השנה בצל הקורונה, יחגגו משפחות רבות את ליל הסדר, במתכונת חסרה ומצומצמת. במצב דברים זה, עולות לא מעט שאלות באשר להלכות פסח ולהערכות לקראתו. הרב ישראל מאיר ביטון מרבני העיר חדרה וראש בית המדרש להוראה ודיינות 'אדרת אליהו', עושה קצת סדר בבלגן.
1 צפייה בגלריה
רב
רב
רב
(צילום המחשה: shutterstock)
משפחות רבות יחגגו בצורה מצומצמת: למשל משפחות חד הוריות (ללא נוכחות גברית בבית) האם אשה או ילד יכולים לערוך את הסדר?
"חשוב לציין שנשים חייבות בכל דיני הסדר בדיוק כמו גברים, שהרי אף הן היו באותם ניסים של יציאת מצרים. לכן, על האשה לשתות 4 כוסות, לאכול מצה ולערוך את סדר הפסח כהלכתו. ואדרבה, החלק של האשה בפסח הוא הרבה יותר דומיננטי. כפי שאמרו רבותינו: בזכות נשים צדקניות נגאלו בעבר וגם בזכותן ניגאל בעתיד. באשה יש רגש חם ליהדות, ששומר עליה עד היום הזה ולכן, אם היא נמצאת לבד היא יכולה לערוך את כל הסדר בדיוק כמו גבר. גם ילד מעל 13 יכול לערוך את הסדר".
ובעניין הגעלת כלים טרם החג, כיצד זה מתבצע כעת עם האיסור להתקהל?
"על מנת לא לגרום להתקהלות, עשינו מבצע 'הגעל וסע' במספר מוקדים בעיר. כל מי שיביא כלים להגעלה, לא יצטרך לרדת מהרכב. המשגיחים ייקחו את הכלים ישירות מהרכב. אנו נפרסם גם טלפונים של המשגיחים שמי שירצה לקבוע איתם שעה מסוימת לביצוע התהליך".
ואיך מתבצעת מכירת החמץ?
"בעבר הדבר נעשה על ידי כתיבת שמות של אנשים בטפסים שהועברו למשרדי רבנות. בתקופה זו עקפנו את כל הפרוצדורה הזו ובלחיצת קליק אחד אדם יכול לעשות מכירת חמץ. זה מופיע באתר המועצה הדתית והמשנה לראש העיר, בועז ביטון, אף הכניס זאת לאתר העירייה ככה שלא צריך לצאת בשביל זה. זה זמין באתרים הללו."
הרב ביטון ביקש להדגיש , כי יש להישמע להוראות משרד הבריאות ולא לחרוג מהן, למרות הקושי בציון החג עם המשפחה הגרעינית בלבד: "בעבר נהגנו במתכונת של 'כל דיכפין יבוא ויאכל', היום במצב במדינה אין להזמין אורחים ויש להקפיד על כך. כל אחד יעשה בביתו. נכון זה קצת קשה אבל חובה לזכור שיש ציווי בתורה 'ונשמרתם מאד לנפשותיכם'. חובה לשמור על הבריאות ולפעול אך ורק לפי ההנחיות", אמר, "אני מבקש מהציבור להיות רגוע . עברנו דברים קשים יותר בעבר והקדוש ברוך הוא לא עזב אותנו. עכשיו, בזמן שאנחנו בבית צריך לנצל זאת ללכידות משפחתית".