המשרד להגנת הסביבה פרסם לאחרונה להערות הציבור טיוטה לחידוש היתר הפליטה של היחידות המזהמות 1-4 באורות רבין עד תחילת שנת 2026. פעילים וארגוני סביבה מתנגדים לחידוש ההיתר והגישו את השגותיהם.
3 צפייה בגלריה
תחנת הכוח אורות רבין. היחידות לא הועברו לשימור
תחנת הכוח אורות רבין. היחידות לא הועברו לשימור
תחנת הכוח אורות רבין. שש יחידות ייצור חשמל
(צילום: אלעד גרשגורן)
איגוד ערים לאיכות הסביבה שרון כרמל, ובנוסף ארז אריאב יו"ר פורום התושבים להגנת הסביבה שרון כרמל יחד עם חבר מועצת פרדס חנה-כרכור אביעד סיני וגורמים נוספים שלחו פניה לשרה עידית סילמן בבקשה להתערבותה הדחופה בסוגייה.
באיגוד ערים להגנת הסביבה שרון כרמל מסבירים כי היתר הפליטה יקבע את האופי והתנאים בהם תפעל התחנה בשבע השנים הבאות: את משך הזמן שתופעל התחנה, כמות האנרגיה, החשמל שיסופק ממנה וכמות המזהמים אותם תפלוט התחנה.
ממסמך ההשגות ששלח האיגוד לרעות רבי, מנהלת אגף מניעת זיהום אוויר ואסבסט במשרד להגנת הסביבה ב-7.12, עולה בין היתר, כי תחנת הכוח אורות רבין, היא המפעל המזהם ביותר בישראל על פי נתוני המשרד להגנת הסביבה בשנים האחרונות. מדי שנה נפלטות ממנו עשרות טונות של תחמוצות חנקן, גופרית דו חמצנית, חלקיקים וגזי חממה שהינם תוצרים ישירים של ייצור החשמל באמצעות פחם וכן שינוע הפחם ופעילות שוטפת.

3 צפייה בגלריה
אריאב. דורש לפרסם
אריאב. דורש לפרסם
אריאב. שלח מכתב
(צילום: גיל נחושתן)

"בתחנה פועלות שש יחידות ייצור חשמל פחמיות, ארבע מתוכן מיושנות ביותר משנות השמונים ואין בהן מערך טיפול במזהמים גזיים. שתי היחידות האחרונות 5-6 הן חדשות יותר ומותקנים בהם סולקנים המשמשים להפחתת פליטה של מזהמים", הסביר איגוד ערים. "דו"ח משרד הבריאות משנת 2018, קבע כי גברים בחדרה הוגדרו כבעלי שיעור סרטן ריאה גבוהים משמעותית מהאוכלוסיה הכללית. פרופ' איתמר גרוטו ממשרד הבריאות קבע כי מדי שנה מתים 50 איש כתוצאה מהזיהום. אי סגירת יחידות 1-4 תוסיף לתחלואה הקשורה לזיהום האוויר ולתמותה עודפת במרחב האיגוד".
עוד נכתב: "עמדת האיגוד העקרונית היא כי אין לחדש את היתר הפליטה עבור יחידות 1-4. יחד עם זאת נוכח העובדה שעד כה חברת חשמל, לא פעלה לסגירת יחידות אלה, ככל שיינתן היתר להמשך פעילות היחידות 1-4 עמדת האיגוד היא שהפעלת יחידות אלה תופסק כליל עד 2025. חברת החשמל לא עמדה בתנאי ההיתר הנוכחי, על פיו נדרשה להיערך לסגירתן של היחידות המזהמות עד 1/6/2022. למרות זאת, הן ממשיכות לעבוד ברציפות אחרי תאריך היעד בניגוד לתנאי היתר הפליטה. המתווה המוצע בטיוטת חידוש הפליטה הינו כי החל מ-1/1/26 יופעלו רק לצורך ביצוע כשירות, כל יחידה 144 שעות בשנה.
מצב זה יגביר גרירת רגליים של הרשויות האחראיות לקידום פתרונות מערכתיים למשק החשמל כמו אנרגיות מתחדשות, הסרת חסמים ברשת ההולכה ויגרום לתחלואה ומוות מיותרים ויעכב בחדרה, פיתוח מגורים ואזורי תעסוקה".

3 צפייה בגלריה
השרה עידית סילמן
השרה עידית סילמן
השרה עידית סילמן
(צילום: יריב כץ)

מנכ"ל האיגוד ניר סהר הדגיש את המחיר אותו משלמים תושבי האזור: "בעוד שהעולם התקדם לשימוש באנרגיות מתחדשות, בישראל מתקשים להיפרד מהפחם המזהם שבאמצעותו מיוצר החשמל בתחנת הכוח אורות רבין ולעבור במקומו לאמצעים ידידותיים יותר לאדם ולסביבה. כ-25 אחוזים מהספק החשמל המבוסס על שריפת פחם וגז טבעי ללא אנרגיות מתחדשות מיוצר כיום במרחב שרון כרמל, בעוד שאוכלוסיית המרחב היא עשרה אחוז מאוכלוסיית המדינה".
יו"ר האיגוד אסיף איזק הוסיף: "התביעה שלנו היא סגירה מיידית של יחידות 1-4 הפחמיות המזהמות. הגשת ההשגות היא הזדמנות משמעותית מאוד להשפיע על צמצום זיהום האוויר באזור. גם בעת הזו עלינו לשמור על בריאות ואיכות חיי התושבים ואיכות הסביבה ולפעול למענם בהווה ובעתיד".
פעילי סביבה מהאזור נחרדו אף הם מטיוטת היתר הפליטה. בפנייה ששלחו תושבי פרדס חנה-כרכור ארז אריאב, אביעד סיני, יעל כהן פארן ואלון מרחב לשרה סילמן כתבו: "אנו פונים אליך בשם מאות אלפי תושבים בסביבת תחנת הכוח אורות רבין שדורשים הפסקת השימוש בפחם לאלתר ומשלמים על כך בבריאותם וחייהם. בהחלטת ממשלה מספר 4080 משנת 2018 הוחלט על סגירתן של יחידות 1-4 והעברתן למצב שימור. מועד הסגירה היה יוני 2022. מאז ההחלטה התקבלו עוד החלטות שדחו את מועד הסגירה, בתחילה לסוף שנת 2024 וכעת התבשרנו בהיתר הפליטה לתחנה, כי תמשיך לפחות עד סוף 2025".
את מכתבם חתמו בקריאה לשרה להתערב מיידית ולהביא לכך שכבר בהיתר הפליטה שמאושר בימים אלו, לא תהיה כל אפשרות להפעיל את יחידות 1-4 באמצעות פחם, תוך ניתוק מהצרכים הסביבתיים בריאותיים של תושבי האזור.

קראו גם:

מהמשרד להגנת הסביבה נמסר: "המשרד להגנת הסביבה קיבל את הערות איגוד ערים לסביבה שרון כרמל, לטיוטת חידוש היתר הפליטה ליחידות 1-4 בתחנת הכוח אורות רבין, ויבחן אותן, יחד עם יתר הערות הציבור שיתקבלו עד לתום תקופת הגשת ההערות ב-14 בדצמבר 2023.
המשרד להגנת הסביבה סבור, כי על הממשלה ליישם במלואה את מדיניות הממשלה אשר קבעה כי השימוש בפחם ייפסק לחלוטין עד לשנת 2025, ועוד לפני כן ייסגרו יחידות אורות רבין 1-4. שימוש בדלקים פוסיליים בכלל ובפחם בפרט לייצור חשמל, מזהם את הסביבה, פוגע בבריאות התושבים, ומעלה את התמותה באזורים החשופים לזיהום.
תקופה ארוכה של גרירת רגליים במשק החשמל והתמשכות הליך הקמת תחנות הייצור הגזיות החלופיות ליחידות הפחמיות המזהמות, בהם עיכובים שונים הביאו למצב הנוכחי, שבו נקבע בהיתר המשך שימוש מוגבל ביחידות 1-4 עד להחלפתן על-ידי היחידות הגזיות.
נוסף על כך, כתוצאה מהימשכות מלחמת "חרבות ברזל" ובעקבות האיומים הפוטנציאליים להשבתת תחנות הכוח מדרום ומצפון, נקלע משק החשמל הישראלי למשבר אנרגיה. במשבר זה מתחדד הצורך בשמירה על ביטחון אנרגטי ואי חידוש היתר הפליטה, עלול לגרום לניתוק צרכנים מאספקת חשמל רציפה, דבר המאיים על הביטחון האנרגטי של מדינת ישראל".