כשלושה שבועות עברו מאז הבחירות והמשא ומתן הקואליציוני בחדרה בשיאו. הצוות של ראש העירייה הנבחר, ניר בן חיים, כבר נפגש בשבוע שעבר עם כל הסיעות והראה נכונות לקואלציה רחבה, שתכלול את כל המפלגות בעיר. גם מבחינת הסיעות, יש רצון להיכנס לקואלציה, לרבות מטעם 'מחוברים' בראשות יניב דרי ו'המחנה המאמין' בראשות בועז ביטון, שהיו עד כה באופוזיציה של בן חיים.
3 צפייה בגלריה
ניר בן חיים
ניר בן חיים
ניר בן חיים
(צילום: אלעד גרשגורן)

אלא שעם כל הרצון הטוב, הבעיה המרכזית של צוות המו"מ בראשות הרב בנצי נורדמן, היא איך לחלק את העוגה הקואליציניות, מבחינת תיקים, ועדות וסמכויות בין המפלגות השונות, כך שכולם יצאו ותאוותם בידם. יתרה מזו, אבן הראשה של האתגרים במו"מ היא השאלה מי יאייש את שלוש המשרות של סגן ראש העיר בשכר? וכפי שזה נראה כעת, יש לא מעט טוענים לסגנות.

המילכוד ה־11


21 חברים כוללת מועצת העיר חדרה ובכדי להקים קואלציה של רוב, בן חיים זקוק רק ל־11 חברי מועצה, שאותם כבר יש לו. מחד זה 'מוריד' את המחירים שיצטרך 'לשלם' לשאר הסיעות, מנגד נראה שהוא אינו רוצה להישאר עם קואליציה דחוקה של 11 בלבד: "כבר לפני הבחירות נסגר ש'חדרה ביתנו' בראשות רומן גישר (2 מנדטים), 'זהות יהודית' (4 מנדטים) בראשות מלכיאל אלבז ו'הליכוד' (1 מנדט) בראשות שלמה בוזגלו תומכים בבן חיים וגם שימשו סגנים שלו מאז כניסתו לתפקיד", הסביר גורם במערכת הפוליטית. "בן חיים גם הבטיח להם בעל פה בסוג של חוזה, שימשיכו בתפקידם. עם פטירתו הטראגית של טל אליהו והקשרים הטובים של סדי בן דוד שהחליף את אליהו ז"ל עם ראש העיר הנבחר, ברור שסדי נכנס ומהווה את החבר ה־11. כעת מתוך הבסיס הזה ינהלו מו"מ עם יניב דרי ובועז ביטון, בלי שהמחירים יהיו גבוהים מידי".

ההבטחות והשינויים


גורם אחר במערכת הפוליטית מבהיר כי בדרך לקואליציה רחבה, דווקא יהא על בן חיים לקחת כמה החלטות קשות ואולי אפילו לסגת מכמה הסכמים שערך טרם הבחירות, כדי לפתור את פלונטר הסגן: "לפני שטל אליהו נפטר, הוא לא התכוון להיכנס לקואליציה ללא 'המחנה המאמין' שתמך בו לראשות בבחירות. פטירתו שינתה את התמונה ככה שסדי בן דוד, צפוי להיכנס, ולהיות ה־11", הסביר הגורם הפוליטי, "עד אז, האצבע ה־11 של בן חיים היתה צ'יקו וקנין שהיה לשון המאזניים בעניין. הבעיה אז היתה, שצ'יקו רצה את הסגנות ברוטציה מתוך הרציונל שאם שלמה בוזגלו מהליכוד, עם מנדט אחד, יהיה סגן אז למה לא הוא, שגם לו מנדט אחד? כל זה כבר התייתר כאמור, עם פטירתו המצערת של טל, אבל השאלה של המנדט האחד והסגנות עומדת בעינה. איך שלמה יקבל סגנות עם מנדט אחד למרות שזה הובטח לו לפני הבחירות ומחוברים, ועם ששה מנדטים לא תקבל סגן?”.

3 צפייה בגלריה
וקנין
וקנין
וקנין
(צילום: אלעד גרשגורן)

במערכת הפוליטית מהמרים שאם תופר הבטחה או הסכם שבעל פה, זה יהיה מול שלמה בוזגלו ולא מול רומן גישר עם שני המנדטים המסורתיים שלו והסגנות המסורתית, ולא כלפי מלכיאל אלבז שהכפיל את כוחו בבחירות והגיע למו"מ עם 4 מנדטים: "ניר יצטרך לקבל החלטות קשות אם הוא רוצה קואלציה רחבה. יש להניח שגם מול בוזגלו זה לא יילך בקלות כי הוא מפעיל את הליכוד ואסור לשכוח שניר גם רץ לראשות בתמיכת הליכוד. יחד עם זאת, ההבנה של ניר היא שהוא לא רוצה להיות לחיץ וסחיט. יתכן גם שהוא מתחיל לחשוש קצת מההתעצמות של זהות יהודית, ולא רוצה להיות תלוי בהם. מקרה דומה קרה בקדנציה של ראש העיר בעבר, חיים אביטן, כשחבר המועצה סמי לוי מש"ס חזר עם 5 מנדטים בקדנציה השניה והתחילה כל האיבה ביניהם", הסביר בכיר במערכת הפוליטית החדרתית, "לכן הוא רוצה קואליציה רחבה כמה שיותר. לכך יש להוסיף את ההבנה הלאומית, שפילוג לא טוב עכשיו לאף אחד, לא ברמה הארצית ולא במקומית ויש רצון לאיחוד שורות".

השאיפה: מקיר לקיר


גורמים שונים מחזקים את ההנחה שבן חיים שואף לקואליציה רחבה ואומרים: ”בשונה מהקדנציה הקודמת שלו, אז הוא נבחר מתוך חברי המועצה כממלא מקום, הפעם הוא נבחר בקלפי. הקדנציה הקודמת שלו היתה קשה עם אופוזויציה לוחמנית, למרות שכבר בבחירה שלו הוא קרא לכולם להצטרף אליו וזה לא הלך. ההתרשמות היא שהפעם הוא רוצה לעבוד עם קואליציה מקיר לקיר והוא מוכן לשלם איזה מחיר על כך".
וכמיטב המסורת במשאים ומתנים, יש גם הרבה ספינים ודיסאינפורצמיות שנועדו לשמן את גלגלי המו"מ להפעיל לחץ, לחבל, לפצל, להוריד או להעלות 'מחיר'. כבר בסמוך לבחירות נפוצו שמועות לפיהן לירון עמר מ'המחנה המאמין', שהוא איש של בנצי נורדמן וסיעת ישי, צפוי 'לערוק' מהמחנה המאמין ולהצטרף לקואליציה, במידה וזו תישאר באופוזיציה. השמועות הוזמו על ידי הגורמים הרלוונטיים, שהבהירו כי יש סמכות רבנית מחייבת וברורה לחברי המפלגה.
שמועות דומות נפוצו על סיעת מחוברים ולפיהן חלק מחברי המועצה החדשים שלה, חדורי מוטיבציה להיכנס לקואליציה ועשויים לערוק מסיעתם במידה וזו תישאר בחוץ.

3 צפייה בגלריה
בן דוד
בן דוד
בן דוד
(צילום מהפייסבוק)

קראו גם:

"מחוברים רוצים להיכנס לקואליציה אבל לא בכל מחיר ולא בכל תנאי ורק אם יהיה להם כוח וסמכויות ובשום פנים לא כגלגל חמישי", אמר גורם פוליטי, "הסיעה מאוחדת וכל שמועה אחרת היא ספין וניסיון ל'הפרד ומשול'. באשר לדרישה לסגנות מטעמם ־ זו ברורה נוכח הישגיהם בקלפי וצריך להבין שזה לא רק כסף לשם כסף. אם יניב, למשל, מקבל סמכויות ועדות והמון כוח והשפעה ועבודה מסביב לשעון בעירייה, הוא מזניח את העבודה הפרטית שלו, ולכן הוא חייב להיות מתוגמל כלכלית. זו הסיבה בעטיה, בכל מו"מ קואליציוני המלחמה על הסגנות היא תמיד הקשה מכולן".

"נכונות לשיתוף"


בסיעת 'מחוברים' שפכו אור על דרישותיהם ועל הטענות לפיצול בתוכם ומסרו: "קיבלנו 6 מנדטים, זה שליש מהעיר, והמשמעות היא שאנחנו רוצים להשפיע ולשנות את העיר ואת זה עושים מתוך הקואליציה. אנחנו לא נכנסים לשיקולים המיקרו טקטיים של ניר, אבל יש נכונות משני הצדדים לשיתוף פעולה. לנו תהיה רשימת דרישות מאד ברורה לכלים שיאפשרו לנו לעשות את זה. אחרי חמש שנים אנו מכירים את המנגנון העירוני היטב, מודעים ליכולות ולמגבלות שלו ויש לנו תוכניות בתחומים רבים לקחת את העיר קדימה. בשביל זה נצטרך קצת שינויים מבניים שיעבדו יותר וחלק מהכלים זה גם, סגן ומ"מ", אמרו, "לזכותו של צוות המו"מ ייאמר, שהם אמרו לנו להביא לפגישה את כל דרישותינו. אנו סבורים שדרישותינו הוגנות מאד".
יתכנו עריקים אצלכם?
"אין ולא יהיו עריקים. זו לא הרוח וזה מגובה בתקנון עם סנקציה של חצי מיליון למי שמפר אותו. אנו מקווים שתהיה קואלציה רחבה ויעילה שעובדת יחד עוזרת ותומכת בשונה מקודמתה, שלפעמים היתה תחושה בתוך הקואלציה כאילו אתה באופוזיציה".
ההערכות הן כי בתוך כשלושה שבועות עד חודש של פגישות, דרישות, הידוק המו"מ, כמה החלטות קשות ולא מן הנמנע גם אכזבות, יושלם הפאזל ומועצה חדשה תושבע בעיר לחמש השנים הבאות. לאור ניסיון העבר יש לקוות שהמועצה הנוכחית תסיים את ימיה.