ביום ראשון נפתחו חנויות הרחוב בחדרה, לאחר שלא פעלו משך כחודש וחצי בגלל הסגר. ברחובות הראשיים של העיר, המהווים את עורקי המסחר המרכזיים - הנשיא, הרברט סמואל, הרצל ורוטשילד - לא נראו המוני קונים בכניסה לחנויות, זאת בניגוד לערים גדולות אחרות ברחבי הארץ. לא נרשמה צפיפות ולא נראו המתנות ממושכות בכניסה לחנויות.
3 צפייה בגלריה
פוטו כפיר. "מקווים שנוכל להמשיך לפעול באופן רציף"
פוטו כפיר. "מקווים שנוכל להמשיך לפעול באופן רציף"
פוטו כפיר. "מקווים שנוכל להמשיך לפעול באופן רציף"
(צילום: אלעד גרשגורן)
תור קטן ובודד נצפה מחוץ לחנות רשת הקוסמטיקה "סאקרה" ברחוב הנשיא, וניכר שהמוכרות הקפידו על הנחיות הבריאות, ובכללן לא להכניס יותר מארבעה לקוחות בו זמנית. מה שמאפיין את רחוב הנשיא, יותר מתנועת לקוחות ערה, הוא ריבוי שלטי "להשכרה" על חלונות הראווה. כמעט על כל חנות שנייה מוצב שלט שכזה, והדבר הופך את הרחוב לעצוב במיוחד.

לחזור לפעילות

"יש חנות לנעלי ספורט וציוד ספורט שאני שומרת לה אמונים תמיד והבוקר הגעתי לקנות בה נעלי ספורט לילדה שלי", מספרת אחת הלקוחות. "הגשמים שהתחילו תפסו אותנו לא מוכנים, עם נעליים קטנות מהעונה הקודמת. לא היה לנו זמן להיערך לחורף או לעונת המעבר כפי שאנחנו עושים בכל שנה, ונתקענו ללא נעליים.
קראו גם:
"ניסינו להזמין ברשת אבל ללא הצלחה, כי המידה לא התאימה. שמחתי מאוד לחזור ולקנות בחנות שאפשר למדוד בה פיזית, דווקא ברחוב הנשיא, כי מכירים אותי ויש יחס אישי והנחה קטנה. היום יותר מתמיד אני שמחה לבוא לכאן, אחרי שהחנויות היו סגורות כל כך הרבה זמן. גם ככה הרחוב הזה במאבק הישרדות. חנויות רבות מוצעות להשכרה, יש כאלה שכלל לא פתחו את שעריהן למרות ההקלות. הרחוב עצוב מאוד, אין אווירת קניות".
דני איסייב: "אני חושב שזה גם הזמן לפרגן לעסקים המקומיים ולקנות בחנויות הרחוב, במיוחד עכשיו, כשהמתחמים והקניונים סגורים"
בעל עסק לסלולר ברחוב מספר על המצב: "סגר או לא סגר, הרחוב הזה בשנים האחרונות לא מאופיין בריבוי לקוחות. זה שראינו ברחוב הזה תנועה סבירה של לקוחות עם פתיחת המסחר בחנויות הרחוב, זה כי הקניונים ומתחמי הקניות עדיין סגורים ויש דברים שאנשים צריכים ואין להם איפה לקנות, אז באו לכאן. אם הקניון פה בסמוך היה פתוח, גם את אלו לא היינו רואים כאן".
3 צפייה בגלריה
הצורף דוד לוי. "להגיע היום לחנות בשבילי זה משמח"
הצורף דוד לוי. "להגיע היום לחנות בשבילי זה משמח"
הצורף דוד לוי. "להגיע היום לחנות בשבילי זה משמח"
(צילום: אלעד גרשגורן)
אבנר לחמיש מ"פוטו כפיר" ברחוב הנשיא, חנות צילום שהיא מוסד חדרתי, נשמע מעט יותר מעודד: "בבוקר הייתה תנועה לא רעה של לקוחות, בצהריים היא נעצרה קצת, באופן טבעי. אנחנו מקווים שנוכל להמשיך לפעול באופן רציף, אחרי שהיינו סגורים כחודש וחצי. למרות הקושי אני מבין שזה המצב והצורך, אין מה לעשות. אני מאמין שזה רק עניין של זמן עד שנתגבר על משבר הקורונה ונחזור לפעילות רגילה".

אין כסף

ברחובות רוטשילד, הרברט סמואל והרצל, מוכרים רבים מצאו עצמם יושבים בחוסר מעש, משוחחים בטלפון או מבצעים עבודות יזומות, בהעדר לקוחות. "היו כמה לקוחות מהבוקר, הם בעיקר התעניינו ושאלו שאלות", מספר דוד לוי, צורף ומעצב תכשיטים הפועל ברחוב רוטשילד, באזור השוק. "כמעט חודשיים הייתי סגור ולהגיע היום לחנות בשבילי זה משמח, לא רק בהיבט של פרנסה, אלא גם בהיבט של לצאת מהבית. הפרנסה בוודאי נפגעה, כמו אצל כולם. הלוא בזמן הזה שהיינו סגורים, שכר הדירה עדיין משולם וגם יתר החשבונות. כעת אנחנו מקווים שלא יהיו עוד סגרים ארוכים, ככה שנוכל לעבוד והרחוב יתמלא חיים".
איך תנועת הלקוחות?
"לא הרגשתי תנועת לקוחות אינטנסיבית. אולי זה בגלל שאנשים עדיין לא התרגלו לכך שחנויות הרחוב פתוחות, או כי שאני לא עוסק בדברים דחופים כמו ביגוד והנעלה, שחסרו לאנשים. אולי התחום שלי נחשב למותרות ולאנשים במשבר הקורונה והאבטלה יש פחות כסף או רצון לבזבז על מותרות. אני חושב שכולנו עדיין מלקקים את הפצעים".
בפיצוצייה ברחוב הרברט סמואל מספרת אחת המוכרות שאפילו קבצני הרחוב הקבועים עדיין לא שבו לפעול במקום: "באזור של הבנקים יש קבצנים שהם ממש דמויות קבועות של הרחוב וכולם מכירים אותם: אנחנו, בעלי העסקים, לקוחות הבנקים וחנויות הרחוב; והיום אפילו הם לא הגיעו ל'עבודה'. נראה שאנשים עדיין לא התרגלו שפתוח, ואולי הם צריכים זמן.
3 צפייה בגלריה
חנות עם שלט. נכסים רבים מוצעים להשכרה
חנות עם שלט. נכסים רבים מוצעים להשכרה
חנות עם שלט. נכסים רבים מוצעים להשכרה
(צילום: אלעד גרשגורן)
"אני עסק חיוני והייתי פתוחה לכל אורך הסגר הזה וגם בקודם, אבל לבי יצא אל החברים שלי, בעלי העסקים לאורך הרחוב, שלא ראו פרנסה כבר חודשיים. הכל דפק בזמן הזה, שכר הדירה, הארנונה, החשבונות, רק לא הקופה שלהם. כמובן שכאשר כל החנויות פתוחות ואנשים מגיעים לרחוב, זה גם מיטיב עם הפיצוצייה. אני באמת שמחה בשביל החברים שלי לרחוב וגם התגעגעתי לחברותא איתם".
"הזמנו בגדים ונעליים לילדים לעונת המעבר מאתר שאנחנו מזמינים בו, אבל הם הגיעו קטנים", מספר דני איסייב שהגיע לקנות באזור. "כנראה שכולנו העלינו קצת משקל בסגרים האלה. נאלצנו לאלתר עד עכשיו על ביגוד ונעליים, ככה ששמחתי מאוד שהחנויות נפתחו והיום הגעתי לקנות נעליים סגורות.
"אני חושב שזה גם הזמן לפרגן לעסקים המקומיים ולקנות בחנויות הרחוב, במיוחד עכשיו, כשהמתחמים והקניונים סגורים. כשהקניונים פתוחים ממילא הנתח המרכזי של הלקוחות הולך אליהם, אז למה לא לפרגן כעת לעסקים מהעיר שלנו, ולא לרשתות ענק. אני אוהב לקנות בחנויות בעיר, גם כי כולם מכירים אותך ותמיד יש סמול טוק עם המוכר, הנחה ויחס אישי; ותמיד גם תחושה שמכירים לך תודה על זה שבאת לקנות דווקא כאן, ולא באיזה מתחם מפואר".
כל העדכונים - חדשות חדרה