כולנו מכירים את זה. מסתובבים ברחבי העיר, בחום הכבד, בקבוק המים שהבאנו איתנו מהבית התרוקן והצמא מציק לנו. בדרך כלל הברירה היחידה היא לעצור ולקנות בקבוק מים קרים. אלא שבחריש יש לתושבים אפשרות אחרת. ירוקה הרבה יותר.


עיריית חריש השיקה מיזם החברתי-סביבתי i-tap במסגרתו יוכלו תושבים להיכנס לבתי עסק בעיר ולמלא את בקבוקי המים האישיים שלהם.
הרעיון נולד במוחם של שלושה תושבים: יואל שאול, איתמר קנר ועופר ניר. העירייה סייעה, תפעלה וקידמה אותו בשיתוף פעולה עם התושבים. הרעיון הוא לשמור על הסביבה, לחסוך שימוש בכלים חד פעמיים ולחזק את הקשרים בין הקהילה והתושבים לעסקים המקומיים. העירייה אפילו השיקה אפליקציה שבאמצעותה יוכלו התושבים לדעת אילו עסקים משתתפים במיזם ובאיזה עסק קרוב ניתן למלא מים קרים.

2 צפייה בגלריה
ישי גבירצמן. "הרעיון התחיל אצל התושבים"
ישי גבירצמן. "הרעיון התחיל אצל התושבים"
ישי גבירצמן. "הרעיון התחיל אצל התושבים"
(צילום מסך מהטיקטוק)

מי שסייע רבות בקידום ותפעול המיזם יחד עם התושבים וגם משמש כפרנזטור של המיזם הוא ישי גבירצמן, מנהל מחלקת התפעול בעיריית חריש, וכוכב רשת מקומי.
"זה התחיל אצל התושבים. הרעיון היה שכל תושב יוכל למלא מים בבקבוק שלו בעסק מקומי, וככה נצמצם את השימוש בכלים חד פעמיים ונגדיל טראפיק בעסקים. כולם מרוויחים: התושבים, הסביבה והעסקים. הפנו את התושבים אליי כי אני גם סוג של פרויקטור ברשות והתחלנו לחשוב איך לעשות את זה".
גבירצמן ממשיך: "החבר'ה בבתי העסק בדקו את מי ניתן לרתום למיזם, אחר כך גם נולדו לוגו ושם למיזם. היו קצת חסמים משפטיים והיה תהליך ארוך שבסופו גם ייצרנו אפליקציה, כדי שהתושבים יוכלו לראות בטלפון שלהם אילו עסקים משתתפים ומה הכי קרוב אליהם. כל הדרך הייתה בשילוב עם התושבים. הם היו אנשי התאוריה והרצון ואנחנו תפעלנו את זה".

2 צפייה בגלריה
מתוך הסרטון ההסברה
מתוך הסרטון ההסברה
מתוך הסרטון ההסברה
(צילום מסך)

לא היו התנגדויות של עסקים שמוכרים שתיה קלה?
"העסקים שמשתתפים במיזם מגוונים מאוד: בתי קפה, פיצריות, אטליז, חנות חיות, חנות משקפיים ועוד. היו שחששו שהמיזם יפגע בעסקים שמוכרים שתיה בבקבוקים. היה דיון עקרוני סביב זה והבאנו דוגמאות לפיצוציה שמשתתפת במיזם ועוד מקומות שמוכרים בקבוקים והראנו שהאסטרטגיה שבעד המיזם היא שיש משולש של חיזוק הסביבה, התושבים והעסקים. כי בין מי שנכנסים לעסק למלא מים תמיד יהיה מי שירצה קולה או משהו אחר. לכן המיזם מאוד תפס וזו גם הסיבה שכעירייה הלכנו עם זה בכול הכוח. אני רואה בזה פילנתרופיה".
קראו גם:
חריש עלתה לאחרונה לכותרות מסיבות לא חיוביות.
"בעיניי הפנים של חריש יפהפיות. מה שבשוליים תמיד יהיה בשוליים. הדברים הללו, הקונפליקטים הם קטנים ואני לא מתרגש מהם. מה שכן מרגש אותי הם שלושה אנשים שדוחפים פרויקט כזה והוא זוכה לכזה קונצנזוס. אין פה שני צדדים, יש צד אחד וזה מרגש מה שקורה פה".