פקד איציק אברהם, שוטר בתחנת חדרה, תרם מח עצם לתושב זכרון יעקב עובדיה דורזיה בן ה-74. מי שסייעו בהוצאת המבצע לפועל הם מתנדבי חדרה והאחות הראשית שלהם, אפרת כהן שגם מתנדבת ב"איחוד הצלה" ובמיון הלל יפה. כהן, אחות מזה 30 שנה, מרכזת את נושא תרומות מח העצם בעיר מטעם בית החולים הדסה עין כרם ומטעם מלונית בית אורנית של עזר מציון. באמצעות התרומה מצילת החיים היא גם סגרה מעגל פרטי משלה.
3 צפייה בגלריה
השוטר איציק אברהם ועובדיה דורזיה.  "כאילו אנחנו מכירים עשרים שנה"
השוטר איציק אברהם ועובדיה דורזיה.  "כאילו אנחנו מכירים עשרים שנה"
השוטר איציק אברהם ועובדיה דורזיה. "כאילו אנחנו מכירים עשרים שנה"
(צילום: אלבום פרטי)

לפני שבע שנים חלתה שקד, בתה של אפרת, בסרטן בהיותה בת 13 בלבד. כך הכירה אפרת את מתנדבי חדרה. מאז החלימה בתה מתנדבת אפרת בארגון. לפני שנתיים, בדיוק בתאריך יום הולדתה של שקד, בראשון באוגוסט, נקראה לתחנת משטרת חדרה לקחת דמים מפקד איציק אברהם לאחר שדגימת רוק שנתן נמצאה מתאימה לתרומה.
"יש לי בבית ארון מלא מבחנות, כדי לא לטרטר את התורמים באזור. ניגשתי למשטרת חדרה. אני זוכרת שלפני ששלחתי את הדמים של איציק, אפילו נישקתי את המבחנה ואמרתי 'אלוהים, זה תאריך חשוב לי, עשה שזה יצליח'", היא מספרת. "את מתנדבי חדרה הכרתי בזכות הבת שלי ומאז אני מתנדבת איתם. הם עשו לי את סעודת ההודיה כשהחלימה והיו איתי לאורך כל הדרך. אני לא אדם שזקוק לכסף אבל הרגשתי שמישהו נמצא איתי, תומך ודואג כי כשבן משפחה חולה, כל המשפחה נשאבת לזה ואין זמן לשמור על שאר יושבי הבית".

3 צפייה בגלריה
האחות אפרת כהן לוקחת דם מפקד אברהם. "כל הקצוות נסגרו"
האחות אפרת כהן לוקחת דם מפקד אברהם. "כל הקצוות נסגרו"
האחות אפרת כהן לוקחת דם מפקד אברהם. "כל הקצוות נסגרו"
(צילום: אלבום פרטי)

על התהליך עם פקד אברהם היא מספרת: "בעבורי זו סגירת מעגל כי ביום הולדתה של בתי שהחלימה מסרטן, יצא לי לסייע בהצלת חיים. לפני שלושה שבועות הודיעו לנו שההליך עבר בהצלחה ברוך ה'. גם זומנו לטקס בבית החולים הדסה עין כרם עם איציק ועובדיה ובני משפחותיהם, שם ראיתי גם שאני מכירה גם את המשפחה של עובדיה כי אבא של אשתו היה אצלנו בבית האבות בו אני עובדת 20 שנה. כל הקצוות נסגרו לי".
פקד אברהם, 39, תושב טירת הכרמל, נחשב לקצין מסור ומוערך ומשרת כעשרים שנים במשטרה מתוכן שנתיים בחדרה. על התרומה האצילית שלו סיפר: "בשנת 2018, לקראת סיום קורס קצינים במכללה הלאומית לשוטרים, לקחו ממני דגימת רוק ומאז לא שמעתי כלום בנושא. ביולי 2022, התקשרו אלי ממחלקת מח עצם בהדסה ובישרו לי שנמצאתי מתאים. שאלו אם אני מוכן להמשיך בהליך והשבתי מיד באופן חיובי. אפרת הגיעה אלי למשטרה באוגוסט לקחה את הדמים והם הועברו להדסה כדי להמשיך את הבדיקה ולראות אם אני עדיין מתאים. כעבור כמה שבועות התקשרו והבהירו כי נמצאתי מתאים. הבעתי נכונות להמשיך, נפגשתי עם פרופסור ראובן אור מנהל מחלקת מח עצם בהדסה עין כרם והוא הסביר לי שאני לא יכול לדעת למי אני תורם ועל התהליך".

3 צפייה בגלריה
אברהם, כהן ודורזיה בטקס בבית החולים
אברהם, כהן ודורזיה בטקס בבית החולים
אברהם, כהן ודורזיה בטקס בבית החולים
(צילום: אלבום פרטי)

חודש לפני התרומה קיבל אברהם מספר רב של זריקות בכדי להרבות את מח העצם בגופו. חודשיים לאחר בדיקת הדם בתחנת המשטרה, התרומה התבצעה: "אמרו לי שיש שנה של חסיון לגבי זהות הנתרם מכל מיני סיבות. לפני כחודש קיבלתי שיחה מהדסה וסיפרו לי שהאדם ניצל וחזר לעצמו. לפני כמה ימים, התקיים מפגש לארבעה תורמים ונתרמים בבית החולים הדסה, שם פגשתי את עובדיה לראשונה. זה היה מאוד מרגש. הוא בא עם רעייתו, ילדיו, ואני באתי עם הוריי, רעייתי אתי שהיא שוטרת בתחנת ג'סר וילדינו אוראל, עמית ואופיר. הרגשתי שאנחנו מכירים כבר לפחות עשרים שנה".
איך התחושה להציל חיים?
"הזכות היא כולה שלי. אני זה שהרווחתי מזה, פגשתי שם את הבנות שלו שאמרו לי: 'איציק, בזכותך אבא השנה ראה שלוש בריתות לנכדים ובר מצווה לנכד. הוא בריא יותר ממה שהיה לפני שחלה', זו הזכות הגדולה שלי. אנחנו בקשר, מדברים בטלפון וגם מתכננים להיפגש. אשתו אומרת לי שהאחים שלו משגעים אותה שהם רוצים להכיר את האח האבוד שלהם, שלא הכירו כל החיים. נוצר חיבור כאילו אנחנו מכירים כל החיים".
בני המשפחה תמכו?
"הילדים היו איתי בכל התהליך. הבן הבכור שלי בן התשע תמיד שאל והתעניין אם יצרו קשר ומתי זה קורה ובכה והתרגש מאוד בטקס. הוא גם הציג את הסרטון בכיתה וסיפר עליו. המשפחה וילדיי תמכו בי במאה אחוז".

קראו גם:

עובדיה דורזיה מסר: "היה מפגש מאוד מרגש בין התורמים לנתרמים, אווירה של התרוממות רוח. שמחתי לפגוש את איציק וגם הסכמנו שנשמור על קשר והנה הוא כבר כאן לידי. אנחנו שותים קפה ביחד".