אמיר רפאלי בן ה-20 מחדרה הוא אחד מגולשי הגלים המבטיחים בענף. במשחקי המכביה שיתחילו ב-14 ביולי בחוף פולג הוא ייצג דווקא את נבחרת גרמניה.
2 צפייה בגלריה
אמיר רפאלי. "התאהבתי בתחום"
אמיר רפאלי. "התאהבתי בתחום"
אמיר רפאלי. "התאהבתי בתחום"
(צילום: יאיר שגיא)
קראו עוד:
רפאלי, שכל חייו סובבים סביב גלישת גלים תחרותית, מקווה למצב את עצמו בצמרת הדירוגב כשנמטרה הגדולה: כרטיס לאולימפיאדה.

מרכיבה לגלישה

כבר בילדותו חווה את עולם הספורט התחרותי כרוכב אופני שטח ונחשב לאחד הרוכבים המוכשרים בישראל. אלא שבגיל 14, במהלך אימון, נפל וסבל מזעזוע מוח, מה שגרם לו לחשב מסלול מחדש: "היו לי חששות לחזור ולרכוב, כבר פחות נהניתי לעשות את זה ומכיוון שזה סוג של ספורט כזה שאם אתה חושב יותר מדי אתה לא יכול להגיע למטרות שרצית, אז החלטתי לפרוש", הוא מסביר.
עוד לפני שעזב את רכיבת האופניים נהג לגלוש ביחד עם אביו הצלם הבכיר אלדד רפאלי. "רק כשפרשתי מהאופניים נכנסתי לזה יותר ברצינות", הוא משחזר. "ממש דחפתי את עצמי ללכת לים כל זמן שיש גלים, ואז נרשמתי לקבוצת הגלישה של גבי בולוביק בנתניה, המאמן שלי כיום, ומכאן התחלתי להשתפר, להתמיד ולקחת את זה ברצינות. עם השנים התחלתי להשתתף בתחרויות של ארגון גולשי הגלים בישראל. הרגשתי שאני משתפר והתאהבתי עוד יותר בתחום. בתקופה ההיא הגעתי למקום שלישי בארץ בקטגוריה של עד גיל 16, הייתי אלוף מחוז צפון ורביעי בבוגרים".
השלב הבא של רפאלי היה לצאת לתחרויות מחוץ לגבולות הארץ. התחרות הראשונה התקיימה בפורטוגל. "זאת הייתה הפעם הראשונה שלי בתחרות עולמית", הוא מספר. "הייתי מתוח ולחוץ, והיה גם ים די מאתגר. עשיתי גל של 6 נקודות שזה יחסית טוב ועליתי לשלב הבא. למחרת היה עוד מקצה, ועליתי. בראונד השלישי עפתי".
מאז התחרות ההיא, רפאלי משתתף מדי שנה בשמונה תחרויות בינלאומיות וכיום הוא ממוקם במקום ה-33 בסבב הבוגרים בעולם. על השירות הצבאי הוא פסח, מאחר וגלישת גלים אינה מוכרת לצורך קבלת מעמד של "ספורטאי מצטיין", והיה עליו לבחור אם להתגייס או להמשיך ולרדוף אחרי החלום שלו. "עם הזמן הייתי צריך לקבל החלטה בנושא הצבא ובכלל החלטות שכוללות ויתורים", הוא מסביר. "למשל לוותר על חיים חברתיים נורמליים, אין כמעט יציאות עם חברים, זמן עם המשפחה או החברה וחצי מהזמן אני בכלל בחו"ל. במקום לצאת, אני מתאמן משהו כמו שש פעמים בשבוע, אימוני כושר, אופני כביש, ריצות, שחייה, אירובי כל מה שיכול לעזור לי לקדם עצמי ולפתח את הגוף לגלישה. כל מה שיקדם שיווי משקל טוב, מהירות תגובה גבוהה, רגליים חזקות, ביצועים כמה שיותר חזקים, כתפיים וידיים בשביל החתירה והכניסה לגל. החלטתי לשים על זה את כל מה שיש לי".
מה המטרה הבאה?
"השאיפה שלי היא להעפיל לסבב הנחשק בעולם, סבב סי.טי. זה 36 גולשים הכי טובים בעולם שמתחרים ב-11 תחרויות בלוקיישנים משתנים כמו: אוסטרליה, קליפורניה, טהיטי, אינדונזיה ואל סלבדור ולהגיע לצמרת שם. וכמובן, גם להגיע לאולימפיאדה".
למה אתה מייצג את גרמניה במכביה?
"יש לי דרכון גרמני, ובתחרויות שהשתתפתי ראיתי את הנבחרת הגרמנית, שלחתי להם סרטונים שלי והתחילו דיבורים. יש גם דיבורים עם הנבחרת הישראלית. כרגע, אני מייצג את גרמניה במכביה, ומקווה שיהיה לזה המשך".

סטייל ייחודי

רפאלי מתאמן בין בית ינאי לנתניה, ולעיתים בחוף אולגה ובאזור הארובות ("הכרישים לא מפחידים אותי"). בסופות וסערות הוא מצפין לחיפה או נהריה, שם יש שוברי גלים ותנאי הים טובים יותר. כל אימון שלו מצולם, ובסופו הוא ומאמנו בוחנים מה ניתן לשפר. כשאין גלים ובלתי אפשרי להתאמן בארץ הוא טס להתאמן בחו"ל. בימים אלו ממש הוא בדרכו לקליפורניה: "הכי אני אוהב לגלוש בסן קלמנטה בקליפורניה, יש שם גלים שמשפרים אותך. זה החוף שאני מרגיש הכי בטוח בו והכי מביא את עצמי לידי ביטוי. יש עוד המון גלים מושלמים בלוקיישנים אחרים בעולם, אבל זה הפייבוריט שלי".
2 צפייה בגלריה
גולש בים. סגנון ייחודי
גולש בים. סגנון ייחודי
גולש בים. סגנון ייחודי
(צילום: אלדד רפאלי)
נשמע שזה מקצוע מאוד יקר.
"הטיסות, האימונים, הציוד שנדרש לתחרויות נורא יקר וחוץ מהמשפחה יש עוד אנשים שתומכים בי, מאמינים בי ומשקיעים כדי שאוכל להמשיך. זה הדבר שאני הכי אוהב לעשות, אחרת לא הייתי משקיע ככה. אני שם את כל החיים שלי הגלישה. יש הרבה ויתורים ולא מעט עלויות ואני מקווה שעוד אנשים יצטרפו למסע שלי".
גבי בולוביק מאמן את רפאלי מרגע שהתחיל לגלוש. הוא בעצמו היה גולש מקצועי, אך מאחר ולא אהב את הפן התחרותי פרש והחל לאמן. "כשמסתכלים על הפוטנציאל היכולות", הוא אומר על רפאלי. "הגולשים הטובים ביותר בארץ ובאירופה כולם מסתכלים על אמיר. יש לו את זה, יש לו את הספונסרים הכי שווים בתעשייה, כי מאוד מאמינים בו. לטעמי, ברגע שיעבור איזה מחסום מנטלי עם עצמו ויביא את הפוטנציאל שלו גם ביום תחרות, הוא יביא תוצאות ברמות בינלאומיות. בחמש השנים הקרובות אני רואה אותו מקבל כרטיס לנבחרת ישראל בוגרים, ונלחם על מקום לייצג אותנו באולימפיאדה".
למה הוא מייצג את גרמניה במכביה?
"יש לנו שיח גם עם ישראל וגם עם גרמניה ופחות או יותר שמענו את אותו הדבר משתי הנבחרות. כדי להצטרף לנבחרת אמיר צריך להביא ניקודים מסוימים. שמו עליו עין והוא בעבר כנער גם היה בנבחרת ישראל. בעברי הייתי באולימפיאדה עם אחד הגולשים הטובים בברזיל, ומהניסיון שלי, אני אומר בבטחה, אמיר מיוחד, כולם מסתכלים עליו ורוצים לגלוש כמוהו. יש לו סטייל גלישה מאוד יפה וייחודי, הבנה של חוקי התחרות, מחויבות, נתונים פיזיים לא פחות ממושלמים לגלישה, יש לו צוות שלם מאחוריו, אבא שלו, אני, מאמנים ונותני החסות. זה סיפור של התמדה, נחישות, עבודה קשה, התגברות עצמית והחלום לשים את הדגל ולהיות בין הגולשים הטובים בעולם".
בולוביק מסביר כי מבחינתו אמיר כבר ניצח: "אמיר שאני מלווה ממש מגיל ילדות-נערות היה ילד שלא התאים למסגרות. טכנית היה רשום בדמוקרטי, אבל זה ילד שלא היה לו אפילו קלמר. אנגלית הוא למד ממחנות אימונים ותחרויות בעולם. דרך הגלישה עלה לו מאוד הבטחון העצמי, הוא למד לדבר עם אנשים, כשבעבר בכלל לא היישיר מבט. הוא היה מסתכל לרצפה כשהוא מדבר. היום הוא חיה חברתית, ככה שמבחינתי הוא כבר ניצח. עכשיו הוא רק צריך לעשות את זה בזמן מקצה".
זה לא פוגע בו שאין לו נבחרת קבועה?
"מסי, עד שברצלונה לא לקחו אותו והשקיעו את התשלום על הורמון גדילה בעבורו, אף מועדון לא רצה לקחת אותו. כשברצלונה ראתה את הפוטנציאל הזה והשקיעה, כל השאר היסטוריה. אני לא אומר שאמיר הוא המסי הבא, אבל לפעמים צריך להסתכל על התמונה הרחבה כדי לעזור להביא לתוצאה הרצויה. רפאלי פוטנציאל עצום ביותר".
לעדכונים: חדשות חדרה