הפעיל החברתי, ידידיה בן שימול, תושב פרדס חנה-כרכור, החל במושבה מחאה נגד יוקר המחייה. בן שימול, 27, נשוי פלוס 1, מצא עצמו לפני שבועיים בסופרמרקט נבוך מול מחירי האפרסקים שהאמירו ל-30 שקלים לקילו וענבים במחיר 40 שקלים והחליט שאי אפשר לשתוק עוד נגד עליית המחירים.
2 צפייה בגלריה
ידידיה בן שימול. "אין מוצר שמחירו לא האמיר בחודשיים האחרונים"
ידידיה בן שימול. "אין מוצר שמחירו לא האמיר בחודשיים האחרונים"
ידידיה בן שימול. "אין מוצר שמחירו לא האמיר בחודשיים האחרונים"
(צילום: אלעד גרשגורן)
"נאלצתי לוותר על האפרסקים וכשיצאתי שאלתי את עצמי 'למה?' אני שהייתי קצין קרבי, לא יצאתי לטיול גדול, עובד כל יום עד הערב, פעיל חברתי שעובד בשביל הציבור, למה אני צריך לוותר על אפרסק? זה לא איזה פרי ייחודי", הוא מסביר. "הסיפור הוא מעבר לפירות וירקות. הכול יקר. אין מוצר שמחירו לא האמיר בחודשיים האחרונים והבעיה אינה רק של המעמד הנמוך, זו בעיה של כולם. מדברים איתי אנשים אמידים שאומרים שהקניות, המשכנתא, ההוצאות הרגילות עלו באלפי שקלים בחודש. זה מכניס את כולם ל'סגר' כלכלי ואת זה אני נחוש לשנות".
בן שימול פתח קבוצות ברשתות החברתיות תחת השם "נלחמים ביוקר המחיה", מתוך כוונה ליצור שיח בנושא שיגיע אל רשתות השיווק וגם כדי להתאגד לכדי כוח קניה משפיע, שיכול להחרים מוצרים יקרים מדי. "יוקר המחיה קורה בגללנו ואנחנו נותנים לזה יד", הוא מסביר. "אם אנחנו רוצים שהמחירים ירדו, תפקידנו הוא לא לקנות. לא להחרים מרוע אלא רק שיבינו שהכסף שלנו לא גדל על העצים. אם נתאגד ככוח קניה בכל עיר, נעביר מסר לבעלי העסקים שאנחנו מנהלים את האירוע. פעילים כבר שלחו לי תמונות שבבית שמש מחיר עגבניות הוא 90 אגורות לקילו, בפרדס חנה באותה רשת זה 3.90 ואף יותר. למה? אני לא מבטיח שהמחאה תצליח, אבל אני יודע שהיא תלויה בנו. אם נהיה שחקנים חזקים על המגרש נוכל להשפיע ככוח קנייה. זה לא יקרה ביום או בשבוע, אבל זה יקרה. עלינו לחדול מלשלם מחירים מופקעים על מוצרי צריכה בסיסיים או להיאלץ לוותר עליהם בגלל מחירם, הדבר הזה צריך לעצור. כשנהיה כוח קנייה מאוגד וחזק נוכל להביא לכאן ספקים זולים".
יש כבר תוצאות למאבק שלך?
"לפני שבועיים פתחתי את קבוצת הווטאספ הראשונה ובפרדס חנה כרכור יש לנו כבר 900 משפחות. היום, אחרי המון פניות אליי, נפתחו כבר 25 קבוצות בארץ. עצם זה שאנחנו מעלים שיח, גורם לרשתות להבין שמדברים על זה וזה משפיע עליהן. למשל בשבוע האחרון בחדרה בפרדס חנה מחיר אפרסקים ירד בחמישה שקלים לפחות. בנוסף, יצאנו בשבוע שעבר עם 'לא קונים ירקות ביותר מ-9.9 שקלים בכל הארץ'. זה רק בהמון קבוצות ובפייסבוק ואני מניח שזה מגיע אליהם. התחילו לפנות אלינו הרבה יבואנים ואנשי עסקים ומתחיל להיות לנו כוח קניה גדול".

2 צפייה בגלריה
משלוחים עד הבית
משלוחים עד הבית
הירקות עולים ביוקר
(המחשה: shutterstock)

לדברי בן שימול, הוא כבר קיבל פניות מיזמים להקים סופר חברתי שימכור סל ירקות ופירות במחירים נמוכים בכ-20-30 אחוזים מהמחירים כיום: "היו פניות רבות וכרגע אנחנו בקשר עם חברת 'משנת יוסף' שמורידה את המחירים בכ-30 אחוזים לירקות ופירות וזו חלופה טובה והאופציה שהכי מתקדמת כרגע. בשלב ראשון יהיה אתר, שאנשים יזמינו דרכו ואחת לשבוע תהיה תחנת חלוקה שאנשים יגיעו לקחת את הסל שלהם. בכנות, אני מעריך שחוויית הקניה תרד ויהיו עוד מינוסים, אבל הבונוס הוא שהמחיר של סל הקניות ירד ב-150 שקלים לערך לשבוע למשפחה. אם זה יצליח הרצון הוא להביא סל של עוד מוצרים. יכול להיות שזה רק חלום, אבל לכל הפחות זה צריך להיות בשיח שלנו. זו אינה מחאת עניים, אנחנו אנשים שעובדים ועדיין לא יכולים להרשות לעצמנו מוצרים בסיסיים בגלל המחירים המטורפים".
קראו גם:
בן שימול מבקש להדגיש כי אין מדובר במחאה פוליטית: "אני דווקא חושב שכל השיח הפוליטי גורם לנו כאזרחים דווקא לא לחשוב על הדברים החשובים ביותר כמו יוקר המחיה וביטחון תזונתי. אין לנו שום שיח עם פוליטיקאי וגם התוכנית בנויה ככה שכל עיר תהיה עצמאית עם הקבוצה שלה. תפקיד כל קבוצה בעיר הוא להגדיל תחרות, להביא פתרונות וחלופות זולות יותר לעיר שלה".
בן שימול הוא מנהל פיתוח במוסד חינוכי באור עקיבא. כחלק מהעשייה התרבותית הענפה שלו הקים לפני 9 שנים את עמותת "חסדי אביעד" לזכר אחיו שנהרג בתאונת דרכים. העמותה משאילה ציוד לאירועים ללא עלות, תומכת בקשישים ובמשפחות נזקקות ותומכת בלוחמים. בעוד שבועיים, למשל, תיחנך ביישוב אבני חפץ בשומרון פינה חמה לחיילים: "החזון שלי הוא שהעמותה שכרגע פועלת בכמה מוקדים ברחבי הארץ, תגדל ל-100 סניפים. ככה נוריד את העלויות בתחומי האירועים בארץ, שזה גם חלק מיוקר המחיה ותחום משתולל מבחינת מחירים".