חוות החופש במושב עולש שבעמק חפר, מוכרת היטב בקהילת פעילי זכויות בעלי החיים. החווה שהוקמה לפני כחמש שנים על ידי עדית רומנו, יזמית ואשת עסקים לשעבר, ומיטל בן ארי, אשת היי טק, מספקת בית חם ל-250 בעלי חיים שניצלו מתעשיית המזון ומניסויים בבעלי החיים.
1 צפייה בגלריה
רומנו ובן ארי בחוות החופש
רומנו ובן ארי בחוות החופש
רומנו ובן ארי בחוות החופש
(צילום: אביגיל עוזי)
קראו גם:
בין בעלי החיים שנמצאים בחווה ומטופלים על ידי העובדים והמתנדבים ניתן למצוא פרות, עזים, כבשים, חזירים, חמורים, תרנגולות וארנבים.
"בעלי החיים שמגיעים אלינו לחווה מגיעים כיוון שהם לא משתלמים כלכלית למגדל ־ חלשים, חולים או נכים ונחשבים על ידם לפגומים, זה בעצם מצב של או לזרוק אותם לפח, ממש פיזית לזרוק לפח או לזרוק אותם אלינו", אומרת רומנו, "אנחנו משקיעות מאמצים עילאיים על מנת לשקם אותם פיזית, מנטלית ובעיקר לבסס את האמון שלהם בנו, בני האדם.
"כל בעל חיים שמגיע אלינו מקבל שם ולא מספר ולכל אחד מהם סיפור חיים שכל מי ששומע אותו יכול להתחבר אליו. אנשים לא מכירים בעלי חיים מתעשיית המזון ולפעמים גם לא חושבים עליהם כבעלי חיים אלא כאוכל שהם קונים בסופר וכשהם פוגשים בהם בחווה, שומעים את הסיפור שלהם ומתבוננים בהם הם מבינים שבעצם אין הבדל בינם לבין הכלב או החתול הביתי שלהם ושהם זקוקים למגע, אהבה, טיפול ויחס חם באותה המידה".
איזה קשיים הקורונה העמידה בפניכם?
"החווה פועלת 24 שעות ביממה 7 ימים בשבוע, וגם בתקופת הקורונה מעסיקה עובדים, רוכשת מזון וציוד עבור דיירי החווה. כארגון הפועל ללא מטרות רווח שהפעילות השוטפת נעשית על ידי מתנדבים ונתמכת על ידי תרומות, מרגישים את ההשפעה של המשבר. אנחנו לא יכולים לקיים סיורים בגלל הסגרים ולצערנו גם חווים ביטולים של תרומות, מה שמקשה עלינו מאוד ומסכן את המשך פעילותה של החווה.
"הפעילות והתחזוקה של חוות החופש עולים כשני מיליון שקלים בשנה ובתקופה הזו אנחנו אחרי חודשים ללא סיורים, ולכן אנחנו כן מנסות למצוא דרכים יצירתיות לייצר הכנסה כמו שימוש בחווה כאתר צילומים עבור חברות אופנה מובילות, אבל זה עדיין לא מספיק".
בעלי החווה פועלים במספר אפיקים, ביניהם חינוך לחמלה כלפי בעלי החיים. בחווה מספרים כי נושא החינוך לחמלה שהחווה חרתה על דגלה, מיושם על ידי תוכנית חינוכית שפיתחו בחווה ומשתלבת בימים אלו בבתי ספר ומועברת לתלמידים אונליין. התוכנית עוסקת בסובלנות וחמלה לבעלי חיים באמצעות תכנים חינוכיים, רגשיים, חברתיים ופדגוגים במטרה לפתח אצל הילדים והנוער אמפתיה וחמלה אל האחר, בעל חיים או בן אדם, דרך היכרות ויצירת חיבור מחדש אל בעלי החיים.
"בימים אלו של הקורונה ההורים וגם במערכת החינוך הבינו שהציונים, המבחנים והבגרויות הם לא הדבר הכי חשוב שמערכת החינוך צריכה לספק לילדים", אומרת, בן ארי, "תקופה זו צריכה להיות מנוצלת ללמידה של ערכים וכישורי חיים שישמשו את הילדים לא רק על ספסל הלימודים. אנחנו שמחות לראות שההבנה הזו הובילה בתי ספר להיפתח לתכנים נוספים. עצם היותנו ארגון לזכויות בעלי חיים, השפה שלנו והמסרים שלנו הם של שיח, קבלה, חמלה וסובלנות לכולם ואלו הערכים אותם אנחנו רוצים להעביר לילדים במיוחד בימים אלו של קונפליקטים ופילוג שרואים מכל עבר.
"כששואלים אותי על הפעילות שלנו אני אומרת שמבחינתי זהו חדר אימונים לפיתוח שריר החמלה, וכששריר החמלה מתפתח הוא פועל לכל הכיוונים, לבעלי חיים, לבני אדם, לכדור הארץ ואפילו לעצמנו. זאת אחת הסיבות שחשוב להשאיר את החווה הזאת פועלת, גם בשביל בעלי החיים - אבל גם בשביל האנשים".
לתרומות לחוות החופש ניתן להיכנס לאתר או לדף הפייסבוק של חוות החופש.