הלם וסערת רוחות בשכונת נווה חיים בחדרה: בשבוע שעבר קיבלו תושבים רבים פניה רשמית מרכבת ישראל, המבהירה להם כי עליהם לפנות תוך 60 יום מקרקעין שלהם, מאחר שהמקום מופקע לטובת הכפלת מסילת החוף בקטע שבין חוף הכרמל לשפיים.
2 צפייה בגלריה
רכבת ישראל
רכבת ישראל
רכבת ישראל
(צילום: canva)

מכיוון שלא קדם לכך כל הסבר, הבהרה או כנס ציבורי שמבהיר לתושבים שההפקעות לא נוגסות בבתי מגוריהם, תושבים רבים נתקפו בהלה מתוך מחשבה שעליהם לפנות את בתיהם בתוך 60 יום.
"חצי מרחוב גרינבוים הגובל ברכבת קיבלו הודעות שהשטח שלהם מופקע. ככה בלי התראה הגיונית, מכתב רשמי בלי הכנה, הסבר מראש, פשוט תתפנו מכאן בתוך 60 יום, עם הילדים והדברים שלכם. אין מקום לערעור או זמן לעכל את ההלם שבבקשה הזו", אמר תושב הרחוב.
מהפנייה ששוגרה לתושבים באזור רחוב גרינבוים מטעם רכבת ישראל, הבינו התושבים כי מדובר גם בבתי המגורים שלהם: "מתוקף סמכותנו… הננו מתכבדים להודיעכם כי לצורך ביצוע פרוייקט 'שדרוג והכפלת מסילת החוף בין חוף הכרמל לשפיים ', בהתאם להוראות תת"ל 65 א' בכוונת חברת רכבת ישראל לתפוס חזקה בקרקע הידועה כגוש 10016 חלקה 183. הקרקע הופקעה לצורכי ציבור, הוקנתה למדינת ישראל ופורסמה ביום 4/3/24 ובהתאם לתוכנית תשתיות לאומיות תת"ל 65 א'.. לאור האמור הנכם מתבקשים בזה להתפנות מהקרקע ולפנות ממנה כל חפץ ואדם וזאת לא יאוחר מחלוף 60 יום מהודעה זו".
עוד הובהר לתושבים: " ...במידה ולא תפעלו כנדרש תתפוס רכבת ישראל את החזקה הבלעדית בקרקע ותפנה ממנה כל חפץ ואדם.. לצד חיובכם בכל נזק הפסד והוצאה שיגרמו לרכבת ישראל כפועל יוצא מכך.. כל הטוען לזכויות או טובות הנאה בקרקע מתבקש לשלוח את דרישותיו וטענותיו בצירוף ראיות להוכחת הפיצויים הנדרשים ובצירוף ראיות לשם הוכחת זכויותיו בקרקע ".

2 צפייה בגלריה
תחנת רכבת הראשונים. בינתיים סגורה
תחנת רכבת הראשונים. בינתיים סגורה
תחנת רכבת
( צילום: קובי קואנקס)

קראו גם:

בעיריית חדרה הרגיעו את התושבים והבהירו כי אין מדובר בהפקעה חדשה אלא רק בהסדרה של הפקעה ותיקה של דרך, כביש ולא בתי מגורים או חצרות: "בעקבות המכתבים כינס ראש העיר ניר בן חיים בדחיפות את מנ"כלית העירייה זיוה הימברג ואת מהנדס העיר נדב הדר על מנת לעמוד מקרוב אחר ההפקעות שיוצרת התוכנית בתחומי העיר ולטפל בנושא במהירות ומקצועיות. לאחר בירור מעמיק מול גורמי המקצוע ברכבת ישראל הובהר כי ההפקעה המדוברת אינה מתייחסת לשטחים בהם גרים התושבים והסימון שנעשה מתייחס אך ורק לדרך הקיימת במטרה להסדיר אותה במסגרת התוכנית".
עוד נמסר: ”תת"ל 65 א' הוא פרויקט רחב היקף שמטרתו להרחיב ולשדרג את רשת הרכבות הארצית של ישראל ולהקל על העומס התחבורתי בין אזורי הפריפריה למרכז הארץ. במסגרת התוכנית מתבצעות עבודות הכוללות הוספת מסילות, שדרוג תחנות ושיפור התשתיות הקיימות. הפרויקט כולל גם הסדרה של רחוב גרינבוים, דבר שעורר דאגה מובנת בקרב התושבים. נמשיך לעמוד על המשמר , ולהבטיח שהדרך תישאר כפי שהיא לוודא שכל שינוי שמתבצע במסרת תת"ל 65, ייעשה תוך שמירה על זכויות התושבים והבטחת איכות החיים שלהם . כמו כן יישלח נציג בכיר מאגף ההנדסה למפגש התושבים עם נציגי הרכבת שיתקיים ביום שלישי הקרוב".
מרכבת ישראל נמסר בתגובה: לצורך ביצוע פרויקט הכפלת קו הרכבת מחיפה לתל אביב על פי תת"ל 65א, הפקיעה הרכבת שטחים בהתאם לתכנית. בחלקה הנדונה בוצעה בעבר הפקעה על-ידי עיריית חדרה לטובת סלילת דרך, שטרם נרשמה. ההפקעה הנוכחית כוללת רק את תוואי השטח שכבר הופקע על ידי העירייה בפועל, בו כבר נסלל כביש, ולא קיימת הפקעה נוספת משטחי המגורים. ביום שלישי הקרוב (20.8), כפי שנקבע מראש, צוות ההפקעות ייפגש עם הדיירים בשטח כך שיוכלו לראות במו עיניהם את גבול ההפקעה ולקבל הסבר מפורט.