המתקפה הרצחנית של חמאס על יישובי עזה ומלחמת חרבות ברזל שפרצה בעקבותיה גרמו לתושבים רבים לבקש להתנדב למערכי הביטחון העירוניים ולייצר יוזמות מקומיות לשמירה על היישובים. בשכונות רבות בחדרה הקימו משמרי שכונה שיסיירו וישמרו על התושבים בעתות שגרה וחירום.
5 צפייה בגלריה
שומרים במערך הביטחון העירוני
שומרים במערך הביטחון העירוני
שומרים במערך הביטחון העירוני
(צילום: באדיבות העירייה)

חדרה

מערך הביטחון העירוני: "לוקחים אחריות על העיר"
עיריית חדרה, פתחה את ההרשמה להתנדבות למערך הביטחון העירוני ומאות תושבים התנדבו לקחת בו חלק. המתנדבים צפויים להיות כוח משמעותי ברחובות העיר ולהיות חלק ממערך הביטחון העירוני. בשבוע שעבר נפגשו המתנדבים עם מ"מ ראש העירייה ניר בן חיים, אנשי אגף הביטחון, מנהל האגף גיל שלמה וקב"ט העיר נפי זיגל וקיבלו את ברכת הדרך. "אני נרגש מההיענות", אמר בן חיים. "כולנו לוקחים אחריות על העיר שלנו, כולנו שומרים על הבית".
אחד ממאות התושבים שהתנדבו לסייע הוא ניר רוזנפלד (59) ביום-יום מנהל מחלקת ביטחון בחברה גדולה לשירותים עסקיים. "כל מי שבא מעולמות הביטחון כמוני ועובד בהם מבין איזה הבדל היה יכול להיות בעוטף עזה, אם היו שם מספיק כוחות חמושים", הוא מסביר. "מאחר ולא גייסו אותי למילואים, הלוואי והיו מגייסים, ואני עם נשק אישי וניסיון של שנים בתחום, השאלה הייתה היכן אוכל לתרום הכי הרבה. כשעלתה היוזמה הזו של העירייה לגייס מתנדבים היה ברור שאצטרף. כשרואים שאנחנו חמושים, יש נקודות בידוק ומחסומים זה משרה ביטחון. חשוב שתהיה הרתעה לכל מי שעולה לו איזה רעיון לראש. התחלנו כבר בשבוע שעבר, במהלך סוף השבוע עשיתי משמרות לילה רצופות וכל רגע פנוי אני מגיע. מאז פרוץ המלחמה לא ישנתי יותר מדי".
שלומי סקיטל, מתנדב איחוד הצלה שמתנדב גם במערך: "אנחנו גם נענים לקריאות התושבים, יש מתנדבים רבים שמבקשים להצטרף. ההיענות של כולם מרגשת, הערבות הזו. שה' ישמור על כולנו, ויחזרו החיילים והחטופים בשלום".
משמר שכונה בנווה חיים: "נותנים תחושת ביטחון לתושבים"
בנווה חיים הקימו תושבים משמר השכונה. מתנדבים חמושים מפטרלים במשמרות ומגיבים לאירועי חירום או התראות של תושבים. כבר בשבת האחרונה דיווחה תושבת על חשד לאירוע באזור גן אופירה בשכונה. המתנדבים ניגשו למקום בזמן אמת ובדקו את ההתראה. במקביל המתנדבים אבטחו מספר בתי כנסת בשכונה בתפילות יום שישי ושבת.

5 צפייה בגלריה
משמר השכונה בנווה חיים. לוקחים אחריות
משמר השכונה בנווה חיים. לוקחים אחריות
משמר השכונה בנווה חיים. לוקחים אחריות
(צילום: אלבום פרטי)

יניב שוקרון אחד המתנדבים מספרה: "במציאות ההזויה שאנו חיים בה אוי ואבוי אם לא נתנדב לשמור או לקחת קצת אחריות בעצמנו. זה נותן תחושת בטחון לתושבים, לפחות עד שיגיעו כוחות ביטחון מאסיביים במקרה של אירוע חריג חלילה".
שומרי הארץ בגבעת אולגה: "הבנו שאם לא נגן על עצמנו אנחנו בבעיה"
משה כהן נציג רשימת המחנה המאמין, הקים בשכונת גבעת אולגה את ארגון "שומרי הארץ" - כוח שכונה מקומי וזמין, עם סיירים על רכבי שטח, בעלי נשקים, חובשים, מגישי עזרא ראשונה, אנשי חמ"ל ומידע ובעלי רחפנים. מטרת הארגון היא לשמור על ביטחון התושבים והוא מתואם עם גורמי המשטרה.

5 צפייה בגלריה
שומרי הארץ בחדרה. פועלים כבר שנה וחצי
שומרי הארץ בחדרה. פועלים כבר שנה וחצי
שומרי הארץ בחדרה. פועלים כבר שנה וחצי
(צילום: אלבום פרטי)

"שומרי הארץ זו התארגנות ארצית של הרב יובל יוסף עם נציג הידברות", מספר כהן. "הרבה ערים פתחו נציגות השבוע, אנחנו הקמנו כבר לפני שנה וחצי אחרי מבצע 'שומר החומות. הבנו שאם לא נגן על עצמנו אנחנו בבעיה. במלחמה הזו מצאנו שהרבה מהתושבים שלא גויסו רוצים להשפיע והחלטנו להרים את הכפפה, כיום יש כבר כ-500 איש בקבוצה. הקמנו חמ"ל, כל המתנדבים עם חולצות, כובעים ותגי זיהוי, מסיירים חמושים ולא חמושים ביחד. יש לנו רחפנים ותצפיות והכול בתיאום עם המשטרה כשכול סיור עובר קודם כל בנקודת השיטור באולגה. בשבת אבטחנו את התפילות ויש לנו סיור קבוע בלילות משעה 20:00 עד 8:00. בשבת האחרונה כל שומרי השבת תפסו את הסיור. היה מרגש לראות אנשים עם טליתות וכיפות בסיורים. אנחנו עושים סיורים היקפיים, מעין הים ואולגה, את כל הכניסות, חופי הים ובמקביל, נענים לקריאות תושבים. יש לנו גם הרבה תושבים שמתצפתים בצירים כמו מנחם בגין או רחבעם זאבי ומזעיקים אותנו על כל חשד. לפעמים מקבלים קריאה מקצין משטרה 'ראינו ככה וככה במקום הזה נשמח לתגבור'. ממש הפכנו להיות מכפיל כוח".
סיירת המקלטים: מנקים, מסדרים ומסייעים
אגף אכיפה ובטחון של העירייה מגייס מתנדבים לטובת סיוע חיוני לתושבי העיר בניקיון וסידור המקלטים. כבר ביום שישי האחרון, יצאה משימה כזו לדרך בשכונת יד שמואל, עם מקלט פרטי שסבל מהצפה. בעירייה קראו לתושבים הזקוקים לסיוע בניקיון וסידור המקלט להתקשר למוקד העירוני וסיירת המקלטים תגיע לסייע ביחד עם התושבים.

מועצה אזורית מנשה


5 צפייה בגלריה
חלוקת נשק במועצה אזורית מנשה
חלוקת נשק במועצה אזורית מנשה
חלוקת נשק במועצה אזורית מנשה
(צילום: אלבום פרטי)

מחלקים נשקים: צוותי החירום מתחמשים
המועצה האזורית מנשה קיבלה עשרות נשקים לעיבוי מערך ההגנה של היישובים. הנשקים חולקו לצוותי החירום היישוביים שהקימו כיתות כוננות ועברו מטווחים והדרכות. אילן שדה ראש המועצה האזורית: "אני מודה לשוטרי מג"ב ומשטרת ישראל על חלוקת הנשקים, קיום המטווחים אימון כיתות כוננות והשתתפות בקיום ימי החירום".

אליכין

מקימים כיתת כוננות: חמישה תושבים עם נשק ארוך
עזורי שרוני ראש מועצת אליכין הודיע כי החל מראשית השבוע הזה חמישה תושבים יחומשו בנשק ארוך, לפי צו 8 שהונפק להם והם ישמשו ככיתת הכוננות של היישוב. בנוסף פועלת קבוצת מתנדבים ביישוב ויחידת סער שאמורה לספק סיוע ראשוני במצב חירום. כעת אוחדו כל הכוחות האלה ליחידה אחת.

5 צפייה בגלריה
כיתת הכוננות באליכין
כיתת הכוננות באליכין
כיתת הכוננות באליכין
(צילום: אלבום פרטי)

"דרך פיקוד העורף, חוילו חמישה תושבים מאליכין וחומשו עם נשק ארוך, וזה יהיה המילואים שלהם כאן", מסר שרוני. "בנוסף, קבוצה שלנו של יחידת הסער וקבוצת מתנדבים שפועלות אצלנו, מופעלות כעת בתדירות גבוהה יותר, עם רכב, ציוד, מכשירי קשר, הוראות פתיחה באש, חידוד נהלים וכל מה שכרוך בתפעול אירועי חירום. יחידת סער היא יחידת סיוע ראשוני שבכל צוות שלה יש כמה אנשי מקצוע כמו חשמלאי, מפעילי ציוד וכדומה. הקמנו אותה לפני כמה שנים ועכשיו היא בכוננות גדולה יותר מבשגרה. כיתת הכוננות, יחידת הסער וקבוצת המתנדבים מאוחדים בקבוצת וואטסאפ אחת והקב"ט מחלק אותם למשמרות".

פרדס חנה-כרכור

מתגברים את מחלקת הביטחון: מתנדבים שומרים על הכניסות
במועצה קראו לתושבים ולתושבות עם נשק לסייע ולתגבר את מחלקת הביטחון וכוחות הביטחון בשמירה על כניסות היישוב. במקביל קראו לתושבים שזקוקים לסיוע בהשמשת מקלטי בניינים לפנות למוקד 106 גם באמצעות הווטאספ. עוד עדכנו כי פיקוד העורף נפרס ביישוב לתגבור האבטחה וסיורי הבטחון השוטף וכי כיתת כוננות צה"לית נוספת וחמושה פרוסה. כמו כן הכניסות ליישוב מכביש 65 מתוגברות על ידי מתנדבים בסיוע המשטרה המתגברת נוכחות גם בכבישים 2, 4 ו-67. הפיקוח העירוני פרוס ברחבי המושבה עם תגבור פנים יישובי.

אור עקיבא

כיתת כוננות חמושה: טיפול מהיר באירועים חריגים
בסוף השבוע שעבר הוקמה כיתת כוננות רשמית וחמושה על ידי העירייה. במהלך סוף השבוע אותרו מתנדבים שיאיישו את כיתת הכוננות בשלב הראשוני והם חוברו לכוח פיקוד העורף של צה"ל לקבלת נשק. כיתת הכוננות החמושה תוקפץ באירועים חריגים בעיר, תגביר את המענה לאירועים בתקופה זו ותגביר את תחושת הבטחון העירונית.

קראו גם:

בנימינה גבעת עדה

השומר החדש בפעולה: עלייה של 70 אחוז במתנדבים
כוחות ביטחון רבים פרוסים ברחבי המושבות. בין היתר פרוסים צוותי מג"ב, צוותים של השומר החדש, צוותי משטרה, צוותי פיקוח וכעת מצטרפים גם גדודים של פיקוד הערוף שיסיירו ברחובות להגברת הביטחון. במועצה עדכנו את התושבים כי הם מבקשים שלא להפעיל התארגנויות חמושות פרטיות שאינן דרך המועצה או המשטרה. התארגנויות כאלו מהוות סכנה.
אלי פרוינד, פעיל בקבוצת השומר החדש בנימינה גבעת עדה מספר: "כבר שנים שאנחנו עוזרים לחקלאים לשמור על השדות והשטחים. עד המלחמה היינו בעיקר עושים סיורים במרחב הכפרי. עזרנו למנוע גניבות ודיווחנו על אנשים שלא אמורים להיות בשטח. עם פרוץ המלחמה הפכנו לכאלה שגם עושים סיורי אבטחה עירוניים. אנחנו מתנדבים ללא נשק, כלומר מי שיש לו נשק אישי מביא, אבל לא מקבלים נשקים מאיזה גורם. יש עכשיו עלייה של 70 אחוז במתנדבים. אם לפני המלחמה היינו כ-170 כעת אנחנו 320. אנחנו עדיין מסיירים גם בשטח החקלאי אבל כעת גם המון במרחב העירוני. יש לנו מעל 20 נשים, בתוכן בת זוגי שגילה מעל 70 ועוד מבוגרים רבים מהיישוב. ראש המועצה איתי ויסברג, מתנדב, וכך גם מתמודדים אחרים לראשות המועצה. יש לנו את התושב שלומי דורון שהוא הציר המרכזי של הפעילות שלנו וכרגע במילואים שכל המשפחה שלו מגויסת לשומר החדש. יש לו שלוש בנות, אחת חיילת, כשהיא בחופשה היא מתנדבת לסיורים והשתיים האחרות הצעירות עוזרות גם הן".