משרד המשפטים השיב לפניותיהם של הפעיל החברתי תושב חדרה עוגן יוחננוב ושל חבר המועצה טל אליהו, באשר למינויו של חבר המועצה רון שגן לתפקיד יו"ר ועדת המשנה לתכנון ובנייה. מהתשובה עולה כי דעתם של אנשי משרד המשפטים אינה נוחה מהמינוי.
1 צפייה בגלריה
מימין: אליהו ושגן
מימין: אליהו ושגן
מימין: אליהו ושגן
(צילומים: אסף פרידמן)
עו"ד רוסלאן עותמאן מהמחלקה למשפט אזרחי, ייעוץ וחקיקה במשרד המשפטים הבהיר כי למרות העמימות המשפטית בנוגע לזהות יו"ר ועדת המשנה, הפרשנות המשפטית הסבירה היא כי ראש רשות או אחד מסגניו בלבד הם מי שיכולים לשמש כיו"ר ועדת המשנה לתכנון ובנייה.
לאחר מינויו של שגן מסיעת "מחוברים" ליו"ר ועדת המשנה לתכנון ובנייה שלחו יוחננוב ואליהו מכתבים למשרד המשפטים ולגורמים נוספים כגון מינהל התכנון, ובהם תמיהות באשר למינוי. בפניותיהם טענו כי מדובר בתפקיד רב כוח והשפעה מוניציפלית שהמחוקק לא התכוון להפקיד בידי חבר מועצה, אלא בידי נושא תפקיד בכיר, כגון ראש עירייה או סגנו. עוד טענו כי מן המינוי עולה ריח של "פוליטיקה ישנה" וכי משרד המשפטים כבר הכריע בסוגיה, כשבעקבות פנייה של יו"ר האופוזיציה בכפר סבא יוסי סדבון נמנע מינוי של חבר מועצה לתפקיד ממלא מקום יו"ר ועדת התכנון והבנייה.
במענה לטענות אלו השיב עו"ד עותמאן: "לאחר התייעצות נוספת שקיימנו עם מינהל התכנון ומשרד הפנים הריני להשיב, על דעתו של המשנה ליועץ המשפטי לממשלה (משפט אזרחי), שעמדתנו הינה כפי שהוצגה בעניין כפר סבא ובעינה עומדת. חוק התכנון והבנייה קובע שהוועדה המקומית תקים ועדת משנה לתכנון ולבנייה והרכבה יהיה על פי סעיף אחד: ראש הרשות המקומית או אחד מסגניו שהמועצה מינתה לכך, ובסעיף השני: פירוט מספר חברי המועצה בוועדה, לרבות התייחסות לייצוגן של כלל הסיעות בוועדה. אמנם קיימת עמימות משפטית מסוימת בנוסח הסעיף ביחס לשאלת זהותו של יו"ר ועדת המשנה לתכנון ובנייה, אך הפרשנות המשפטית הנכונה היא כי ראש הרשות המקומית או אחד מסגניו, יכול לשמש כיו"ר ועדת המשנה לתכנון ולבנייה. משכך, ובהתאם לסעיף 48א (ב) שקובע כי הכשירות הנדרשת מחבר נדרשת גם מממלא מקומו, המסקנה: רק אחד מסגניו של ראש הרשות יכול לשמש כממלא מקומו של ראש הרשות כיו"ר ועדת המשנה".
עוד הסביר עו"ד עותמאן כי פרשנות זו מתיישבת הן עם מבנה הסעיף ונוסחו, הן עם סעיפים רבים ודומים בחוק והן עם ההיסטוריה החקיקתית. הוא הבהיר כי מדובר בתפקיד רב השפעה וסמכויות, מעבר לכהונה כיו"ר, וציין מקרים רבים שבהם מוענק כוח רב ליו"ר ועדת המשנה - ומכאן חשיבות ההקפדה על זהותו. "תפקיד יו"ר ועדה מקומית או יו"ר ועדת המשנה לא מתמצה בישיבה בוועדות בלבד, שכן למינוי זה יש משמעות רבה לעניין סמכויות שניתנו בחוק ליו"ר הוועדה או ליו"ר ועדת המשנה. עובדה זו מחזקת את העמדה לפיה המחוקק ראה לנגד עיניו שבתפקיד יו"ר ועדת המשנה מכהן יו"ר הרשות או אחד מסגניו דווקא".
בתום תגובתו הבהיר כי גם חוק הרשויות המקומיות אינו מעניק ליו"ר הרשות המקומית אפשרות להאציל את סמכותו כיו"ר ועדת המשנה לתכנון ובנייה לחבר מועצה שאינו סגן.
מהעירייה נמסר: "העירייה פועלת על פי הייעוץ של הלשכה המשפטית. בפני הוועדה והמועצה הונחה חוות דעת מנומקת בטרם המינוי, לפיה המינוי אפשרי על פי הוראות החוק ובדרך שבה פעלה העירייה".