עמית אהרוני מוציא לאור את ספרו הראשון ״חברי הטוב כדור הארץ״. עמית שהבין שצריך להנגיש לילדים את כל הצדדים על הבריאה על מנת לפתח ראייה רחבה, לקח זאת צעד קדימה ובשילוב של איורים מקסימים, צבעוניות, יופי והומור– מעביר מסר על החשיבות שיש לכדור הארץ, ועד כמה אנחנו צריכים לחבק אותו ולשמור עליו. בראיון אישי תגלו, בדיוק כפי שאני גיליתי, איך עמית החליט לכתוב דווקא על הנושא הזה...
אשמח שתספר לי על עצמך שמי עמית אהרוני, מלאו לי 40 זה מכבר, נשוי לאהבת חיי– שמרית ויש לנו שני ילדים, אותם תוכלו להכיר מעט בספר– מאיה ובן. אנחנו מתגוררים בפרדס חנה– כרכור, אני מתעסק בתעשיית הפינטק ושמרית היא מורה לשפה והוראה מותאמת.
2 צפייה בגלריה
צמרת הוצאה לאור
צמרת הוצאה לאור
צמרת הוצאה לאור
(צילום: עמית אהרוני)
איך כתיבה נכנסה לחייך? תמיד קינן בי הרצון לכתוב ספר, בין אם זה רומן, מדע בדיוני, תזה פוליטית, ידעתי שבסופו של דבר אמצא עצמי בתוך תהליך הכתיבה. לא שיערתי בנפשי אף פעם שזה יהיה דווקא ספר ילדים. אני חייב לומר שאין מאושר ממני על כך שהדברים התגלגלו לכדי כתיבת ספר ילדים.
מאין הגיעה ההשראה לסיפור? אני חייב לומר שלמרות המחשבות על כתיבת ספר, עד לאותו רגע מכונן לא היה שום אירוע שבאמת העניק לי את הדחיפה הזו, הבעיטה בישבן, לשבת ולעשות את זה בפועל.
אותו רגע מכונן שאני מתכוון אליו התרחש כאשר ילדתי הבכורה, מאיה, חזרה מבית הספר, אז בכיתה א', וסיפרה לי ברוב עניין כי היום הם למדו בבית הספר שהעולם נברא בשישה ימים על ידי אלוהים.
כששאלתי אותה האם ניתן בכיתה גם הסבר נוסף לבריאת העולם, ההסבר המדעי, ענתה מאיה בפשטות "לא"- והינה לכם הבעיטה בישבן...
מה משך אותך בכתיבה לילדים? מה שמשך אותי כאן הוא הרצון להקנות לילדים שלנו ראייה רחבה יותר.
אינני רואה שום בעיה בכך שילדי בית הספר יכירו את הסיפור התאולוגי, אך אני חושב שעלינו לטפח בהם חשיבה ביקורתית, עצמאות מחשבתית ואת ההבנה העמוקה שלכל רעיון, מושג או נרטיב יכולים להיות שני צדדים ואפילו יותר. אם ילדי יצאו עם היכולות האלו מבית הספר – דייני. בנקודה זו חשתי כי אני נדרש להציג להם את הצד השני של הסיפור המקראי ולחבר אותו גם לנושא הסופר אקטואלי של שמירת הסביבה והצלת כדור הארץ.
2 צפייה בגלריה
צמרת הוצאה לאור
צמרת הוצאה לאור
צמרת הוצאה לאור
(צילום: עמית אהרוני)
האם נתקלת באתגרים/ קשיים במהלך הכתיבה? אני חייב לומר שהכתיבה פשוט זרמה ממני, תוך זמן קצר יחסית כבר מחשבותיי היו על גיליון ה-WORD, לאחר מכן ביצעתי אי אילו שיפורים בכך שנתתי לעמיתים בעבודה לקרוא ולהגיב וכמובן לשמרית, אשתי, שנתנה הערות בונות ומשמעותיות.
אינני מדען ואינני מתיימר להיות אחד, כל התובנות המובאות בספר הן מתוך הידע הכללי שלי ומקורות מידע הזמינים לציבור, והאתגר המשמעותי ביותר היה כיצד מנגישים לילדים בני 3-8 את הרעיונות העיקריים בציר הזמן של היווצרות וחיי כדור הארץ בצורה פשוטה ומבלי לסבך או להיכנס ליותר מדי פרטים טכניים שיכולים להוביל לחוסר עניין וקשב. סך הכל אני חושב שעמדתי במשימה הזו בכבוד.
מה המסר שלך לקוראים? ככלל אני חושב שסיפור לפני שינה הוא הזדמנות מעולה להעביר לילדינו מסרים שאנחנו ההורים מתחברים אליהם.
גם לספרים לפני שינה ללא מסרים יש מקום, אבל לדעתי יש לעשות שילוב מושכל בין השניים ולנצל בחוכמה את הזמן היקר הזה בכדי להפיק ממנו את המירב.
בספרי יש שלושה מסרים, שניים ברורים מאליהם ואחד שנמצא בין השורות.
שני המסרים, הראשון והשני, עוסקים בהיווצרות כדור הארץ, מה עבר עליו עד נקודה זו וכיצד עלינו לשמור עליו כדי שנוכל להמשיך וליהנות ממנו, כמובן שכל זה מובא בתוך אריזה חווייתית של מעין סיפור הרפתקאות ואיורים מרהיבים של בועז קריספין המאוד מאוד מוכשר.
המסר השלישי הוא מסר הפונה למי שמקריא בפועל את הספר, אנחנו קצת נוטים לשכוח שיש פה עוד צד מעורב בכל התהליך הזה, וענייני שימור כדור הארץ הם בעיקר, אם נודה על האמת, בידינו המבוגרים.
האם אתה עובד על משהו חדש בימים אלו? לא. בימים אני לא עובד על משהו חדש, מי יודע, עד לבעיטה הבאה בישבן :)
חברי הטוב כדור הארץ הוא ספר ילדים מקסים, שאפילו המבוגרים יכולים ליהנות ממנו בזמן הקריאה, אין ספק כי המסרים בו מאוד חשובים, במיוחד במציאות של היום.
מראיינת- אלינור לוגסי
״חברי הטוב כדור הארץ״ – עמית אהרוני הוצאת צמרת, 2022 לרכישה בחנויות הספרים ובאתר- NETBOOK