בית הכנסת עטרת יצחק, חדרה

מתאהבים בניגונים, במסורת ובמתפללים

5 צפייה בגלריה
בית הכנסת עטרת יצחק
בית הכנסת עטרת יצחק
בית הכנסת עטרת יצחק
(צילום: אלעד גרשגורן)
מיקום: רחוב בוטקובסקי בחדרה
על המקום: בית הכנסת היחיד לקהילה ההודית בחדרה. מאחר והקהילה אינה גדולה בית הכנסת מאופיין באווירה שקטה ותחושה משפחתית. הגבאי יצחק טלגאוקר: "בית הכנסת נוסד לפני כחמישים שנה למען המתפללים יוצאי הקהילה ההודית בחדרה. אני תושב שכונת גני אלון ואני הולך כבר 20 שנה מרחק של שני קילומטר לבית הכנסת, מאחר והוא היחיד שהתפילות והמנגינות ומנהגי התפילה בו הם בסגנון של הקהילה ההודית. הקהילה בעיר קטנה, אז אין הצדקה כביכול להקים עוד בית כנסת בסגנון הודי. לכן מתקבצים לכאן מכל העיר, והאווירה קטנה חמה ומשפחתית".
כמה אנשים יכולים להתפלל במקום? 70 גברים ו-40 נשים
רמת העומס בשבתות וחגים? "בחגים יש עומס, בשבתות אנחנו בערך 25-30 איש".
דבר הגבאי יצחק טלגאוקר: "בית הכנסת מיוחד מבחינה זו שכל מי שבא להתפלל בו נשאר. מתאהבים בניגונים, במסורת, בשקט של התפילה ובמתפללים עצמם. כולם מוזמנים, לאו דווקא מהקהילה ההודית. החודש הזה אני מתרגש מאוד, כל יום שמתקרבים לראש השנה ההתרגשות בשיאה, אלו ימים מיוחדים ומרגשים, ויש לנו סליחות פעם בשבוע".

בית כנסת יד לקדושים, חדרה

"אנשים שנכנסים אומרים: 'השכינה נמצאת כאן'"


5 צפייה בגלריה
יד לקדושים
יד לקדושים
יד לקדושים
(צילום: אלעד גרשגורן)

מיקום: בין רחוב המעפילים 15 לבין רחוב שיבת ציון, בגבעת אולגה.
על המקום: נוסד בשנות 48-49 על ידי ניצולי שואה שבנו אותו במו ידיהם. במקום עזרת הנשים הגדולה בעיר. עם פטירתם של הניצולים ומעבר של הדור השני אל מחוץ לחדרה החל תהליך גוויעה של בית הכנסת. אידו סברי, הגבאי היום, נקרא לשקמו, וכיום הוא משמש כבית כנסת ספרדי: "היו מעל 200 מתפללים בעבר. הניצולים קיבלו אדמה מהעירייה ובנו במו ידיהם. הם סיפרו לי שאחד קנה בלוקים, אחר תרם שבוע עבודה וכן הלאה עד להקמה. לצערנו הם נפטרו והדור השני עברו ללב העיר ולמקומות כמו תל אביב, רעננה וכפר סבא וכבר לא היו מתפללים. אני חזן וקורא בתורה והזמינו אותי להתרשם מבית הכנסת. ביקשו שאקח אותו על עצמי. שיפצנו והרחבנו. היו ספסלים משנות ה-50, ונטילטורים עתיקים וחלונות ברזל שבקושי נפתחו. לא היה כסף לתחזוקה, כי מה שאספו היה הולך לפייטן בחגים. הבאתי מתפללים, הרחבנו, תיקנו גג ועשינו ארון קודש חדש. אנשים שנכנסים היום אומרים: 'השכינה נמצאת כאן'"
כמה אנשים יכולים להתפלל במקום? "עד 200 איש. המתפללים ברובם מגיל 30".
רמת העומס בשבתות וחגים: "בחגים עמוס מאוד, בימי כיפור יש מרפסת ענקית ועומדים גם שם".
דבר הגבאי אידו סברי: "אני החזן, הקורא בתורה, המתחזק, הגבאי, הגזבר ולכן אני מאוד מתרגש לקראת חגי תשרי. כשבאים מתפללים חדשים אני מתרגש. מאחל לעצמי מתפללים כמו כמות מחזורי התפילה שיש בבית הכנסת".

בית כנסת שירת מאיה, להנצחת מאיה גרובנר ז"ל, חדרה

למי שמחפש תפילה אשכנזית


5 צפייה בגלריה
בית הכנסת שירת מאיה
בית הכנסת שירת מאיה
בית הכנסת שירת מאיה
(צילום: אלעד גרשגורן)

מיקום: רחוב העצמאות 16 בית אליעזר, בתוך מתחם האמנות "art to get"
על המקום: בית הכנסת הוקם לפני כשנתיים על ידי ארז גרובנר, תושב השכונה, להנצחת רעייתו מאיה גרובנר, בתוך מתחם האמנות "ארט טו גט" שעיצב האמן ומעצב הפנים, אודי יפרח. ברוח המקום, גם בית הכנסת עוצב על ידי יפרח, ונראותו אינה סטנדרטית. בית הכנסת הוא היחיד בבית אליעזר הוותיקה, למתפללים בנוסח אשכנז.
"בעבר היה בית כנסת 'שארית הפליטה' ליהדות אשכנז, אבל בגלל מיעוט מתפללים הלך ודעך וכיום משמש כבית כנסת באוריינטציה אחרת", מספר גרובנר. "נוצר מצב שלמי שרצה לשמוע תפילות בניגון אשכנזי לא היה לאן ללכת. בשנת 2020, חודש לפני שמאיה הלכה מאיתנו, אמרתי לה 'אין מצב שאין לי איפה להתפלל בכיפור' וקיבלנו את מועדון 'יחדיו' באופן חד פעמי. אחר כך התפללנו בגן קפלן מתחת לכיפת השמיים. באחת הפעמים הרמתי מבט והבחנתי במשרדים שהיו פעם קופת חולים. השגתי מספר טלפון והתקשרתי לבעלים, משפחת כחלון, שכבר שמעו על מצבה של מאיה ומיד אמרו לי 'תבחר חדר'. ולא זו בלבד, צבעו, חידשו, סידרו שירותים, מדרגות, תאורה וצבע. התכווץ לי הלב. יומיים אחרי קבלת המפתח מאיה נפטרה. לאחר מכן, כשהבעלים סיפרו לי שמישהו שכר את כל המתחם כמתחם אמנות חששתי שאאלץ לצאת, אבל אודי לא רק שרצה שאשאר, אלא גם עיצב לנו את בית הכנסת".
כמה אנשים יכולים להתפלל במקום? 30-40 איש.
רמת העומס בשבתות וחגים? בשבתות בין 15-20 מתפללים, בימי שישי 12-13".
דבר האחראי ארז גרובנר: "בית הכנסת ממש בנה קהילה קטנה. כמעט כולנו חילונים. היינו בסיור בבני ברק, אולי נצא לסיור במאה שערים. אני מרגיש ממש תרומה לקהילה וחשוב לי שיידעו שמי שמחפש תפילה אשכנזית יש מענה. עושה לי טוב שבאים, יש פה משהו מיוחד, גם בזה שרובנו חילונים".

בית הכנסת "נר אלירן" לזכר החייל אלירן בוסקילה ז"ל, חדרה

"זו ההנצחה הכי טובה"


5 צפייה בגלריה
בית הכנסת נר לאלירן
בית הכנסת נר לאלירן
בית הכנסת נר לאלירן
(צילום: אלעד גרשגורן)

מיקום: רחוב האירוס 14 בחדרה, בחצר ביתה של משפחת בוסקילה
על המקום: בית הכנסת הוקם על ידי משפחתו של תושב חדרה, סמ"ר אלירן בוסקילה (21) ז"ל, שנרצח בפיגוע בצומת מגידו בשנת 2002. זה קרה כשהיה בדרכו מביתו לבסיסו בצפון. בצומת מגידו התנגשה באוטובוס קו 830 מכונית תופת ואלירן נהרג במקום. ציון בוסקילה אביו של אלירן ז"ל מספר: "כבר אחרי השבעה הרעיון נולד ותפס תאוצה חודש אחרי הפיגוע. התחלתי להביא בלוקים וברזל ואנשים אמרו 'ציון השתגע, מה זה חומרי הבניין בחצר?' לאחר שאלירן נהרג התקיימו פה שיעורי תורה וראיתי שאין לי מקום, אז אמרתי לעצמי 'נבנה מקום, נוותר על המחסן' וזה מה שקרה. היום אנחנו עם כמות גדולה של מתפללים. יש כל הזמן תנועה של אנשים ובית הכנסת פתוח 24 שעות. באים גם בשתיים בלילה בחורים מהישיבה ללמוד".
כמה אנשים יכולים להתפלל במקום? "45-50 בפנים, בקורונה פיתחתי אותו ככה שגם בחוץ יש עוד 35-40 מקומות".
רמת העומס בשבתות וחגים: בשבתות יש שתי תפילות בשחרית, יש שיעור בצהריים ב-12:30 עם הרב יקיר כהן. כיום בסליחות יש 20 מתפללים ובמנחה ערבית 40 לערך".
דבר הגבאי: "אני מתחזק, מנקה, מסדר את בית הכנסת, דואג לכול צורך בו וזה עושה לי טוב שכול יום נכנסים ויוצאים 150 איש לבית הכנסת. זה טיפה מקל וזו ההנצחה החיה הכי טובה שישנה".

בית כנסת הרמא"ל (הרב משה אלבז), חדרה

הגדול ביותר בגבעת אולגה


5 צפייה בגלריה
בית הכנסת הרמא"ל
בית הכנסת הרמא"ל
בית הכנסת הרמא"ל
(צילום: אלעד גרשגורן)

מיקום: רחוב שיבת ציון 14 בגבעת אולגה
על המקום: בית הכנסת הגדול באולגה נבנה על ידי עולי העיר ספרו ממרוקו. זהו בית הכנסת של רב העיר בעבר הרב שמעון ביטון, בנו חבר המועצה בועז ביטון יו"ר ש"ס ואחיו, הרב הראשי של העיר כיום, הרב ישראל מאיר ביטון.
הרב חגי גבאי שליח הציבור בבית הכנסת מספר: "בית הכנסת הגדול בגבעת אולגה נבנה בעמל ויזע של העולים ממרוקו, שבאו מהמעברה בשנות החמישים. הוא מכיל קהילה חמה ומכבדת כל יהודי באשר הוא. הרב שמעון ביטון הוכתר כאן ובזמנו כביש הגישה לבית הכנסת נסלל בעבור הכתרתו. עד שעבר להתגורר בלב העיר היה הרב בכל שבת בבית הכנסת. גם מבחינת נראות בית הכנסת מרשים עם פסיפסים על הקירות והיכל מרשים ביותר. כיום המקום, שוקק חיים, מתקיימים בו תפילות ושיעורי תורה".
כמה אנשים יכולים להתפלל במקום? עד 200 איש.
רמת העומס בשבתות וחגים: 60 איש בשבתות. בחגים התפוסה מלאה.
דבר הגבאי: רב בית הכנסת ושליח הציבור חגי גבאי: "אנחנו שמחים שבית כנסת שלנו מחבק במאור פנים כל מי שבא להתפלל. יש מעט מהדור השני שבאים להתפלל, אבל לרוב הצעירים לצערנו מגיעים רק בחגים. חלומי הוא לראות את כל הצעירים שבים למסורת אבותינו ומפריחים את השממה".
לעדכונים: חדשות חדרה