1 צפייה בגלריה
צילום: אלעד גרשגורן
צילום: אלעד גרשגורן
צילום: אלעד גרשגורן
הנישוב באסדת לויתן, שמדיר שינה מעיני רבים מתושבי חדרה, צפוי להתקיים מחר (שלישי ה-31.12.19) בבוקר. כזכור, הנישוב אמור היה להתקיים בשבוע שעבר ונדחה בהוראת המשרד להגנת הסביבה. זאת בשל אי עמידה בכל הדרישות והתנאים המחמירים שהציב המשרד לתוכנית הנישוב.
חברת נובל נדרשה להשלים את החוסרים בתוכנית, ולקבל אישור מהמשרד להגנת הסביבה, ליציאה לנישוב מחדש. המועד החדש נקבע כמור למחר בבוקר.
באתר אסדת 'לויתן' עלתה בימים האחרונים הודעה בנוגע להזרמת הגז לאסדה והוסבר כי, "ביום שלישי ה-31/12/19 נחל את השלב השלישי בהרצת אסדת לויתן. בשלב זה נפתח את שתי הבארות הראשונות מתוך ארבע בארות המאגר ונזרים מהן לראשונה גז טבעי לאסדת הטיפול".
עוד הוסבר באתר כי הנישוב יבוצע אחרי שהמשרד להגנת הסביבה יאשר שנובל אנרג'י עמדה בכל התנאים שהוצבו, וכן שאין כל השפעה לנישוב על חיי היומיום של התושבים.
באשר לפליטות מזהמים הוסבר כי, "מודל פיזור המזהמים שנבנה בהתאם לדרישות המשרד ובאישורו, והורץ באופן ייעודי לתקופת ההרצה מעיד באופן חד משמעי כי תוספת הפליטה על החוף כתוצאה מתהליך הרצת האסדה (ביחס למצב ההתחלתי שלפני הפעלתה) צפויה להיות מזערית, בריכוז שלכל היותר יגיע ל 0.135 מיקרוגרם לקוב, ריכוז נמוך משמעותית מערך הסביבה והיעד היממתי לבנזן הקבוע בתקנות אויר נקי, שעומד על 3.9 מיקרוגרם לקוב. כלומר הרבה פחות מהתקן".
מאחר ומדובר בנושא שמעורר חשש גדול בקרב תושבי האזור יש מי שכבר הודיע על עזיבת העיר וחזרה אליה רק בתום הנישוב. אחת מהן היא תושבת רחוב אחד העם שלפני שבוע ארזה את שלושת ילדיה ועזבה את העיר בטרם הנישוב, שבסופו של דבר נדחה. "גם היום אנחנו נעזוב את העיר, ונחזור רק למחרת הנישוב", היא אומרת.
למרות שכל הגורמים הרשמיית הודיעו שהנישוב לא אמור להשפיע על חיי התושבים?
"כן. למרות ההסברים והנתונים אני עדיין חוששת, וכשיש ספק אין ספק מבחינתי".