יוסי ארביב הוא שם קצת פחות מוכר לחובבי הספורט הממוצעים, אך לא מעט ספורטאים דווקא מכירים אותו ואף מתהדרים בעבודותיו. לפני מספר שנים הוא החל לצייר על נעליים ומהר מאוד הפך את התחביב למקצוע כשעד כה הספיק לעצב נעליים למפורסמים רבים ביניהם הספורטאים צ'ארון שרי, ערן זהבי, דני אבדיה, שני שחקני ה-NBA והיורוליג לשעבר, אמרה סטודמאייר וקווין סראפין ובחור "אלמוני" העונה לשם רונלדיניו.
4 צפייה בגלריה
רונלדיניו ויוסי ארביב
רונלדיניו ויוסי ארביב
רונלדיניו ויוסי ארביב
(צילום: באדיבות יוסי ארביב)

איתי לוי התלהב


לפני כשש שנים ארביב (43) תושב פתח תקוה, אז בכלל מתקין פרקטים, ישב בסלון ביתו ובשיטוט באינסטגרם צד את עינו פוסט של בחור אמריקאי. "אני חובב נעליים מושבע ואותו בחור העלה תמונה של נעל עם ציור עליה", הוא מספר. "לא ידעתי שיש דבר כזה בכלל - צביעה או ציור על נעליים. נכנסתי לעמוד שלו, ראיתי דגמים שונים ונשאבתי. הזמנתי צבעים, ישבתי שעות מול היוטיוב והתחלתי לעצב נעליים, בהתחלה לעצמי ולמשפחה ובהמשך לחברים. מהר מאוד הבנתי שאין דבר כזה בארץ, ומספיק שאמצא מפורסם אחד שישתף פעולה, מכאן זה יתגלגל. וכך היה. הראשון שחזר אליי היה איתי לוי, שאמר שישמח לנעליים כאלה. הכנתי לו נעליים עם שמות של השירים שלו והוא עף על זה, העלה לרשת ותייג אותי. מספר העוקבים שלי קפץ והתחלתי לקבל יותר פניות".
באיזה שלב החלטת שסיימת עם הפרקטים וזה המקצוע החדש שלך?
"כשהתחלתי לקבל הזמנות מאנשים גביתי כ-200 שקלים לעבודה של שעתיים-שלוש. אחרי ארבעה חודשים החלטתי ללכת על זה בכל הכוח. היום אני גובה בין 300-700 שקלים לעיצוב ומתפרנס מזה יפה כבר שש שנים. כל מי שפקפק ואמר, 'מה לצייר על נעליים? זו עבודה?', היום מוריד את הכובע".

4 צפייה בגלריה
ערן זהבי ויוסי ארביב
ערן זהבי ויוסי ארביב
ערן זהבי ויוסי ארביב
(צילום: באדיבות יוסי ארביב)


פרגון מערן זהבי


בין אלו שמורידים את הכובע, או את הנעליים אם תרצו כדי שארביב יצייר עליהם נמנים לא מעט ספורטאים מוכרים. למשל, אלירן עטר. "הגעתי אליו דרך חבר משותף, עיצבתי לו שני זוגות בירוק ובכחול והוא אהב מאוד ותייג אותי. ככה הגעתי גם לדור מיכה ודרכו לערן זהבי ועיצבתי נעליים לו ולמשפחתו. כשהוא תייג אותי העבודה שלי עלתה משלושה זוגות ל-15 זוגות בשבוע. גם לדידי הררי הגעתי. בהתחלה הוא שאל 'מה זה השטויות האלה', אבל אחרי שציירתי על נייק 'אייר גורדן' בגדול אזניות ורמקול של רדיו לצד כיתוב 'כאן' ו'עכשיו', הוא אמר לי, 'יוסי, תקשיב, זה הדבר הכי יפה שראיתי בחיים שלי. מחר אתה בא אליי לאולפן עם הנעליים'. בהמשך עיצבתי נעליים גם לסטטיק ובן אל, אנה זק, רן דנקר, ישראל קטורזה ועוד".
מה היה העיצוב הכי מיוחד מבחינתך?
"זה קרה כשאשתי ואני טסנו לברצלונה: הגענו למשחק יורוליג של הקבוצה המקומית וחבר סידר לנו כרטיסים לשורה הראשונה, במרחק נגיעה מהשחקנים. במהלך המשחק טפחתי לשחקן קווין סרפין, שהיה בעל עבר עשיר ב-NBA על הכתף במין חוצפה ישראלית ואמרתי לו שאני צריך אותו לדקה. הוא סימן לי אחרי המשחק, ובאמת עם שריקת הסיום הוא הגיע ואמר שאוציא טלפון ונצטלם כי הוא חשב שזה מה שאני רוצה. אמרתי לו שאני לא רוצה תמונה אלא את הנעליים שלו כדי לצייר עליהם".

4 צפייה בגלריה
טל בן חיים ויוסי ארביב
טל בן חיים ויוסי ארביב
טל בן חיים ויוסי ארביב
(צילום: באדיבות יוסי ארביב)

איך הוא הגיב?
"אחרי ששלחתי לו באינסטגרם את הדף שלי הוא הזמין אותנו אליו הביתה. עכשיו, זה שחקן ששווה מיליונים, לא ישנתי כל הלילה. בבוקר הגענו לווילה המפוארת שלו והוא קיבל אותנו יפה, פתח חדר ארונות עם 70 זוגות נעליים ואמר, 'קח איזה שאתה רוצה'. הסברתי לו שאעבוד עליהם בארץ ואחזיר לו אותן בביקור הבא. בטיסה הבאה מסרתי לו את הנעליים שעיצבתי ולמחרת הוא עלה לשחק איתן".
איך הרגשת באותו רגע?
"ישבתי באולם מלא אנשים, כולם ראו כדורסל ואני, מרוב אופוריה לא ראיתי את המשחק. הסתכלתי על הנעליים והתרגשתי".

השמות הגדולים


לאורך השנים הגיע ארביב אל השמות הכי גדולים. "יום לאחר שקובי בראיינט נהרג קיבלתי ממכבי תל אביב בכדורסל את הנעליים של אמרה סטודמאייר שהיה חבר קרוב שלו וציירתי עליהם את כוכב הNBA המנוח. מסרתי לאמרה את הנעליים והוא עלה לשחק איתן נגד ריאל מדריד. זה היה רגע מרגש מאוד והתמונות שלו עם הנעליים הפכו לוויראליות. גם לרונלדיניו עיצבתי נעליים על דעת עצמי. פגשתי אותו כשהגיע לארץ, והענקתי לו אותן. על אחת ציירתי אותו חוגג את השער מול צ'לסי בליגת האלופות ועל השנייה את הסמל של ברצלונה. מבחינתי זה היה לפגוש את אלוהים".

4 צפייה בגלריה
בלילי. שיחק לזכר הנופלים והנרצחים
בלילי. שיחק לזכר הנופלים והנרצחים
בלילי. שיחק לזכר הנופלים והנרצחים
(צילום: באדיבות יוסי ארביב)

קראו גם:

איך המלחמה השפיעה על העיסוק שלך?
"הכרתי המון אנשים מיוחדים והעבודות לא בהכרח קשורות לנעליים, אלא ציירתי גם על קנבאס מספר חללים שנפלו ונתתי למשפחות מתנה, כמו למשל סמ"ר איתי בוטון מפתח תקוה, וגם עילי ברעם ז"ל, אחיינם של יעל בר זוהר וגיא זוארץ שנרצח בפסטיבל הנובה. היו חברים של נרצחים שביקשו לצייר את דמותם על הנעליים לזכרם. למשפחתו של עידו פרץ ז"ל שנרצח בנובה גם כן, ציירתי אותו על קנבאס ולאחיו הכנתי נעליים עם ציור של שניהם. פיני בלילי, ששיחק לזכר נופלים ונרצחים, בא אליי עם נעלי כדורגל, וציירתי לו עליהם דגל ישראל ורשמתי 'עם ישראל חי', ו- bring them home ".
מה המטרות לעתיד?
"להמשיך להיות יצירתי ולצייר על הנעליים של מסי".