חוף חדרה (החוף הישן): מקום לחגוג
רצועת חוף גדולה יחסית ולא מוכרזת, קרויה בפי ותיקי העיר "החוף הישן", ואליה מוביל כביש מתקופת יהושע חנקין. בחלקה הצפוני היא מסתיימת באזור פארק נחל חדרה ומדרום לה, חוף הדייגים. בחלק הדרומי של רצועת החוף נחנך בשנה שעברה ה'חוף המוטורי' שמאפשר לבעלי כלי שיט ימיים גישה לים.
מי בא: החוף מושך אליו את ותיקי העיר, קהל משפחות עם ילדים שמגיע בשל העובדה שבחלק המרכזי של החוף יש שובר גלים וכן תושבים מחוץ לעיר שמגיעים להקים אוהלים בסופי שבוע. הצעירים בוחרים לשהות בחלקים המרוחקים יותר של החוף, מצידו הדרומי והצפוני. הספורטאים מנצלים את רצועת החוף הארוכה להליכה או כמסלול ריצה.
חנייה: קיימת חנייה לא מוסדרת בשטח המרוחק יחסית מקו החוף ובשולי הדרך, אולם הכמות ההולכת וגדלה של המתרחצים, הופכת את חיפוש החנייה לאתגר כמעט בלתי אפשרי.
למה כן: החוף מרווח ופחות צפוף מחוף אולגה. יתרון נוסף הוא שובר הגלים שמעניק ביטחון להורים ורגעים של נחת, כשבחופים המוכרזים יש 'דגל שחור' ואין אפשרות להיכנס למים. כמו כן, המסלול הרגלי עד לצפון רצועת החוף מוביל לשטח פארק נחל חדרה, אם רוצים לשלב טיול לאחר הביקור בים.
למה לא: אין כל שירותי חוף ודרי המאהלים של סופ"ש משמיעים מוזיקה רועשת ולעתים אף פוצחים בקריוקי. גם מתגוררות במקום מספר משפחות במהלך חודשי הקיץ. כמעט ואין פיקוח, ולמרות האיסור לרדת לחופים בג'יפים וברכבי שטח, יש מי שעדיין עושים זאת ומסכנים את חיי הרוחצים.
2 צפייה בגלריה
חוף חדרה (צילום: איתמר רותם)
חוף חדרה (צילום: איתמר רותם)
חוף חדרה (צילום: איתמר רותם)
- כפר הים: התיירים באים
החוף הקטן נמצא צפונית לחוף גבעת אולגה ובו סוכת מציל אחת בלבד. בסמוך אליו נמצא מלון "רמדה", שהחל לפעול רק לאחרונה וכן פרויקט כפר הים.
מי בא: על אף שהחוף קטן, הוא מושך אליו קהל מגוון - משפחות וצעירים כאחד. השנה, עם פתיחת מלון "רמדה" מרחק של מטרים ספורים ממנו, מגיעים לרצועת החוף הקטנה גם מבקרי בית המלון ותיירים.
חנייה: קיימת חנייה חינם למבקרי החוף ברחוב הדייגים, מרחק מטרים ספורים מרצועת החוף, לרבות חמישה מקומות חנייה לנכים עם עגלות (כפולות). החנייה אמנם לא גדולה במיוחד, אך בצמוד אליה קיים שטח כורכר המשמש גם משאיות.
למה כן: מדובר בחוף שבכניסה אליו פרויקט הבנייה היוקרתי של כפר הים ומשמאלו המלון החדש. כל אלו נותנים תחושה של טיול בעיר אחרת. שביל הכניסה לחוף מטופח וגדוש בצמחייה מרהיבה. כמו כן, בשל גודלו, הוא נותן תחושה אינטימית. בחוף גם סככה מונגשת לנכים בכיסאות גלגלים, שירותים ושירותי עזרה ראשונה.
בחוף פועלת מסעדת "בני הדייג". מטרים ספורים מהחוף עצמו פועל בית הקפה "חנקין" והשנה נפתח גם מזנון, עם כיסאות ושולחנות על החוף, דבר שמגביר את האווירה התיירותית.
למה לא: לגולשים שביניכם אין מה לחפש בחוף, שכן קיים איסור גורף על גלישה במקום. כמו כן, למרות שהחוף אינטימי, השנה קיימת סכנה שאינטימיות זו תהפוך לצפיפות, אם התיירים מרמדה "יאמצו" אותו כ"חוף הבית".
- חוף גבעת אולגה: דגל תכלת
מדרומית לחוף כפר הים, שוכנת רצועת החוף העירונית המוכרזת הגדולה ביותר. דרך הגישה לחוף משדרת ברוך בוארון בגבעת אולגה, היא שדרת דקלים מרשימה.
מי בא: בעיקר משפחות עם ילדים ובני הגיל השלישי שפוקדים את המקום מדי יום, גם בעונת החורף, לטיול או למשחקי שש בש על אחד מספסלי החוף. כמו כן, עבור תושבי אולגה שאין ברשותם כלי רכב, מדבר בצעידה הקלה ביותר מבין חופי האזור.
חנייה: החנייה בחינם, אולם השנה הצטמצמה משמעותית בשל הבנייה בשטח ועבודות הקמת הטיילת. מעבר לכך, הוצבו במקום דגלים בצבע תכלת עם הכיתוב "החוף הלבן" וסמל של פרויקט הנבנה בסמוך. במקום 10 חניות נכים.
למה כן: זהו החוף המוכרז הגדול ביותר בעיר והיחיד שהגלישה מותרת בו (בין הסככה הדרומית ביותר ועד ל"בריכה"). בחוף שלוש סוכות מציל, כשהסוכה הצפונית ביותר היא של חוף מופרד לדתיים בימי חול.
מעט אחרי הסוכה הדרומית ביותר, שוכנת "הבריכה" - חלק בתולי מהחוף, המוקף בסלעים טבעיים שיוצרים מעין בריכה האהובה מאוד על משפחות עם ילדים קטנים. לצד מדשאות בכניסה לחוף, גן שעשועים קטן לטובת הילדים. יש שירותים ומקלחות בשפע, לרבות תא מונגש לנכים. מחוץ למלתחות, ברז לשתיית מים וברזים ייעודיים לשטיפת רגליים.
החוף מונגש עם שביל בטון עד לקו המים, באזור הסמוך לסוכה הצפונית. השנה נתווספו גם ספסלי עץ לסוכות העץ, כך שהאוכלוסייה המבוגרת תוכל ליהנות מישיבה נוחה בחוף, סוכות עם ספסלים ממוקמות גם בחזית החוף וקיים מעקה ממנו יש תצפית נאה למי שלא רוצה להתלכלך.
למה לא: בכניסה לחוף קיימות מדשאות עם ספסלים ושילוט המכריז כי מדובר ב"אזור קנס מוגדל", בו אסורה השמעת מוזיקה, הדלקת מנגל, הקמת אוהלים, שתיית אלכוהול או משחק כדורגל. עם זאת, בכל קיץ רבים מן התושבים עוברים על האיסורים באין מפריע. פקח בחוף הבטיח השבוע כי עם פתיחת עונה הרחצה, איסורים אלה ייאכפו. מדובר בחוף המוני מאוד, צפוף, רווי מבקרים ומטקות.
בהקשר של הדגלים, נמסר מעיריית חדרה: "חברת 'ב.ו.ב מדף 52 בע"מ', שהינה חברת בת של חברת 'אסיה חדרה', זכתה בזיכיון להפעלת חוף אולגה. כחלק מהזיכיון, החברה רשאית לפרסם את עצמה או גופים אחרים ושילמה עבור כך דמי זיכיון".
- חוף הדייגים: כמו בציור
חוף לא מוכרז הממוקם בין חוף חדרה מצפון ובין חוף אולגה מדרום. מדובר ברצועת חוף לא גדולה שבה שני אזורי רחצה - האחד עם שובר גלים, שם המים נמוכים מאוד ומתאימים לילדים. באזור הצפוני יותר, פועל המועדון הימי והמים עמוקים יותר.
מי בא: משפחות, צעירים, דייגים רבים, חובבי חופים לא מוכרזים ואנשי המועדון הימי.
חנייה: אין חנייה מוסדרת ומדי שנה אף נעשה קשה יותר ויותר למצוא חנייה באזור. המבקרים נאלצים לחנות במרחקים גדולים מאוד מהחוף, בשולי הדרך הצרה, ולצעוד רגלית. יש לציין כי בשנה שעברה הונחו בטונדות שמונעות מכלי רכב וכלי שיט להיכנס לחוף.
למה כן: חוף פסטורלי שנופיו מזכירים כפרי דייגים ביוון. לא אחת ניתן לראות במקום צלמים ואמנים, צילומי חתונה ואופנה. זהו חוף שקט באופן יחסי לחופים המוכרזים, ושובר הגלים בחלקו הדרומי מציע שקט נפשי יחסי למשפחות עם ילדים, גם בהיעדר מציל. על הסלעים במקום ניתן לראות סרטנים ובבריכות הקטנות בסמוך אליו מיני דגים.
למה לא: מדובר בחוף לא מוכרז ובחלקו הצפוני יכול להיות מסוכן מאוד למתרחצים בשל עומקו. במקום אין כל שירותי חוף כמו מקלחות, מלתחות, שירותי הצלה ועזרה ראשונה. לעתים מגיע למקום מוכר ארטיקים וגלידות ("גזלן").
2 צפייה בגלריה
מועדון ימי בחלקו הצפוני. חוף הדייגים | צילום: אסף פרידמן
מועדון ימי בחלקו הצפוני. חוף הדייגים | צילום: אסף פרידמן
מועדון ימי בחלקו הצפוני. חוף הדייגים | צילום: אסף פרידמן
-
חוף 50: בתוליות מסוכנת
רצועת חוף קטנה ובתולית, נטולת כל סממן אורבאני או תעשייתי, מדרום לחוף אולגה. החוף אינו מוכרז וממוקם בסמוך לשכונת עין הים, ממנה אפשר להגיע רגלית לחוף. בחוף קיימת גם שמורת הטבע "גדור", והוא נחשב לאחד היפים שלאורך הים התיכון, עם צמחייה ובעלי חיים נדירים.
מי בא: צעירים, משפחות מעין הים, חובבי חופים לא מוכרזים, גולשים ובעלי כלי שיט מוטוריים.
חנייה: בעבר החנייה הייתה סמוכה מאוד לקו החוף, אולם עם ההכרזה על שמורת גדור כשמורת טבע, הורחק אזור החנייה (חינם) מזרחה יותר, לכיוון שכונת עין הים. הדרך לחוף צרה, מפותלת, רוויה במאות מכוניות ומזמנת למבקרים אתגרי נהיגה וחנייה לא מבוטלים, שגם לאחריהם יש צורך בצעידה מאומצת לחוף הים. רבים מעדיפים לחנות באזור שכונת עין הים ולצעוד רגלית.
למה כן: החוף הוא גם שמורת טבע, לכן ניתן ליהנות במקום גם מסיור בשמורה. בצידו הצפוני של החוף יש 'בריכה' קטנה שמגודרת באופן טבעי על ידי סלעים, ומהווה פינה בטוחה לילדים ופעוטות.
למה לא: חוף לא מוכרז וידוע לשמצה כמסוכן מאוד, לאחר שאירעו בו כבר לא מעט טביעות. מיקומו המורכב להגעה אף מקשה על כוחות הצלה, במקרה חירום, להגיע לשטח. מכיוון שהחוף לא מוכרז, הוא נטול מקלחות, שירותים ומלתחות, שירותי הצלה, וגם אין אכיפה או 'חוק', ככה שכלֵי שיט יורדים לים ללא מפריע, ולעתים יוצרים מצבים מסוכנים של כמעט תאונות, עם רוחצים.
- חוף 70: מחתרתיות מסתורית
קטן ובתולי, המשכו הישיר של חוף 50, אשר הפך לפופולארי במיוחד בשנים האחרונות.
מי בא: המבקרים שבעבר היו רגילים לפקוד את חוף 50 הלא מוכרז, כשעוד היה "מחתרתי", לפני שהשתלטו עליו משפחות והוא הפך ל"מיינסטרימי". למקום מגיעים צעירים ומיטיבי לכת, שכן הגישה אליו היא דרך חוף 50. משמש לוקיישן מבודד לצילומי קליפים וצילומי סטילס.
חנייה: אין. על מנת להגיע למקום יש לחנות באזור עין הים או בסמוך לחוף 50 ולצעוד דרומה במסלול רווי סלעים קטנים.
למה לא: הגישה אליו קשה מאוד, כרוכה בחנייה מרוחקת ובצעידה. החוף אינו מוכרז, מבודד מאוד ובמקרה חירום לא רק שאין מצילים, אלא שמיקומו מקשה על הגעת כוחות הצלה.
למה כן: מדובר ברצועה קטנה מאוד ושלווה, נטולת משפחות לחלוטין, נטולת רעשים, משחקי מטקות והמולת אוהלים. בחוף עצמו סלעים רבים שתורמים למראה הטבעי והפסטורלי ולתחושת הבידוד, למי שחפץ להתחבר לטבע. בשל מיעוט המבקרים יש מקום להתרווח בהנאה ולא אחת ניתן לראות במקום הפקות צילומים.
- חוף הקשתות ("האקוודוקט") בקיסריה: הנאה עם אבטחה
נחשב לאחד החופים היפים והפופולאריים. מדובר בחוף רחב, שקט ועם גישה נוחה. הקשתות העתיקות הצמודות לחוף מעניקות ליופיו ערך מוסף.
מי בא: משפחות עם ילדים ותיירים
חנייה: הכניסה בתשלום של 30 שקל לרכב. במקום קיים חניון שמתמלא בשעות הבוקר המוקדמות. המתרחצים יכולים להרגיש בנוח ובביטחה מאחר שמצלמות אבטחה רבות פזורות בכל מקום, בנוסף לנוכחות של סיירת הביטחון של החברה לפיתוח קיסריה.
למה כן: קיים שביל מיוחד לנכים וכן מקומות חנייה ייעודיים. את סוכת המצילים מאיישים לא פחות משלושה מצילים. השירותים לגברים ולנשים נמצאים מחוץ לחוף ועל החוף יש מקלחות. יום לפני פתיחת עונת הרחצה, הסתובב מנהל החוף, צחי בן איש, לאורכו ובדק כל פרט. "אנחנו דואגים לפני פתיחת עונת הרחצה שהחוף יהיה מוכן לקבלת המבקרים. בכל עונה מגיעים לכאן מאות אלפי מבקרים כמעט מכל רחבי הארץ, שנהנים גם מהעתיקות של קיסריה".
למה לא: חנייה יקרה. על החוף קיים קיוסק שפועל לאורך כל שעות היום. בקיוסקים מוכרים שתייה, סנדוויצ'ים, מושכרים כיסאות ושמשיות ונמנעים ממכירת אלכוהול. מחירון: כיסא: 10 שקלים. שמשייה: 10 שקלים. שתייה קרה עד 10 שקלים. קרטיב קרח: 5-15 שקלים. אוכל (סלטים, כריכים, צ'יפס ומנות נוספות): 25 עד 60.
- חוף ג'יסר א-זרקא: צניעות וניקיון
נחשב לאחד החופים היפים והמרהיבים. הוא מאופיין ברצועת חוף בתולית, בין כפר הדייגים מהצפון לחוף הפתוח בקיסריה בדרום. מזכיר מועצת ג'יסר והאחראי על החוף, ח'אלד ג'רבאן, מסביר כי קסמו של המקום הוא בכך שאין בחוף בניינים ומגדלים. "המבקרים בחוף יכולים ליהנות גם מביקור בכפר הדייגים הישן ואף לדוג בעצמם, וכן מאתרים ארכיאולוגיים שאינם רחוקים מהחוף".
לראשונה זה שנים עונת הרחצה בחוף ג'יסר א-זרקא נפתחה כסדרה. במועצה אומרים כי למרות שידוע להם שבחודש הקרוב לא יגיעו מתרחצים רבים, הם מעדיפים לפתוח את החוף בשל החשש מטביעות ותאונות.
מי בא: רוב המבקרים בחוף הם משפחות מג'יסר ומהיישובים הערביים מאזור ואדי ערה. "האוכלוסייה הערבית היא אוכלוסייה מסורתית שמעדיפה חופים עם תלבושת לא חושפנית. ידוע שבחוף ג'יסר הנשים והבחורות לא נכנסות לים בבגדי ים, וזה בעיני המתרחצים חשוב מאוד". ג'רבאן הוסיף, כי לא מעט יהודיים דתיים מעדיפים את החוף של ג'יסר מסיבה זו. כמו כן, לדבריו, בימי חג הפסח והעצמאות מגיעים יהודים רבים לחוף ומקימים אוהלים. "כל תושבי האזור יודעים שיש לנו חוף יפה ולכן מגיעים אלינו".
חנייה: החנייה בחינם ובשפע, אולם אין חנייה קבועה לנכים. מצד שני, יש נגישות לנכים ושתי סוכות ייעודיות.
למה כן: חוף נקי, בתולי וקסום.
למה לא: בחוף אין קיוסקים ולא נמכר שם דבר. כל מבלה נאלץ לדאוג לעצמו. לדברי ג'רבאן, מאחר שהחוף שייך למינהל מקרקעי ישראל, המינהל אסר עליהם במשך שנים להקים בניין מסחרי. "לאחרונה אישרו לנו תוכנית לבניית מבנה בשטח של 50 מטר שהייעוד שלו הוא קיוסק. על החוף מוצבים שירותים ומקלחות, בנוסף לעמדת חובש שנמצא בכל שעות הפעילות.
- חוף דור-הבונים: שחייה בשמורה
שילוב בין שמורת טבע מרהיבה עם רצועת חוף שמושכת אליה עשרות אלפים מבלים מכל רחבי הארץ. שמורת הטבע, שאורכה כחמישה קילומטר, משתרעת בין מושב הבונים בצפון ועד למושב דור הדרומי.
מי בא: אנשים שהחוף עבורם הוא נוף ילדות, רבים מהם תושבי מועצת חוף הכרמל. החוף פופולארי גם בקרב משפחות שמגיעות לעשות "על האש".
חנייה: הכניסה לשמורה בתשלום של בין 22 ל-37 שקל לרכב, על פי מספר נוסעי הרכב. במקום אין שירותי הצלה מאחר שהחוף אינו מוכרז לרחצה. "החוף בשמורה אינו מוכרז לרחצה וללא שירותי הצלה", מבהיר דודי ויינר, מנהל מרחב הכרמל ברשות הטבע והגנים. בחוף אסורה הפעלת גנרטורים, מוזיקה ומערכות הגברה. ויינר מציין, כי החוף כרגע אינו מונגש לנכים, אולם קיימת תוכנית להנגשה.
למה כן: השמורה היא שמורת טבע חופית ושמורת טבע ימית, המאופיינת בסלעים הנגלים רק בשפל. בחוף יש שירותים, מקלחות להחלפת בגדים ורחצה ומרכז למבקר בו מוכרים ארטיקים וגלידות במחירים של 4-15 שקלים, שתייה (לא כולל אלכוהול) וחטיפים. אין השכרת כיסאות ושמשיות.
למה לא: הכניסה בתשלום ויקרה יחסית. כמו כן, בשנה שעברה נרשם אירוע של זיהום בחוף כתוצאה מדליפת שמן מאונייה.