מי שפוקד את רחוב הנשיא בחדרה אינו יכול להתעלם מאווירת הנכאים ששוררת במקום. בעלי העסקים ברחוב, שהיה עד לשנים האחרונות לב ההתרחשות העסקית בעיר, מצויים במלחמת קיום יום-יומית ובחשש מתמיד לגורל בית העסק שלהם. ברחוב שבעבר היה כה נחשק עסקית, ולא ניתן היה להשיג בו חנות להשכרה, יש כעת לא פחות מ-20 חנויות סגורות עם שלטים "להשכרה".
2 צפייה בגלריה
חנויות להשכרה ברחוב הנשיא. "אין כאן חניה, אז למה שלקוחות בכלל יבואו לכאן?" | צילומים: אלבום פרטי
חנויות להשכרה ברחוב הנשיא. "אין כאן חניה, אז למה שלקוחות בכלל יבואו לכאן?" | צילומים: אלבום פרטי
חנויות להשכרה ברחוב הנשיא. "אין כאן חניה, אז למה שלקוחות בכלל יבואו לכאן?" | צילומים: אלבום פרטי
"יש פה חנות שרק נפתחה וכבר צפויה להיסגר בקרוב, גלריה שגם היא פועלת בקושי כמה חודשים וכבר יש עליה שלט 'להשכרה', וחנות שבקושי היתה פה שנה, ונסגרה לפני שבוע", אומר בעל חנות ברחוב. "כואב הלב לראות כמה חנויות לא שורדות, איך אנשים באים מלאי תקווה ופותחים חנות, אבל מפסידים כסף ולא מצליחים להתפרנס. אצלי, למשל, זה לקוחות חוזרים שבאים במיוחד. אין כאן תנועת תושבים שאפשר לסמוך עליה לפרנסה. בכל חודש זאת מלחמת הישרדות. חנויות של עשרות שנים קורסות, חוץ מכמה 'מוסדות' ברחוב שבאים אליהן במיוחד. יש פה סגירה מאסיבית וכמויות של חנויות ריקות שלא ראיתי כאן מעודי", הוא אומר.
בעלת חנות בגדים ברחוב אומרת: "פעם הנשיא היה רחוב יוקרתי. העסקים פה פרחו, כיום יש פה שממה. כמעט כל חלון ראווה שלישי ריק. פעם לא ניתן היה למצוא פה חנות להשכרה, כיום נכסים כאן עומדים ריקים חודשים על גבי חודשים, בלי ביקוש. בעיניי, המצב הוא בר-תיקון, עם מעט תשומת לב שיקדישו לנו, העסקים הקטנים. נוטים לחשוב שמצב הרחוב מושפע ממתחמי העסקים החדשים שנפתחו בפאתי העיר.
בעלת חנות בגדים ברחוב: "פעם הנשיא היה רחוב יוקרתי. העסקים פה פרחו, כיום יש פה שממה. כמעט כל חלון ראווה שלישי ריק. בעיניי, המצב הוא בר-תיקון, עם מעט תשומת לב שיקדישו לנו, העסקים הקטנים"
"אני מאמינה שגם אם יש לכך השפעה, זה לא משהו שאמור היה לחסל סופית את רחוב הנשיא. המצב שלנו כאן מידרדר בגלל חוסר השקעה. רחוב עסקים עירוני לא חייב למות. עובדה שרחובות כאלה קיימים בערים אחרות, כמו נתניה ורעננה. גם שם יש מתחמי קניות רבים בפאתי העיר, והרחוב העירוני עדיין חי ונושם. קצת השקעה בניקיון הרחוב, בשיפוץ חזיתות, בתאורה בערב, בהסדרת חניה לקונים — והמצב ישתפר. אין כאן חניה, אז למה שלקוחות בכלל יבואו לכאן?".
2 צפייה בגלריה
חנויות להשכרה ברחוב הנשיא | צילומים: אלבום פרטי
חנויות להשכרה ברחוב הנשיא | צילומים: אלבום פרטי
חנויות להשכרה ברחוב הנשיא | צילומים: אלבום פרטי
לפני כשנה פנו בעלי העסקים לראש העירייה, צביקה גנדלמן, בבקשה לשדרג את רחוב הנשיא, כך שיעניק חוויית קנייה טובה יותר לתושבים וימשוך לקוחות כבעבר: "ביקשנו שהרחוב יוגדר כמע"ר (מרכז עסקים ראשי), כדי שיהיו יותר מקומות חניה פנויים ללקוחות", אומר בעל עסק ברחוב. "כלום ממה שביקשנו לא קרה, והחנויות פה גוועות. מצב הרחוב לא היה מעולם כה מעציב. עם כמות כזאת של חנויות סגורות, נִראֶה כאילו כל הרחוב הזה פשוט להשכרה".
יש לציין, כי בעבר התקיימו יוזמות פרטיות לסיוע לרחוב, כמו זו של חבר האופוזיציה בקדנציה הקודמת, אוהד מרחב, שיזם "יום סיוע לעסקים במרכז העיר", ואף הקים דף פייסבוק שמקדם רכישה בעסקים הקטנים בעיר.
כיום מבקש חבר האופוזיציה, בועז ביטון, לסייע לסוחרים במצוקתם: "הסתובבתי באחרונה ברחוב הרצל בנתניה שהוא עורק מרכזי שם, ונדהמתי. גם בנתניה יש המון קניונים ומתחמי קניות, אבל רחוב הרצל חי ובועט. עשו שם שיפוץ נרחב, כל החזיתות אחידות והפרגולות מרשימות. בכוונתי ללמוד את הנושא, לגבש תוכנית לשיקום רחוב הנשיא, ולהגיש הצעה לסדר בעניין זה".
מעיריית חדרה נמסר: "העירייה, באמצעות החברה הכלכלית, עומדת לפתוח ברחוב הנשיא שלוחה של מינהלת העסקים. המינהלת תיפתח בחנות העוברת בימים אלה שיפוצי התאמה, וההחלטה על פתיחתה דווקא ברחוב הנשיא נבעה מתוך חשיבה וכוונה לפתח את הרחוב ולשנות את פניו. תלונות על ניקיון ותאורה מטופלות באופן שוטף. בנוגע להכרזה על הרחוב כמע"ר, בעלי העסקים ברחוב הם אלה שביקשו מִתחִילה לא להכריז על הרחוב כמע"ר".