הזמנת מרחבי למידה באמצעות אפליקציה, סדנאות מדע ואמנויות באוויר הפתוח, מסע להיכרות עם אוצרות הטבע של חדרה ופעילות חברתית של תנועות הנוער - כך תיראה שנת הלימודים החדשה בחדרה בצל נגיף הקורונה.
2 צפייה בגלריה
אסנת ספורטה. "בכל משבר יש הזדמנות"
אסנת ספורטה. "בכל משבר יש הזדמנות"
אסנת ספורטה. "בכל משבר יש הזדמנות"
(צילום: אלעד גרשגורן)
קראו גם:
העירייה נערכת במלוא המרץ לפתיחת שנת הלימודים ב־1 בספטמבר. 22,137 תלמידים מחדרה יפתחו את שנת הלימודים תשפ"א: 5,488 בגני הילדים, 9,254 בבתי הספר היסודיים ו־7,395 בבתי הספר העל־יסודיים. 1,482 תלמידים יעלו לכיתה א', אם מגיפת הקורונה לא תשבש את התוכניות.
בהנחיית ראש העירייה צביקה גנדלמן מובילים מנהל אגף החינוך שלומי דהן וסמנכ"ל העירייה וראש מינהל חברה וקהילה ד"ר אסנת ספורטה את ההיערכות לפתיחת שנת הלימודים תשפ"א, שתתנהל כולה בצל משבר מגיפת הקורונה.

קבינט הקורונה

"כבר בחודש מאי הבנו ששנת הלימודים הבאה לא תהיה דומה לאף שנת לימודים אחרת, והתחלנו לגבש תוכנית שתיתן את המענה הטוב ביותר שאנחנו יכולים לתת לתלמידים ולהורים שלנו, תחת מגבלות הקורונה", מסביר דהן.
ההבנה שהמשימה הזאת היא משימה עירונית הביאה אותם להקמת צוות היגוי רחב, שגיבש את מודל חדר"ה (חינוך ולמידה במרחב העירוני) לחינוך - תוכנית ייחודית שתהפוך את העיר חדרה כולה לבית ספר אחד גדול.
“יו"ר הנהגת ההורים צפריר אורנשטיין פנה אלינו בשם הנהגת ההורים העירונית, והציע להקים קבינט קורונה עירוני. בעקבות יוזמת ההורים הקמנו צוות היגוי שכלל את מנהלי אגף החינוך, מנהלי בתי הספר, הנהגת ההורים, מנהלי אגפים ומחלקות בעירייה, מועצת הנוער, תנועות הנוער, מפקחי מחוז חיפה ומינהל חברה ונוער, מנהלי מוסדות התרבות בעיר, החברה להגנת הטבע ועוד", מציינת ספורטה.
התוכנית שגיבש צוות ההיגוי מספקת למנהלים תוכניות ייחודיות ותקציב גמיש, ומשאירה להם את האוטונומיה המלאה לצרוך אותם ולהשתמש בהם לפי צרכי בתי הספר והתלמידים. מודל חדר"ה כולל ארבעה רכיבים מרכזיים: הראשון, מרחבי למידה חלופיים. "מיפינו את כל מבני הציבור ומרחבי הלמידה הפתוחים בעיר והעמדנו אותם לרשות המנהלים, ופיתחנו אפליקציה שבאמצעותה יוכלו המנהלים להזמין מרחבי למידה, בדיוק כמו שמזמינים חדר במלון בבוקינג", אומרת ד"ר ספורטה.
ד"ר אסנת ספורטה: "חשוב לנו לשפר את הלמידה מרחוק אך גם לצמצם אותה למינימום ההכרחי, וזאת לאחר שגם בני הנוער וגם ההורים אמרו לנו במפורש שהלמידה מרחוק אינה עונה על הצרכים החברתיים והרגשיים של חלק גדול מהתלמידים"
הרכיב השני הוא סדנאות מדע ואמנויות. לדברי דהן, הם הזמינו את מוסדות התרבות, המדע והאמנויות בעיר לפתח סדנאות של חמישה ימים רצופים. הקונסרבטוריון, ה"טכנודע", סטודיו "במה", החווה החקלאית, בית הספר למחול "צבעי מחול" ומוזיאון "החאן" הרימו את הכפפה ופיתחו סדנאות חווייתיות ומקצועיות, שאותן יוכלו המנהלים להזמין בתשלום עבור קבוצות תלמידים. "הלמידה תתקיים כמובן במוזיאונים ובמוסדות האחרים עם המדריכים המקצועיים שלהם".
נוסף על כך פותח גם "מסע חדרתי" - מסע של ארבעה ימים ברחבי העיר, המבוסס על הקונספט של "מסע ישראלי". מדובר במסע להיכרות מעמיקה עם אוצרות הטבע של חדרה, ההיסטוריה והקהילות שלה. המסע של בתי הספר העל־יסודיים כולל גם לינת שטח ומחנאות. הסדנאות ו"המסע החדרתי", כך על פי העירייה, יאפשרו ליותר תלמידים "ללמוד מקרוב" ולהתנסות בתחומים שספק אם היו מתנסים בהם אילולא אילוצי הקורונה.

תקציב מתגלגל

מערכת החינוך העמידה לכל מנהל תקציב גמיש, שעלותו הכוללת עומדת על כארבעה מיליון שקלים. הרעיון הוא לעשות "סירקולציה של כסף עירוני": העיר משקיעה בחינוך, והחינוך משקיע במוסדות התרבות, המדע והאמנויות. גם הרכש ל"מסע החדרתי" יתבצע כולו מעסקים מקומיים. הרכיב הרביעי במודל הוא "שישי ערכי" - תנועות הנוער וארגוני הנוער, המד"צים ומועצת הנוער העירונית יעבירו פעילות חברתית לתלמידי בתי הספר היסודיים בימי שישי, כדי לפנות את המורים לעבודה עם קבוצות אחרות.
2 צפייה בגלריה
מרחב למידה בבית ספר משחק
מרחב למידה בבית ספר משחק
מרחב למידה בבית ספר משחק
(צילום: שלומי גבאי, באדיבות העירייה)
ד"ר ספורטה, האם בתי הספר בחדרה יצליחו לעמוד בכל הדרישות של משרד החינוך?
"מראש הגדרנו את המתווה של משרד החינוך, שמגדיר לתלמידי ה' עד י"ב יומיים למידה בבית הספר, כמתווה מינימום בחדרה. המודל שפיתחנו מיועד לתת להורים ולתלמידים יותר ימי למידה מקרוב, יותר למידה חווייתית, יותר שימוש במשאבים העירוניים ויותר גאווה חדרתית. חשוב לנו לשפר את הלמידה מרחוק אך גם לצמצם אותה למינימום ההכרחי, וזאת לאחר שגם בני הנוער וגם ההורים אמרו לנו במפורש שהלמידה מרחוק אינה עונה על הצרכים החברתיים והרגשיים של חלק גדול מהתלמידים. ההיערכות לפתיחת שנת הלימודים הקרובה היא חסרת תקדים, ועדיין אנחנו מודעים לכך שנתוני התחלואה עלולים להשתנות בכל רגע ולהכתיב לנו הנחיות חדשות. אין ספק ששנת הלימודים תשפ"א תהיה שנה מאתגרת, ואין ספק גם שהעמימות ברמה הלאומית ייצרה לנו הזדמנות נהדרת להפיל את המחיצות בין החינוך הפורמלי והבלתי פורמלי ולהוביל מהלך פורץ דרך בחינוך".
מהעירייה נמסר כי בהתייחס לצורך לגייס מורים נוספים, פורסם קול קורא לגיוס עוזרי חינוך, ובתוך יומיים נרשמו מעל 100 מועמדים בעלי ניסיון בעבודה עם ילדים במגוון ארגונים ותחומים. בתום המיון והראיונות תתקיים הכשרה מרוכזת והנתונים יונגשו במאגר למנהלים.
לצד המאמץ לקיים כמה שיותר ימי "למידה מקרוב", ממשיכה עיריית חדרה במאמץ לסגירת הפער הטכנולוגי, ורוכשת בימים אלו עוד כ־600 מחשבים, כולל אינטרנט וחבילות תוכנות office, עבור תלמידים שאין ברשותם מחשבים, וזאת נוסף על 250 מחשבים וטאבלטים שרכשה לפני כחודשיים.
"בלי קשר למשבר הקורונה, בכל משבר יש הזדמנות והחלטנו לקחת את ההזדמנות הזו בשתי ידיים, בתקווה שתימשך בשנים הבאות. כל מה שנשאר הוא לקוות שנתוני התחלואה יתמתנו ויאפשרו לפתוח את שנת הלימודים כמתוכנן", מסכמת ד"ר ספורטה.
לכל העדכונים - חדשות חדרה