במסגרת הפרויקט הענק לסלילת המסילה המזרחית, ניצב לו אתגר קטן יחסית, אבל בעד משמעות היסטורית גדולה: לשקם את המבנים ההיסטוריים במתחם התחנה ובתוואי הנסעה. לבנות ולהתקדם, אבל גם לשמור ולשקם.
2 צפייה בגלריה
המבנה המיועד לשיקום
המבנה המיועד לשיקום
אחד המבנים המיועדים לשיקום
(צילום: רכבת ישראל)
קראו עוד:
בימים אלה מבוצעות עבודות השיקום על מבנים היסטוריים שנבנו בין 1920 ל-1940, ביניהם: מבנה תחנת הרכבת משנת 1944 שהחליף את המבנה המקורי משנת 1927; מגדל מים; מגורי הקוון משנת 1930 שנבנו על-פי דגם שנבנה באותה תקופה גם בתחנת זיכרון יעקב; סככת ההדרים משנת 1935; רציף סככת ההדרים; גשר שנבנה מעל נחל חדרה על-ידי הצבא הבריטי עם פתיחת הקו המזרחי; מגורי מנהל התחנה משנת 1935; מגדל שמירה, עמדת שמירה עגולה ומבנים נוספים.
שיקום המבנים ההיסטוריים מתבצע כאמור במסגרת העבודות בתחנת רכבת מזרח וכחלק מפרויקט המסילה המזרחית. תוואי המסילה המזרחית יתפרס לאורך 65 ק"מ במזרח שפלת החוף ויעבור בפרדס חנה, חדרה מזרח, אחיטוב, כפר סבא, נתב"ג ועד לוד. לאורך התוואי יוקמו תחנות רכבת חדשות, וכן הפרדות מפלסיות במפגשי המסילה עם דרכים ודרכים חקלאיות.
פרויקט המסילה המזרחית כולל שדרוג והרחבה המסילה הקיימת, תחנות לאיסוף נוסעים ולהורדתם, מבני דרך, מתקני תשתית, קביעת עקרונות בינוי ופיתוח, לרבות פיתוח ושיקום נופי וסביבתי ואמצעים למניעת מפגעים סביבתיים, ועוד.
תחנת חדרה מזרח, שהוקמה בשנות ה-20 של המאה הקודמת, הייתה חלק ממערך התחנות על קו הרכבת חיפה-לוד שהיה פעיל גם זמן קצר לאחר קום המדינה. התחנה עודדה את שיווק התוצרת החקלאית בעיקר בעונת הקיץ והחליפה את התעבורה הימית והגמלים. אתר התחנה ההיסטורית זכה לשם "רכבת מזרח" מאחר שהוא ממוקם ממזרח לעיר חדרה, בקצה המזרחי של רחוב צה"ל. לאורך תוואי המסילה מבנים היסטוריים ושני גשרים החוצים את שני יובליו של נחל חדרה מצפון ומדרום. מתחם התחנה מלווה את מסילת פסי הרכבת משני צידיה ויוצר אתר ארוך וצר לאורכה, מגשר נחל חדרה ועד גשר כביש 65.
2 צפייה בגלריה
סיור באתר העבודות
סיור באתר העבודות
סיור באתר העבודות
(צילום: רכבת ישראל)
חברת מועצת העיר והממונה על תיק שימור אתרים חדוה יחזקאלי ומ"מ ראש העיר וחבר ועדת שימור אתרים ניר בן-חיים, סיירו במתחם רכבת מזרח ביחד עם מנהל העבודה באתר שהציג בפניהם את התקדמות עבודות השיקום של מבנים היסטוריים במתחם. בסיור השתתפו גם מנכ"ל העירייה יעקב זיגדון, וצוות מקצועי של אגף ההנדסה בעירייה שבחן את עמידת העבודות בתנאי ההיתרים.
כל העדכונים - חדשות חדרה