תושבי חדרה שומרי השבת נדהמו לגלות בשבוע שעבר כי כ־20 עמודי עירוב המוצבים בעיר הוסרו. עמודי העירוב, שמקיפים את העיר, הופכים את שטח העיר על פי ההלכה, לרשות היחיד ורק אז מתאפשר לציבור הדתי בעיר לטלטל חפצים בשבת. לטענת המשנה לראש העירייה, בועז ביטון, עמודי העירוב הוסרו במהלך עבודות הרחבת הגשר בכביש החוף על ידי הקבלנים ומדובר לטענתו בפגיעה קשה בתושבי חדרה שומרי השבת.
2 צפייה בגלריה
עמודי העירוב שהוסרו. "שרירות לב"
עמודי העירוב שהוסרו. "שרירות לב"
עמודי העירוב שהוסרו. "שרירות לב"
(צילום: באדיבות המועצה הדתית חדרה)
קראו גם:
גם הרב הראשי של העיר, ישראל מאיר ביטון ורב ה"עירובין" הרב ברוך פחימה הופתעו לגלות על כך.
הרב ביטון פנה במכתב לח"כ מיכאל מלכיאלי מש"ס על מנת לבקש את סיועו המיידי בפתרון הבעיה כשהוא מפנה אצבע מאשימה כלפי נתיבי ישראל. "מכתבי זה בא בעקבות הרעה החולה שהושרשה בערי הארץ, בו כל צרוע או זב שעולה על הקרקע או הכביש בשביל לשפצו ולהרחיבו, מסיר בשרירות לב את עמודי העירוב בלי תיאום עם הרבנות. כך שכמה פעמים בשנה אנו קמים בבוקר ולמול עינינו מתגלה חורבנו של העירוב", כתב הרב, "בשבוע שעבר התגלה חורבן בכביש מספר 2 בו הורידו בשרירות לב קבלני נתיבי ישראל למעלה מעשרים עמודים ללא תאום, וביום שישי קבלן העירוב עבד עד כניסת השבת לתקן זאת, (כשהוא נאלץ להכניס את כביש 2 לתוך תוואי העירוב דבר שהוא אינו לכתחילה).
מצב זה הוא בלתי נסבל הן ברמה ההלכתית והן ברמה הכלכלית, כאשר עשרות אלפי שקלים של ציבור נזרקים במחי יד וברשלנות פושעת. בנוסף לתחושת הזלזול המופגנת בכל דבר שיש בו לחלוחית של קדושה".
2 צפייה בגלריה
עמודי העירוב שהוסרו
עמודי העירוב שהוסרו
עמודי העירוב שהוסרו
(צילום: באדיבות המועצה הדתית חדרה)
בועז ביטון פנה בבהילות למהנדס העיר נדב הדר לבקשת סיוע ולדבריו הובטח כי יסייע בפתרון הבעיה: "למיטב ידיעתי הגורם המוסמך והמורשה להתקנת עירוב בעיר הוא המועצה הדתית ואכן, העירוב בכל העיר הוקם ותוחזק על ידה במשך שנים. השטחים הציבוריים בשטח השיפוט העירוני אינם הפקר שבהם כל אחד יכול לעשות כבתוך שלו. אדאג שנושא זה יסודר בהקדם, בתקווה שתקלות אלו לא יישנו עוד".
מהעירייה נמסר: "הסרת העמודים לא תואמה עם העירייה. לעת עתה נמצא לבעיה פתרון הלכתי זמני, ושומרי המסורת יכולים לטלטל בשבת. במהלך השבוע צפויה פגישה של המשנה לראש העיר בועז ביטון עם מהנדס העיר, אדריכלית העיר ויו״ר המועצה הדתית, על מנת למצוא פתרון שיימנע אפשרות להישנות דבר דומה בעתיד".
מ'נתיבי ישראל' הובהר כי, "העמודים הוסרו לצורך העבודות ויוחזרו בסיומן, כפי שמתואם עם הגורמים האמונים על כך".
לעדכונים - חדשות חדרה