אם שמתם לב לשיפור בתחושת הביטחון האישי באזורי מרכז העיר, כדאי שתדעו שמי שעמל על כך רבות, הם שוטרי יחידת 'השיטור הרגלי' של תחנת משטרת חדרה. מדובר בכעשרה שוטרים,שמספקים מענה לתושבים ולבתי העסק באזורים ההומים בעיר - אזור בית המשפט בעיר, קניון לב עופר ברחוב רוטשילד, אזור הפיאצה, קניון מול החוף, מתחם מיקס במזרח העיר ועורקי מסחר ותנועה מרכזיים כמו הרחובות הרברט סמואל ורחוב הנשיא.
1 צפייה בגלריה
השוטרים מסיירים ברחבי העיר
השוטרים מסיירים ברחבי העיר
השוטרים מסיירים ברחבי העיר
(צילום: פרטי)
המנדט שלהם הוא למנוע מקרי פשיעה בעצם נוכחותם והנראות שלהם ובמידה ומתרחשים אירועי פשיעה, להגיב אליהם מיידית, ללא צורך בהמתנה לניידת סיור: "בזכות הנוכחות הרגלית שלנו, נמנעים אירועים רבים כמו חטיפות תיקים, צריכת אלכוהול במרכזי ערים, הטרדות של עוברים ושבים, ונדליזם בגני שעשועים, גניבות פלאפונים מתיקים, או חטיפות כספים מקשישים באזורי כספומטים", הסביר מפקד יחידת השיטור הרגלי רס"ב טל דוד.
"יש לנו רישום של כל העבריינים המקומיים וכיום אנחנו במצב, שאין לנו עבריינים במרכזי הערים. הגענו למצב כל כך טוב, שגם אם אנחנו מוצאים ארנק ברחוב, הוא בדרך כלל מלא לרבות הכסף וכרטיסי האשראי, וזה רווח נקי של האזרחים".
את שוטרי היחידה ניתן לזהות על פי הפס הצהוב במדים שלהם והיחידה כוללת גם צוות על אופניים: "היתרון הוא שאין צורך להמתין לניידת. יש כל מיני ' עקיצות', במרכזי העיר כמו נהג מונית שהגיע לבית עסק ונהגה טען שמנכ"ל הרשת שלח אותו לקחת את הפדיון היומי, ותפסנו אותו ולא מעט מקרים אחרים כאלו, לרבות מונית שכבר הייתה עמוסה במצעים מאחת החנויות".
רס"ב דוד מוסיף: "אנחנו מחוברים בווטסאפ גם לשיטור הרגלי בכל הארץ ולכן יש מקרים שאנחנו מאתרים בכלל לפני שזה קורה. אנחנו גם, עורכים מבצעי כספומטים, בתאריכים קריטיים של משיכות כסף כמו קצבאות ביטוח לאומי, קצבאות זקנה ומתגברים נוכחות, מבוקר עד ערב של שוטרי היחידה באזורי כספומטים.אנחנו גם הולכים לבתי אבות ומסבירים לדרים שאין צורך בהוצאת כל הקצבה בבת אחת.
"עוד דבר שהורדנו כאן משמעותית, זה את התופעה שרווחה כאן, של השתוללות אופנועים ואופניים חשמליים במעברי חציה ומדרכות. עשינו רישום של כל הקטנועים והשליחים ואני בטוח שהתושבים מרגשים את השינוי"
זה בעצם כמו השוטר השכונתי בשכונת חיים, שוטר המקוף של פעם?
"בהחלט כי אנחנו במיקום קבוע, מכירים את כולם, יוצא לפעמים ששוטר נתקל באותו תושב כמה פעמים ביום, כי הוא עובד רגלית. יש לנו קשר טוב עם כל ועדי הבניינים ובעלי העסקים, יש לנו קבוצת ווטסאפ של 300 בעלי עסקים ואנחנו מעודכנים על כול מה שקורה וגם משמשים מעין מרכז מידע.
"היתרון הנוסף הוא שאנחנו מונעים התחלה והסלמה של אירועים: למשל, אם התחיל סכסוך שלא קשור בכלל למשטרה, אנחנו מפנים לגורמים הרלוונטיים בעירייה או מספקים טיפול בשטח. רוב הסכסוכים לא מגיעים ממשהו פלילי, הם מתחילים בקטן סכסוכי שכנים שהשאירו זבל, זה זרק סיגריה, זה חסמו לו חניה ואנחנו נותנים את המעטפת לכל זה: מקשרים את ועד הבניין, קוראים לפקח עירוני, מדברים עם הצדדים. השוטרים שלנו יותר זמינים, בקטע של יישוב סכסוכים, נותנים את ההכוונה וככה על פי רוב הדברים נפתרים בדיבור ולא דרך בית משפט".
העובדה שאתם חלק מנוף מרכז העיר מסייעת בעבודתכם ?
"אנחנו לא רק אוכפים אלא דואגים ומספקים שירות לקהילה ככה שכולם יוצאים נשכרים התושב ואנחנו. הקבצנים שאנחנו מכירים, אנחנו דואגים שלא יהיו במקום קבוע כדי שלא יהיו מטרד ללקוחות ולעסקים ודואגים בצורה יפה ומכובדת שישנו מיקומים. מחלקים להם מסכות, מחלקים להם אוכל, אנחנו מכירים את כולם. אם מקבלים דיווח על מישהו שצריך עזרה, מיד נגיע גם אם זה חלוקת מזון. זה עוזר שמכירים אותנו, כי התושב יכול להבין את העבודה. נניח ששוטר פגש אותך, 4 פעמים במהלך היום, הוא יתן לך דו"ח בפעם הרביעית, אחרי שהעיר לך, 3 פעמים. זה פחות מעורר תרעומת אצל התושב מאשר שוטר זר שפגש אותך בלי מסכה ונתן לך דו"ח".
יחידת השיטור הרגלי פועלת בעיר משעות הבוקר עד לשעה 22:00, כשהמחשבה היא להתאים את לוחות הזמנים שלהם, ללוחות הזמנים של עורקי המסחר והקניות המרכזיים:"במידה ובתי הקולנוע ייפתחו בעיר את שעריהם ויפעלו עד שעה 24:00, גם אנחנו נפעל עד לשעה הזו. המטרה היא לספק מענה בהתאם לצרכי החיים של התושבים בעיר", מסכם רס"ב טל דוד.