תושבים ופעילים סביבתיים בחדרה ובאזור מתנגדים להקמת תחנת כוח נוספת בחדרה. בשבוע שעבר אישרה הממשלה את החלטתה "קידום אנרגיה מתחדשת במשק החשמל ותיקון החלטות ממשלה", לפיה יוקמו תחנות כוח חדשות לייצור חשמל בגז טבעי (בגיבוי סולר) בתחנות הכוח הקיימות בחדרה ובאשקלון. לדברי הפעילים, מדובר בהחלטה פוליטית שנוגדת את דעת הגורמים המקצועיים, וכן מקפחת את תושבי הפרירפריה.
1 צפייה בגלריה
לא רוצים תחנה נוספת. "אורות רבין"
לא רוצים תחנה נוספת. "אורות רבין"
לא רוצים תחנה נוספת. "אורות רבין"
(צילום: איתמר רותם)
קראו גם:
"מי ישלם על ההחלטה?" שאלו בהתנגדותם. "האם בתחנת רידינג בתל אביב יוקמו תוספות ייצור חדשות? לא. אם כן, היכן הצדק החלוקתי? לאור החלטת הממשלה, כל ייצור החשמל יישאר בפריפריה. תושבי מרכז הארץ ימשיכו ליהנות מהחשמל שמגיע עד אליהם, על חשבון הנזקים המתמשכים אצל תושבי הפריפריה. החשמל שמיוצר היום בפריפריות ובוודאי הנוסף, נועד בראש ובראשונה עבור תושבי המרכז. על פי נתוני משרד האנרגיה, 54% מצריכת החשמל היא במרכז, אך שם כמעט ואין ייצור חשמל. המצב הוא כמובן הפוך בחדרה ובאשקלון".
עוד תהו המתנגדים מדוע לאור נתון זה לא ייווצר החשמל הנוסף במרכז: "מדוע לא לייצר במקום שהצריכה והביקוש גדולים, במקום להוליך חשמל מהפרירפריה? לא כל הנטל חייב ליפול עלינו. ישנן תוכניות לתחנות כוח במרכז הארץ שכבר אושרו במוסדות התכנון, במיקומים סמוכים למוקדי הצריכה, ושם הממשלה צריכה לקדם ייצור חשמל נוסף. תחת זאת היא מעדיפה את בריאות תושבי המרכז על בריאות תושבי חדרה ואשקלון".
תושבים בעיר טוענים כי ההחלטה להוסיף תחנת כוח בחדרה הינה פוליטית ואינה נובעת משיקולים מקצועיים. "זו החלטה שבאה כתוצאה מהתנגדות עזה של ראשי מועצות בשרון ובשומרון להקמת תחנת הכוח המזרחית סמוך לג'לג'וליה", הם אומרים. גורמי המקצוע מדגישים תדיר את הצורך בהקמת תחנות בסמוך למרכז, אז איך ייתכן שהחלטת הממשלה היא הפוכה וסותרת את הגורמים המקצועים ושוב פוגעת בפריפריה? הפריפריה אינה החצר האחורית של המדינה. 'לא נורא שתושבי חדרה יסבלו מזיהום, מכל ההשלכות הבריאותיות'. אנחנו דורשים מעיריית חדרה להתנגד למהלך זה".
ברקע ההתנגדויות, התבטאות של מנכ"ל איגוד ערים לאיכות הסביבה שרון-כרמל, ניר סהר, בוועדה המיוחדת לענייני הקרן לאזרחי ישראל. סהר הדגיש בוועדה כי 250 איש מתים מידי שנה כתוצאה מפעילות תחנת הכוח אורות רבין. "מנכ"ל משרד הגנת הסביבה דוד לפלר אמר את זה במסמך שניתן לראותו", אמר סהר.
מעיריית חדרה, חברת חשמל, משרד התשתיות איגוד ערים לאיכות הסביבה שרון כרמל טרם התקבלו תגובות.
כל העדכונים - חדשות חדרה