בגן מור בשכונת ברנדייס בחדרה לומדים ילדי חינוך מיוחד. במקום פועל גם "מרכז לקידום מיומנויות קהילתיות". מדובר ביוזמה משותפת של הגננת מירי רוזנטל והסייעת פאני בלדב. במקום פינות הגן המסורתיות כמו פינת בובות ומשק בית, הקימו השתיים פינות סופרמרקט, בית קפה, מרפאה, חנות בגדים וספריה, כדי ללמד את הילדים כיצד להתנהג בחברה.
1 צפייה בגלריה
גן מור. "קורים כאן קסמים"
גן מור. "קורים כאן קסמים"
גן מור. "קורים כאן קסמים"
(צילום: אלבום פרטי)
קראו עוד:
גן מור הוא גן רב גילאי לילדים בגילאי 3-6 עם מגוון לקויות ועיכובים התפתחותיים. הרעיון להקים בגן מרכז לקידום מיומנויות חברתיות נולד מתוך קושי של הורים רבים לצאת עם ילדיהם למרחב הציבורי, בשל התנהגויות שונות.
"בראשית שנה אני נוהגת לקיים שיחות הורים בכדי להכיר את הילדים והמשפחות", מסבירה רוזנטל. "שמתי לב שבכל שנה עולה מצוקה מאוד גדולה מההורים שלא יכולים לצאת עם הילדים החוצה. הם נוגעים בכל דבר, אם זה בחיות או באנשים, משתטחים על הרצפה ולא כל כך מבינים את כללי ההתנהגות בחוץ. הרבה פעמים ההורים בכדי ללכת לסופר או בית קפה, מזמינים בייביסיטר, כי אי אפשר ללכת עם הילדים. שמעתי על הקרן לעידוד יוזמות חינוכיות ואמרתי שזו ההזדמנות שלי לעזור".
הקרן שרואה באנשי החינוך מחוללי שינוי בחיי הילדים, מוציאה "קול קורא" מדי שנה, והיא נענתה ליוזמה: "פאני ואני ביחד תוכנית להקמת פינות בגן, בהן נלמד את הילדים מה מותר ומה מקובל פחות במקומות שונים בקהילה", היא מסבירה. "הלכנו לראיון ופירטנו עלויות של כל פרט בתוכנית. מעבר לתמיכה הכלכלית קיבלנו גם ליווי מקצועי. יש מן סטיגמה על חינוך מיוחד ולא כל כך מדברים על זה, אבל קורים כאן קסמים".
איך מתקיימת הלמידה?
"בכל פינה ירדנו לרזולוציה הכי ספציפית של איך מתנהגים. אם זה סופר אז מה מותר לי לבחור ומתי במהלך הקניות, למדנו מה מוצאים והיכן, למדנו לא לגעת באנשים לפני שמבקשים רשות, כי כל נושא ההתנהגות מול זרים יותר קשה בחינוך המיוחד, ועל הדרך גם לומדים פעולות חשבוניות של כמה עודף נקבל. לפינת בית הקפה פעם הזמנו את ההורים. בפורים הפעלנו חנות בגדים, תלינו את כל התחפושות, למדנו מה עושים בחנות ועל הדרך למדנו על פרטיות וחשיבותה".
אילו תגובות את מקבלת?
"יש פידבקים נפלאים מההורים. הדברים הקטנים המובנים מאליהם בשבילנו, אצלם זה עניין גדול. ההורים שולחים לי הודעות וסרטונים שהילד ביקש לשלם בסופר והם ספרו יחד מטבעות, זה לא טריוויאלי בכלל. תמיד מעודדים אתנו למצוא ייחודיות בגן שלנו ואני מרגישה שמצאנו. יש תחושת שליחות, וההערכה של ההורים מאוד מדרבנת אותנו להמשיך ולהשקיע".
לעדכונים: חדשות חדרה