושבי חדרה ולקברניטי העיר כי במזרח בית אליעזר, בשטח שבחלקו מסדרון אקולוגי יקר ערך, מתכננת רשות מקרקעי ישראל (רמ"י) שהשטח בבעלותה, באמצעות הותמ"ל, הקמת 6,000 יחידות דיור. בהמשך הורחבה התוכנית ל-8,000 יחידות עם פוטנציאל לכמה מאות נוספות.
לתוכנית היתה התנגדות מכל עבר, לרבות של החברה להגנת הטבע. עיקרי הטענות הן שהתוכנית סותרת תוכנית מתאר עירונית ומחוזית ופוגעת בשטח ירוק ובמסדרון אקולוגי שבתוכו שמורת ביצת זיתא ושטחי הצפה. עוד נטען כי ממילא מתוכננת בנייה של יחידות דיור רבות בעיר ואין צורך בעוד אלפי יחידות בשטח זה.
בעיר הוקם מטה מחאה נגד התוכנית ומתכננת הוותמ"ל, דקלה פרסיקו, קיבלה את הטענות ודרשה לתקן את התוכנית ולצמצמה. "בגלל שהיו בה הרבה מאוד בעיות, התוכנית הפכה למשהו שלא מקדמים אותו", מסביר שגן. "למשל, בגלל חוסר יכולת לפתור בעיות של תשתיות כמו ביוב, תחבורה, נגישות, מוסדות ציבור ועוד. ולכן מבחינת סדר העדיפויות של הוותמ"ל עצמה, היא ירדה לתחתית הרשימה. בזמנו, גם הוועדה המחוזית לתכנון ובניה חיפה התנגדה לתוכנית וגרסה שזו טעות לבנות בשטח זה".

3 צפייה בגלריה
אחד האזורים הפסטורלים בחדרה
אחד האזורים הפסטורלים בחדרה
אחד האזורים הפסטורלים בחדרה
(צילום: רון שגן)

במכתב ששלחה מתכננת מחוז חיפה, ליאת פלד, לפרסיקו בחודש מאי 2016 הבהירה כי לדעתה התוכנית לא צריכה להתקדם: "לאור היקפי הפיתוח המאושרים בחדרה בתוכניות מפורטות ובתוכנית המתארית וכן קידומן ואישורן של יחידות דיור בקרקעות מדינה במרחב הסמוך, ניתן לדעתי לדחות את ההכרזה על המתחם לשלבים מאוחרים יותר", כתבה. "יש לאפשר לעיר להתמקד במטרות וביישום על פי תוכנית המתאר שאושרה לפני פחות משנתיים, ולהתמקד בפיתוח פנימה ולא לפאתי העיר במזרח".
שנתיים לאחר מכן, בשנת 2018, שלחה פלד מכתב נוסף בנדון לדלית זילבר מנהלת מינהל התכנון ולדקלה פרסיקו בו נימקה מדוע התוכנית בעייתית: "יש צורך בשטח תעסוקה חדש ודרך חדשה צפונה לצורך יצירת חיבור לשכונה דרך כביש 65. עם זאת לא נכללה בתוכנית דרך החיבור הנדרשת לכביש מספר 4. מדובר בקרקעות פרטיות והחיבור מצריך שינוי לתת"ל 43 ובדרך שאין לה כל הצדקה מלבד לתת מענה לשכונה המוצעת".

נבלמה וחזרה

שגן שהחזיק בשנים האחרונות בתיק ההנדסה מסביר: "היה ברור כבר אז שהתוכנית רעה במיקומה ובהיקפה והיא פוגעת בתוכניות מרחביות ועירוניות ואחרות והוכחנו את זה. התוכנית נבלמה בשנת 2019 כשלא נכנסה לתוכניות עבודה של הוותמ"ל ב-2020. בתווך פג תוקפה של הוועדה שפעלה חמש שנים. לאחרונה חודש תוקף הוועדה והיא עובדת ומקדמת תוכניות ובתוכן גם הוותמ"ל. בחודש יוני 2022 הבנו שהם התחילו לעבוד על התוכנית, ובספטמבר התקיים שולחן עגול בו לא נכחנו. יש לנו המון תוכניות בקנה לבניה, מה שמייתר מאוד את התוכנית. מנסים לדחוף אותה מאחר וזה השטח הגדול האחרון של רמ"י בעיר".
אין מצוקת דיור שמצדיקה את תוכנית הוותמ"ל?
"יש לנו 20 אלף יחידות דיור מתוכננות או בשלבים סופיים לחלוטין ואנחנו יכולים לבנות בקצב מדהים של 1,500-2,000 יחידות דיור בשנה. לשנת 2020 למשל תכננו 1,500 ו-900 מהן היו התחדשות עירונית. זה גידול של בן 7-10 אחוזים בשנה. כלומר, אם יקדמו את תוכנית הוותמ"ל שהיא רעה לעיר ונגד תוכניות המתאר שלה, רק בגלל שהיא של המינהל אז כל התוכניות שלנו לא יתקדמו, כי אי אפשר להגדיל את העיר ב-50 אחוז בשנה".
מה בכלל השתנה בתוכנית לעומת 2016?
"צמצמו מעט את שטח התוכנית, זה אומר שהיא יותר צפופה כעת. מיקומה עדיין רע ובנוסף הם מציגים לידה כ-200 מטר שדה תעופה פוטנציאלי. חשבנו שבלמנו את השדה. השדה מתוכנן לחיפה, אבל עד שלא יעבור בפועל לשם, זה לא באמת סופי. בתוכנית הראשונה של הוותמ"ל היינו על 8,000 ופוטנציאל ל 10,000 יחידות דיור בבית אליעזר. היה הרושם שבלמנו את זה, וכעת נראה שזה חוזר אלינו. תוכניות רעות הן מלחמת התשה, תמיד אפשר לשלוח שוב תוכנית ולנסות לקדם אותה".
מעבר להתנגדות המקצועית שהוגשה על ידי אגף ההנדסה, ראש העירייה בפועל, ניר בן חיים, כינס בשבוע שעבר ישיבה מקצועית בה נקבעו דרכי פעולה. בין השאר הוחלט להילחם במישור הציבורי והפוליטי ולהגיע לכל אירוע תכנוני כדי להציג את מלוא הטיעונים המקצועיים נגד התוכנית.

3 צפייה בגלריה
רון שגן. "רשות מקרקעי ישראל איננה יזם פרטי"
רון שגן. "רשות מקרקעי ישראל איננה יזם פרטי"
רון שגן. "רשות מקרקעי ישראל איננה יזם פרטי"
(צילום: אלבום פרטי)

במקביל, קיימת כוונה להצטייד בצוות יועצים שיעבדו תחת אגף הנדסה ויבצעו כל בדיקה אפשרית שתוכיח כמה התוכנית רעה לעיר. ההליך התכנוני בינתיים נמשך, על אף התנגדות העירייה.
"ניתן לממשלה החדשה להתייצב ונדאג להגיע למשרד הפנים שאחראי על מינהל התכנון ולמשרד השיכון שאחראי על רמ"י ונתאמץ מאוד לשכנע אותם לשתף פעולה בתוכניות אחרות שיניבו הרבה יותר לעיר מתוכנית זו", אומרים בעירייה
שגן, המינהל ירצה מתישהו לממש את הקרקע שלו.
"רשות מקרקעי ישראל איננה יזם פרטי שעניינו הפקת רווח. אם הם יחסלו בבנייה את תשתיות הפנאי והטבע של העיר, כמו חוף הים, יער חדרה, נחל חדרה, ביצת זיתא והפרדסים מסביב, כל זה יהפוך את העיר ללא אטרקטיבית. אי אפשר להסתכל על פיתוח עיר רק דרך שורה באקס".
קראו גם:
מהוותמ"ל נמסר: "מאז הדיונים הקודמים על התוכנית, נעשתה עבודה בהתייעצות עם הגופים הירוקים, שהביאה לצמצום משמעותי בשטחה של התוכנית וצמצמה את השפעותיה על הסביבה. התוכנית הקודמת חדרה לשטח ביצת זיתא, וגם למעברים אקולוגיים ממזרח ומדרום לה. צמצום התוכנית המקודם היום שיפר את התכנון באופן כזה שאין חדירה למעברים האקולוגיים ואינו מציע בינוי באזורים הרגישים נופית וסביבתית. התוכנית נדונה בשולחן עגול ויוטמעו בה שיפורים תכנוניים הנוגעים לרשת הרחובות, התאמה לתחבורה בת קיימא, ופריסת ייעודי הקרקע בהתאם למדיניות מינהל התכנון כפי שבאה לידי ביטוי בתמ"א 35".
מהחברה להגנת הטבע נמסר: "התכנית מתגלגלת במוסדות התכנון, מזה שנים ארוכות, והייתה לאחת מהתכניות שזכו להתנגדות נרחבת באזור, לרבות של החברה להגנת הטבע. כתוצאה מכך, קידומה של התכנית נבלם, עד לאחרונה, כאשר יזמי התכנית, עשו בה שינויים, שעיקרם צמצום צריכת השטח של התכנית והפחתה של נזקיה הסביבתיים. בין היתר, צומצם משמעותית הבינוי, בחלקה הצפוני של התכנית, תוך התרחקות ניכרת מביצת זיתא, בוטל אזור התעסוקה בדרום, כך שגבעת הצבעונים נשמרת פתוחה וצומצם הבינוי לכיוון מזרח, באופן שאינו פוגע במסדרון האקולוגי, שממזרח לשכונה. בכל מקרה, החברה להגנת הטבע, תגבש את עמדתה הסופית, ביחס לתכנית, לאחר שתקבל לידיה את מסמכי התכנית המתוקנים והמעודכנים, לקראת הדיון להפקדתה. חשוב לציין, שבמרחב מקודמת תכנית פיתוח נוספת 'שדה תעופה חדרה מזרח'. החברה למתנגדת נחרצות לתכנית זו, ביחד עם כל יישובי וערי האזור".
לעדכונים: חדשות חדרה