למרות השם הרע שיצא לווירוס שזורע אימה ומכניס מיליוני אזרחים לבידוד, הוא מוסיף להיות שמם של אנשים, של משפחות ושל עסקים, ופתאום הם מושכים תשומת לב ומעוררים עניין. הדוגמה הטובה ביותר היא כמובן הבירה. המשפט "אפשר קורונה?" שנשמע טבעי לחלוטין לפני זמן לא רב, הפך פתאום למשפט אמיץ, כמעט חתרני.
"הקהל אינטליגנטי מספיק להבדיל בין בירה לווירוס", מסבירים ללא דאגה בחברת תימקו, יבואנית הבירה. "אין ירידה במכירות ואין כל השפעה, מלבד ההומור ברשת".
3 צפייה בגלריה
מסיבת קורונה באידי
מסיבת קורונה באידי
מסיבת קורונה באידי
(צילום: אבי רוקח)
"לדעתי, המכירות דווקא עלו, אולי כי זה חתיכת גיג", אומרת דבי, מנהלת פאב 'סאבו' באשדוד. "אנשים שואלים אם לא מסוכן להגיע למקום, אבל להזמין קורונה אין להם כל חשש".
כשעוברת משאית ההובלות של משה בינין מאבן יהודה בכבישי השרון ועליה הכיתוב "קורונה", אין עין שאינה מופנית לעברה. "זה עשה לנו דווקא טוב", הוא צוחק. "פתאום אנשים זוכרים אותנו. אף אחד לא זוכר משה הובלות, אבל קורונה הובלות זוכרים טוב מאוד".
זה לא פגע בכם?
"ממש לא. אולי להפך. אנשים לא חושבים שזה יגרום להם נזק. פשוט משעשע אותם שקוראים לנו ככה".
3 צפייה בגלריה
הובלות קורונה
הובלות קורונה
הובלות קורונה
(צילום: אסף פרידמן)
בינין עלה מרוסיה לפני 30 שנים בקירוב, ואת השם קורונה בחר "כי המשמעות היא כתר, וזה יפה מאוד בעיניי". לצד חברת ההובלות יש לו ולבנו גם מפעל אלומיניום, אף הוא בעל אותו השם. "פעם היו לי חנויות פרחים וגם להן קראתי ככה. כתר ופרחים זה יפה מאוד".
בבית הדפוס קורונה ברעננה מדווח אלי כהן ש"המכירות לא ירדו בגלל הווירוס, אבל אין לקוח שנכנס אלינו ואין לו מה להגיד על השם. אנחנו כאן כבר משנת 1992. היינו פה הרבה לפני הקורונה ונהיה הרבה אחריה".
3 צפייה בגלריה
בית הדפוס קורונה
בית הדפוס קורונה
בית הדפוס קורונה
(צילום: אסף פרידמן)
את ההשראה לשם שאב כהן מפלאי הטכנולוגיה. "בעבר הייתי טכנאי של מכונות צילום", הוא אומר. "בכל מכונה יש חוט קורונה שמוליך מתח גבוה ויוצר סביבו הילה. זה מרשים מאוד".
"מי חשב שזה יקרה בכלל?" שואל יעקב, מנהל מסעדת קורונה בחיפה. הוא פתח את המסעדה לפני שנה וחצי בקירוב. "מי חשב ששם יפה כל כך כמו כתר יינתן לווירוס מסוכן כל כך".
אנשים לא מסתייגים?
"ממש לא. אנחנו מסעדה שמתמחה באוכל רוסי, ורוב הלקוחות שלנו הם עולים משם ומבינים מה זה קורונה. ליתר ביטחון כתבתי בפייסבוק שאנחנו הקורונה שהיא האנטי־וירוס של הקורונה הלא טובה. דווקא יש לנו יותר לקוחות בעקבות הקורונה כי זה הפך להיות קטע מצחיק ונושא שיחה מצוין. תחשוב על אנשי שהולכים לעבודה ומספרים שאתמול הם אכלו במסעדת קורונה".
לא רבים בישראל נושאים את שם המשפחה קורונה, ומקצתם העדיפו שלא לדבר על הנושא שמא יידבק בהם משהו מהנגיף. ואולם את שמואל קורונה מנתניה הנושא מצחיק. "עלינו ממקסיקו לפני עשר שנים", הוא אומר. "שם זה שם משפחה די נפוץ".
אילו תגובות אתה מקבל היום?
"זה משעשע אנשים. בהתחלה הם חושבים שהם שלא שומעים טוב, אחרי זה הם חושבים שאני מתבדח. בסוף הם שואלים איך אני מסתדר עם השם הזה. היה אפילו מישהו ששאל ברצינות, 'אם קוראים לך קורונה אז אתה מחוסן מהווירוס?'".