דיון סוער היום התקיים בולנת"ע (ועדת המשנה לנושאים תכנוניים עקרוניים) בנושא הקמת מעגנות חדשות ליאכטות בשש ערים ברחבי הארץ, ביניהן נתניה וחדרה. בדיון, שהתקיים בזום ובו השתתפו כמאתיים בעלי תפקידים, תושבים ומתנגדים, הוצגה תכנית המתאר הארצית לבניית מעגנות חדשות בשש רשויות מקומיות: נתניה, חדרה, חיפה, תל אביב, בת ים ונהריה.
1 צפייה בגלריה
 חוף אולגה. "חופי הים שייכים לכלל הציבור"
 חוף אולגה. "חופי הים שייכים לכלל הציבור"
חוף אולגה. "חופי הים שייכים לכלל הציבור"
(צילום: אלעד גרשגורן)
בנתניה, מתוכננת הקמת מעגנה חדשה ל-700 מקומות עגינה בסמוך לשמורת האירוסים. המעגנה מתוכננת לקום על חוף שאינו מוכרז לרחצה, ובנוסף מתוכנן שיקום "הר הפסולת" הסמוך למקום והסבתו למוקד עירוני. בהצעה שהוצגה, נאמר כי ישנו תכנון להקמת מרכז חינוך ימי במעגנה החדשה.
קראו גם:
בחדרה, מתוכננת הקמת מעגנה חדשה ל-700 מקומות עגינה, שתכלול גם היא מרכז חינוך ימי. הקמת המעגנה מתוכננת באזור החופים הצפוני של העיר. הצעה קודמת של הקמת המעגנה באזור נמל חדרה, נפסלה.
על פי תכנית מינהל התכנון, הקמת שתי המעגנות בשרון יתנו מענה של 1,400 מקומות עגינה, כאשר תחזית הביקוש למקומות העגינה בשרון עומדת על 2,040. תכנית המעגנות כוללת גם 15 מקומות עגינה בכל מעגנה לתפקידים ימיים שונים ובהם משטרה, צבא, ביטחון, כיבוי, תחזוקה, פיקוח וכלי שיט לצרכים נוספים.
יש לציין כי במהלך הדיון, חלק מהמשתתפים הביעו את מורת רוחם על הקמת המרינות באזור השרון. "לפני הקמת המרינה בנתניה, חשבתם לשאול את דעתם של התושבים?", אמר אחד המשתתפים. "ראש עיריית חדרה - תיירים רוצים חוף ים", אמר משתתף אחר, "המרינה תפריע לתושבים הפעילים שלך. אתה פועל נגד התושבים שלך".
לתכנית המעגנות הארצית, כבר נרשמו מספר התנגדויות בולטות. השרה להגנת הסביבה, גילה גמליאל, פרסמה את התנגדותה לקראת הדיון שהתקיים היום. "חשיבותו של חוף הים כשטח ציבורי פתוח מורגשת ביתר שאת בימים מאתגרים אלו", אמרה השרה גמליאל, "אני מתנגדת נחרצות להוספה של מעגנות חדשות אשר ישרתו ציבור מצומצם ולרוב בעל ממון ואמצעים, על חשבון הציבור הרחב והסביבה. לא נסכים לפגיעה בעיקרון הצדק החלוקתי והסביבתי. הקצאת שטחי חוף לטובת אוכלוסייה מצומצמת על חשבון האוכלוסייה הכללית, היא עוול חברתי"
יש לציין כי גם ארגוני איכות סביבה הביעו את התנגדותם לתכנית החדשה. יעל דורי, ראש תחום תכנון וחופים בארגון "אדם, טבע ודין" אמרה לקראת הדיון: "לא ניתן לתת שטחי חוף נדירים ויקרים לקבוצה מצומצמת לפני שבודקים את הביקוש האמיתי של כלל לציבור לשטחים האילו. כבר היום החופים עמוסים וצפופים והביקוש אליהם הוא אין סופי. אם ניקח בחשבון את העובדה שאוכלוסיית ישראל גדלה בקצב מהיר והחופים מצטמצמים עקב השלכות משבר האקלים אנחנו נמצא את עצמנו מהר מאד במצב שבו אין לציבור ים ללכת אליו. המדינה צריכה לעשות סקר שיבחן את הביקוש לחופים על ידי כלל הציבור עכשיו ובעתיד. אם סקר כזה היה מונח בפני ראשי הרשויות ושר הפנים ושר התחבורה, אני בטוחה שהם היו מעדיפים את צרכי כלל הציבור על האינטרסים הצרים של אוכלוסיה מאוד מצומצמת".
גם בחברה להגנת הטבע, פרסמו נייר עמדה המביע התנגדות נחרצת לתכנית המעגנות. "בימים אלה ממש, כשהקורונה פוגעת בבריאות ובכלכלה של כולנו, המדינה מקדמת מרינות חדשות וגדולות, בעלות הנאמדת בכ-100 מיליון דולר לכל אחת", נכתב בנייר העמדה, "תכנית זו סותרת את העיקרון המרכזי בתמ"א 1 לפיו 'חוף הים הינו נחלת הכלל' ומציגה פיתוח שבו מעטים יפגעו וייהנו במשאב השייך לכלל הציבור. התכנית במתכונתה הנוכחית מציגה חוסר שוויון שבסיסו בחוסר צדק סביבתי וחברתי, כמו גם פגיעה בזכויותיהם של הדורות הבאים".
מעיריית חדרה נמסר בתגובה: "חדרה כעיר מחוז מברכת על התוכנית המוצעת למעגנות הממליצה להקים בחדרה מעגנה. למעגנה זו יש עורף עירוני אינטנסיבי, היא תקדם את התיירות, החינוך והספורט הימי, מקומות תעסוקה ועוד. מעגנה זו תשתלב עם תוכנית 'רובע הים' המתוכננת ל-1,500 חדרי מלון".
מעיריית נתניה נמסר בתגובה: "מדובר בדיון של ולנת"ע שהינה ועדת משנה של המועצה הארצית, לעניין תכנית מתאר ארצית למעגנות (מרינות). הנהלת העיר והדרג המקצועי ביקשו לוודא שהתכנית הארצית שומרת על אפשרות להקמת מעגנה בנתניה (המתאפשרת בתכנית המתאר הארצית המקורית - תמ"א 13). המעגנה תשמש לחיזוק מיצובה של העיר כריביירה של ישראל וכעיר מובילה בתיירות ובספורט. מעגנה צפויה ליצור מקומות תעסוקה חדשים לנתניה וחשוב מכל לצורך פיתוח החינוך הימי בעיר והגדלת היקפו באופן משמעותי. המקום שהוצע לכך הינו בתחום נת/620 (צפונית לגבעת האירוסים ודרומית לחוף ארגמן). מדובר בחוף שעובר בשנים האחרונות שיקום סביבתי והוא אינו חוף מוכרז כיום. מכאן שהמעגנה במיקומה המוצע לא צפויה לפגוע בערכי טבע וסביבה, אך תייצר מתחם איכותי ומעורב שימושים".
לכל העדכונים - חדשות חדרה